دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اظهارات ضدبرجامی خود، اثر توافق هسته‌ای ایران بر اقتصاد آمریکا را منفی توصیف کرد. «دونالد ترامپ» در مراسم یکصدمین روز آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود در پنسیلوانیا اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران اثر منفی بر اقتصاد آمریکا داشته است. بنا بر گزارش شبکه «فاکس‌نیوز»، ترامپ در ادامه سخنرانی خود گفت: «ما هر توافقی را که از منافع کشورمان حفاظت نکند، متوقف خواهیم کرد؛ چون تعهد به توافق هسته‌ای با ایران به منافع آمریکا آسیب خواهد رساند.» رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اعلام کرد که دولت او طی صد روز گذشته دستاوردهای بسیاری داشته است که از جمله این دستاوردها می‌توان به امضای ۲۹ فرمان اجرایی اشاره کرد که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. همزمان با اظهارات ترامپ، اندیشکده دست راستی دفاع از دموکراسی‌ها به دولت آمریکا توصیه کرده به بهانه‌هایی چون «نقض‌حقوق بشر» و «حمایت از تروریسم» فشارها بر ایران را افزایش دهد. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ «زوی کان» تحلیلگر اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی در نشریه آمریکایی «هیل» نوشته است که واشنگتن باید فشارها بر ایران را افزایش دهد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «دولت آمریکا در ماه‌های آینده باید تحریم‌ها را بر دیگر ناقضان حقوق بشر در ایران بیشتر ، کمک‌های مالی قابل‌توجهی به سازمان‌های حامی حقوق بشر در ایران ارائه و با مخالفان دولت ایران نیز به‌طور علنی ملاقات کند.» تحلیلگر این اندیشکده نزدیک به رژیم صهیونیستی، مدعی شده است: «باید بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی را به واسطه خطر دادوستد با ایران و زیر سوال رفتن اعتبارشان به‌خاطر همکاری با حکومتی مذهبی، محتاط کرد.»

کان با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، نوشته است که باید با استفاده از این دو بهانه برای منزوی کردن ایران در سازمان‌های بین‌المللی تلاش کرد. از سوی دیگر، خبرگزاری «رویترز» با اشاره به سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا به تهران نوشت: «اتحادیه اروپا که نگران لحن تند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه ایران است، تلاش می‌کند تا برای نشان دادن تعهد خود به توافق هسته‌ای به ایران نزدیک شود و به وعده‌های اقتصادی خود در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در تاریخ ۱۹ مه ‌(۲۹ اردیبهشت ماه) عمل کند.» بنا به نوشته رویترز، از میان کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای ایران، کشورهای اتحادیه اروپا بیش از دیگران فشار تحریم‌های نفتی علیه ایران را تحمل کردند و سعی دارند تا بیشترین منفعت را از گرم شدن روابطی که یک دستاورد و پیروزی برای دیپلماسی اروپایی می‌دانند، به‌دست آورند.