دنیای اقتصاد: در پی حادثه تروریستی میرجاوه که به شهادت ۹ نفر از پرسنل نیروی انتظامی منجر شد، رئیس‌جمهوری ایران ضمن دستور به شورای امنیت ملی برای پیگیری جدی موضوع، از دولت پاکستان خواست با اقدامی مسوولانه و سریع نسبت به شناسایی، معرفی و برخورد با عوامل گروه‌های تروریستی- تکفیری این جنایت اقدام کند. به این منظور سفیر اسلام‌آباد در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض ایران به این اقدام جنایتکارانه ابلاغ شد. همزمان محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی نیز با ابراز تاسف از شهادت جمعی از درجه داران و کادر وظیفه در مرزبانی میرجاوه تاکید کرد که از هیچ کوششی برای پیگیری موضوع از مجاری دیپلماتیک و تنبیه تروریست‌های شرور فروگذار نخواهد کرد.

۱۱ نفر از ماموران مرزبانی نیروی انتظامی متشکل از سه نیروی کادر و هشت سرباز وظیفه حدود ساعت ۲۰ چهارشنبه شب در منطقه مرزی چاهندو میرجاوه به هنگام تعویض پست مورد حمله و کمین تروریست‌ها قرار گرفتند. متاسفانه سه درجه‌دار و ۶ سرباز وظیفه مرزبانی در این حادثه بر اثر تیراندازی با تیربار گرینف به شهادت رسیدند. میرجاوه مرکز شهرستان میرجاوه یکی از شهرهای کوچک استان سیستان و بلوچستان در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی زاهدان واقع است. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهورعصر پنج‌شنبه با تسلیت شهادت و مجروح شدن جمعی از مرزبانان دلیر در میرجاوه در پیامی از دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه خواست تا حصول نتیجه با جدیت موضوع را پیگیری تا از تکرار چنین حرکت‌های ناجوانمردانه جلوگیری شود. رئیس‌جمهوری ایران همچنین از دولت پاکستان خواست با اقدامی مسوولانه و سریع نسبت به شناسایی، معرفی و برخورد با عوامل گروه‌های تروریستی- تکفیری این جنایت اقدام کند.

پیگیری وزارت خارجه

همزمان با این دستور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی شهادت مرزبانان شجاع کشور را تسلیت گفت. ظریف با تسلیت و ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان این جنایت، تاکید کرد دستگاه دیپلماسی کشور از هیچ کوششی برای پیگیری این موضوع از مجاری دیپلماتیک و تنبیه تروریست‌های شرور فروگذار نخواهد کرد.

پاکستان باید پاسخگو باشد

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ضمن تسلیت شهادت جمعی از نیروهای شجاع مرزبانی کشور در حمله اشرار مسلح در مرز پاکستان، گفت دولت اسلام‌آباد باید درباره نحوه حضور و عملیات گروهک‌های شریر در خاک خود پاسخگو باشد. به گزارش کانال تلگرامی سخنگوی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی روز پنج‌شنبه با بازماندگان این شهدا، فرماندهان و کارکنان خدوم و شجاع نیروی انتظامی کشور ابراز همدردی کرد و گفت: «انجام عملیات ایذایی و تروریستی از سوی اشرار مسلح و گروهک‌های ابزار دست مروجان شناخته شده خشونت و افراط و تکفیر از مرزهای ایران و پاکستان محکوم و غیرقابل پذیرش است و دولت پاکستان باید درباره نحوه حضور و عملیات این گروهک‌های شریر در خاک خود پاسخگو باشد.» او افزود: «جا دارد کشورهایی که در ائتلاف‌های ضدتروریستی مشارکت می‌جویند پاسخ دهند چگونه از مقابله با گروهک‌ها و اشرار مسلح تروریستی در خاک خود عاجزند؟» سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران ضمن پیگیری این موضوع از همه مجاری دیپلماتیک و سیاسی حق دفاع برای دفع شرارت را برای خود محفوظ می‌داند.»

احضار سفیر پاکستان

همزمان با این اقدامات، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی با بیان این مطلب افزود: «در این احضار، مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به سفیر پاکستان ابلاغ کرد و گفت ما قویا انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست‌ها و مجازات آنان انجام دهد.»

او ادامه داد: «متاسفانه مرزهای پاکستان با ما ناامن‌ترین مرزهاست در حالی که ما سعی کردیم امن‌ترین مرزها را با پاکستان فراهم کنیم. ما انتظار داریم، طرف پاکستانی با عمل به وعده‌های سابق خود به مقامات کشورمان، اجازه ندهد در آینده این حوادث از مرزها و خاک پاکستان تکرار شود.» سفیر پاکستان نیز ضمن ابراز تسلیت و اظهار همدردی نسبت به حادثه اخیر، اطمینان داد که مراتب را در اسرع وقت به دولت متبوع خود انتقال خواهد داد.

تسلیت و واکنش مقامات

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود، شهادت مرزبانان غیور در منطقه میرجاوه را تسلیت گفت. علی‌اکبر ولایتی در بخشی از نوشتار خود آورده است: «ایران اسلامی امروز در منطقه‌ای پر ‌از توطئه و آتش افروزی از سوی دشمنان قرار گرفته که امنیت و آرامش منطقه را نشانه رفته‌اند و اهداف شوم خویش را در تضعیف کشورهای منطقه دنبال می‌کنند اما جمهوری اسلامی ایران با همت و ایثارگری مدافعان حرم و نیروهای نظامی و انتظامی در اوج اقتدار، امنیت و ثبات قرار دارد و همه اینها مرهون همت بلند و ارزشمند این شجاع‌مردان است.» محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شهادت جمعی از مرزبانان کشور را تسلیت گفت. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز با تسلیت شهادت جمعی از سربازان گفت: «تروریست‌های وابسته و مزدوران وطن‌فروش بدانند که نمی‌توانند با انجام این دست از اقدامات ضدانسانی و خائنانه در عزم استوار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و شرارت خللی وارد کنند و بدون تردید مرتکبین این جنایت غیرانسانی و نفرت‌انگیز را به سزای اعمال ننگین‌شان می‌رساند.»