گروه دیپلماسی: براساس خبری که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده است نخستین دیدار دوجانبه هیات‌های ایرانی و آمریکایی هفته گذشته در حاشیه نشست «کمیسیون مشترک» نظارت بر اجرای برجام وین صورت گرفته و طی آن، هیات آمریکایی از ایران خواسته است فورا شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از اسپوتنیک، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیات‌های ایرانی و آمریکایی در جریان کمیسیون مشترک اجرای برجام روز سه‌شنبه یکدیگر را ملاقات کردند. آمریکا از طرف ایرانی خواسته است سیامک و باقر نمازی را که به جرم جاسوسی زندان هستند آزاد کند.» تونر گفت: «ما از ایران درخواست می‌کنیم تا این دو زندانی را هرچه سریع‌تر آزاد کند.» به گفته تونر هیات‌ آمریکایی همچنین از ایران خواسته است با آمریکا برای بازگرداندن و آزادی رابرت لوینسون مامور اف‌بی‌آی که ۱۰ سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد، همکاری کند. به گزارش «ایسنا» سیامک و باقر نمازی دو متهم به جاسوسی هستند و هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند.

از سوی دیگر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از ایران و روسیه خواست مذاکرات ژنو در مورد سوریه را آغاز کنند. همچنین به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا مارک تونر در کنفرانس خبری روز چهارشنبه با بیان اینکه گزارش وزارت خارجه آمریکا با مشورت سایر نهادها تنظیم شده بود، افزود: «این وزارتخانه اختلافی با سایر نهادها درباره مسائل پیرامون ایران ندارد.» تونر تاکید کرد که تیلرسون با ترامپ دیدار و با وی درباره ایران رایزنی کرده است. همزمان سخنگوی وزارت‌ خارجه آمریکا در اظهاراتی خصمانه با ابراز نگرانی نسبت به اقدامات ایران در منطقه مدعی شد: «باید راه‌هایی را که از طریق آن بتوانیم نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهیم بررسی کنیم.»

به گزارش «ایسنا» او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حالی که سه هفته و نیم به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران باقی مانده است آیا دولت آمریکا برای اینکه در این انتخابات تاثیرگذار نباشد راهبرد کلی خود را تغییر داده است، افزود:« باید بگویم ما در حال بازنگری جامع هستیم و این موضوع هم‌ اکنون در حال انجام است، تا زمانی که این بازنگری انجام نشود و تا زمانی که یک جهت‌گیری مشخص در رابطه با ایران نداشته باشیم، قصد داریم به راهبردی که داشته‌ایم همچنان ادامه دهیم و این راهبرد آن است که ایران به تعهداتی که در برجام داده پایبند بماند.» تونر همچنین مدعی شد: «دولت ترامپ نگران است که رفتار و اقدامات منفی ایران در منطقه با وجود توافق هسته‌ای تغییر نکرده است.» او تاکید کرد که بنابراین باید راه‌هایی را که از طریق آنها بتوانیم نفود ایران درمنطقه را کاهش دهیم بررسی کنیم.