علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، نقل قول سید ابراهیم رئیسی درخصوص عدم ارتباط بانک‌های کشور با خارج و عدم امکان تبادل ارز را قویا تکذیب و اعلام کرد که هم اکنون ارتباط کامل بانک‌های کشور با خارج برقرار شده و برجام ثمرات بسیاری داشته است.

وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعاهای غلط و یکسویه درخصوص برجام که در مناظره انتخاباتی بیان شد، بیانیه‌ای را منتشر کرد: کلیه تحریم‌هایی که براساس برجام باید برداشته می‌شدند همگی لغو و متوقف شده‌اند. برخی موانع و مشکلاتی که در حوزه بانکی هنوز وجود دارند ناشی از تحریم‌ها و مشکلاتی هستند که در خارج از برجام قرار دارند. کلیه درآمدهای نفتی و منابع مالی کشور که در اثر تحریم‌های هسته‌ای مسدود شده بودند، آزاد شده و در دسترس بانک مرکزی قرار دارند. درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت کامل در اختیار کشور است و به نحو مقتضی از آن استفاده می‌شود. برنامه هسته‌ای کشور از جمله غنی‌سازی طبق برنامه عظیمی از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه دارد. رآکتور آب سنگین اراک با امضای قرارداد میان ایران و چین در حال مدرن‌سازی است. بار دیگر تکرار می‌کند بتن‌ریزی که مربوط به مخزن قدیمی اراک است، فقط فضاسازی تبلیغاتی آمریکا بوده است که متاسفانه توسط برخی تکرار می‌شود. وزارت امور خارجه در طول بیش از یک سال گذشته با تمام بدعهدی‌ها و تعلل‌های آمریکا در اجرای برجام مقابله و منافع کشور را تامین کرده است. از کاندیداهای عزیز درخواست می‌شود از نبرد رسانه‌ای جاری با طرف آمریکایی که جریان دارد در جهت حمله به وزارت امور خارجه و سیاست خارجی سوءاستفاده نکنند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در مورد قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و عملکرد دولت در پاسخ به اظهارات میرسلیم به «ایرنا» گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ تصویب شد؛ اما تا استقرار دولت یازدهم هیچ اقدامی برای اجرای آن نشد. در این دولت ۳ آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسید و ابلاغ شد؛ با فرمان رئیس‌جمهوری، کمیسیون ماده ۱۸ این قانون تشکیل شد و مقررات‌گذاری‌های لازم از سوی این کمیسیون صورت گرفت. در ۹۰ درصد دستگاه‌های دولتی، مدیر مربوط منصوب شده البته برای جلوگیری از ساختارجدید، این مدیران با حفظ سمت، منصوب شده‌اند. با وجود پیگیری‌های متعدد متاسفانه سایر دستگاه‌ها غیر از دولت، هنوز همکاری لازم را شروع نکرده‌اند. سایت‌های دستگاه‌های دولتی بر این اساس، تغییر کردند و اطلاعات را منتشر می‌کنند. انتشار جداول اطلاعاتی و فرآیندهای الکترونیک از این جنس است. علاوه بر سایت‌های دستگاه، سایت عمومی درخواست اطلاعات نیز توسط وزارت ارتباطات طراحی شده است. کمیسیون ماده ۱۸ به اعتراضات متقاضیانی که دستگاه‌ها، در ارائه اطلاعات درخواستی آنها تعلل می‌کنند، رسیدگی و احقاق حق می‌کند.

واکنش سیدمصطفی تاجزاده به اظهارات رئیسی: من به‌خاطر انتقاد، هفت سال توسط قوه قضائیه‌ای که رئیسی معاون اولش بود به زندان محکوم شدم و هنوز رئیسی از این حکم دفاع می‌کند. یاشار سلطانی یک سوال کرد در مورد املاک نجومی توسط قوه قضائیه دستگیر شد.

محمود صادقی نماینده تهران: چه خوب امروز همه طرفدار برجام شده‌اند؟! ولی خوب است توضیح دهند هنگام مذاکرات چه کسانی ظریف را روی ویلچر نشاندند؟

پاسخ وزارت علوم به مسائل مطرح شده در مناظره دوم: جمهوری اسلامی ایران از نظر رشد شتاب علمی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت تولید علم در بین ۲۵ کشور برتر تولید‌کننده علم در جهان رتبه اول را دارد. تعداد طرح‌های کلان ملی ۴۷ طرح بوده که از این تعداد ۳۵ طرح ساماندهی و مدیریت شده و ۲۲ طرح به تایید نهایی رسیده و ۱۳ طرح نیز در حال نهایی شدن است و تنها ۱۲ طرح به‌دلیل نداشتن متقاضی در بخش صنعت و و عدم تامین اعتبار و در نتیجه عدم توان پاسخگویی به نیازهای ملی در حال حاضر اجرایی نشده است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در پاسخ به اظهارات مصطفی ‌هاشمی‌طبا مبنی‌بر اینکه «ما قرارداد کرسنت داشتیم که به‌خاطر آن ۵/ ۱۴ میلیارد دلار جریمه شدیم» اعلام کرد: «ما در مورد کرسنت هیچ جریمه‌ای نشده‌ایم و قاطعانه و قدرتمندانه در حال دفاع هستیم، البته به‌خاطر ضعف دولت قبل ما به عدم اجرای قرارداد محکوم شدیم.»

بهزاد فراهانی بازیگر تئاتر و سینما در پاسخ به ادعای قالیباف در رونق و توسعه تئاتر توسط شهرداری گفت: زمین خانه تئاتر را آقای روحانی در اختیار ما قرار داده‌اند، ادعای ایشان کذب است و من نقش شهرداری را در این میان نمی‌دانم!

مرتضی الویری، شهردار اسبق تهران ضمن تکذیب ادعای قالیباف در مورد به‌کارگیری اقوام و قومیت‌ها در مدیریت شهرداری گفت: قالیباف علاوه‌بر بازنشسته کردن مدیران متخصص و کارآمد در شهرداری تهران، بعضا افراد بی‌تجربه در مدیریت شهری و بازنشستگان نیروهای مسلح را در سمت‌های مهم شهرداری قرار داده است.