دنیای اقتصاد: ستادهای حسن روحانی، ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف با ارسال نامه‌‌های جداگانه به کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات، از روند مناظره روز جمعه شکایت کردند. همزمان، ستاد مصطفی میرسلیم هم نامه‌ای به کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات ارسال کرده هر چند تاکید دارد که این نامه به معنای شکایت نیست و جنبه اعتراضی دارد. در همین ارتباط به گزارش «ایسنا» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری گفت: «آقای روحانی به‌دلیل اتهاماتی که در بیان مناظره روز جمعه علیه او مطرح شد، به کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات شکایت کرد.»

حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اعلام شکایت حسن روحانی به کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات به‌دلیل تخلفات صورت گرفته در نخستین مناظره انتخاباتی اظهار کرد: «آقای روحانی به‌دلیل طرح سه اتهام از سوی آقای قالیباف و عدم تخصیص فرصت برای پاسخگویی به این اتهامات به کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری شکایت کرده است.»

درخواست قالیباف برای تغییر مجری مناظره‌ها

در همین ارتباط حسین قربان‌زاده، مشاور سیاسی محمدباقر قالیباف با اشاره به شکایت مذکور گفت: «یکی از موارد شکایات این بود که به آقای روحانی دو دقیقه زمان بیشتری برای صحبت اختصاص داده شد.» به گزارش «ایسنا» او افزود: «موضوع دیگر، بحث بی‌طرفی مجری بود که مطابق با قانون انتخابات باید تضمین بی‌طرفی مجری برنامه وجود داشته باشد در حالی که آقای حیدری در پایان زمان قانونی هر کاندیدا، به فرد تذکر می‌داد و صحبت او را قطع می‌کرد، درحالی‌که درباره آقای روحانی منتظر ماند تا صحبت ایشان تمام شود و این تذکر با ملایمت داده شد. در عین حال شائبه‌هایی درباره حضور آقای حیدری در برخی مراسم آقای روحانی وجود دارد، بنابراین ما معتقدیم مجری مناظره باید تغییر کند.»

قربان‌زاده همچنین با اشاره به مورد دیگر شکایت ارجاعی به کمیته نظارت گفت: مطابق ماده ۶۴ قانون انتخابات، اگر اتهامی به فردی زده شود، باید به همان اندازه برای پاسخگویی زمان داده شود، در مناظره، اتهاماتی از سوی آقایان روحانی و جهانگیری به قالیباف مطرح شد که خواسته شده برای پاسخگویی به این اتهامات زمانی در نظر گرفته شود. ابراهیم رئیسی هم شکایت مکتوب خود را نسبت به روند برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ارسال کرده‌است.

نامه اعتراضی ستاد میرسلیم

از سوی دیگر رئیس ستاد انتخابات مصطفی میرسلیم نیز از ارسال نامه‌ای به رئیس کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات برای اعتراض به روند اولین مناظره انتخابات خبر داد. به گزارش «ایسنا» محمدعلی امانی اظهار کرد: «ما به آقای قاضی‌زاده هاشمی نامه‌ای نوشتیم و اشاره کردیم که آقای میرسلیم در اولین مناظره، مسائل خود را در چارچوب موضوع مناظره مطرح کرد، اما سایر نامزدها چنین چارچوبی را رعایت نمی‌کردند.»

او در ادامه افزود: «در مناظره هر کسی از هر دری صحبت کرد و ما از کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات خواسته‌ایم تکلیف ما را روشن کند که مناظره‌های بعدی چگونه برگزار خواهد شد و اگر قرار است هر کسی حرف خود را بزند، ما هم حرف خود را می‌زنیم. البته ما می‌خواهیم در چارچوب قانون عمل کنیم.» پیش از این کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات تذکر داده بود که نامزدها در چارچوب موضوع برنامه صحبت کنند، ولی در عمل اینگونه نشد. امانی در پایان افزود: «نامه ما شکایت نبود؛ از کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات خواستیم تکلیف ما را برای مناظره‌های بعدی روشن کنند.» در همین حال روز گذشته احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری از ارسال شکایت سه نامزد انتخاباتی از اولین مناظره تلویزیونی خبر داد. به گزارش «ایسنا» او گفت: «در صورت وارد بودن اعتراضات، نامزدها می‌توانند سخنان و پاسخ‌هایشان را به‌صورت ضبط شده ارائه کنند.»