آخرین مواضع نامزدها پیش‌از مناظره اول

دنیای اقتصاد: چهار تن از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری روز پنج‌شنبه در چند برنامه رادیو و تلویزیونی دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مختلف مطرح کردند. ابتدا اسحاق جهانگیری در رادیو ایران و پس از آن، حسن روحانی عصر روز پنج‌شنبه در همین رادیو به طرح مسائل روز و برنامه‌های خود پرداختند. همچنین پنج‌شنبه شب مصطفی میرسلیم در شبکه ۲ و محمدباقر قالیباف در شبکه یک در مورد برنامه‌های انتخاباتی خود با مردم سخن گفتند. چهارشنبه شب نیز، ابراهیم رئیسی و مصطفی هاشمی‌طبا به ترتیب در شبکه ۲ و شبکه یک به ارائه برنامه‌های خود پرداختند. چکیده برنامه‌ها و سخنان این چهار نامزد انتخاباتی را در زیر می‌خوانید:

اسحاق جهانگیری

*با صلاحدید بزرگان اصلاحات و تاکید آقای روحانی برای ایفای همین مسوولیت به صحنه آمدم. به‌عنوان مکمل و یاوری برای دفاع و پیشبرد راه اصلاحات و اعتدال به میدان آمدم.

* جهانگیری با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی عنوان دولت و شعار خود را اعلام کرد. جهانگیری نوشته است: آمده‌ام برای تداوم راه تدبیر و امید و پیشبرد تحول و اصلاحات بیشتر با «دولت امید و آینده» و با شعار «همه برای ایران.»

حسن روحانی

* افراط، تفریط و خشونت نتوانسته باعث پیشرفت و خوشبختی هیچ ملت و کشوری شود، کشور درصورتی از مشکلات فاصله می‌گیرد که مسیر ما اعتدال باشد.

* بعضی‌ها از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید. افتتاح پروژه‌ها به معنی اعتماد مردم و سرمایه‌گذاری است. بعضی‌ها فکر می‌کنند وقتی پروژه‌ای افتتاح می‌شود ما دیروز برای آن تصمیم گرفتیم، اما برای یک پروژه بزرگ سال‌ها کار شده است مثلا ورزشگاه شیراز که آن را افتتاح کردیم کلنگش ۲۰ سال گذشته زده شده بود و برای مردم شیراز یک معضل شده بود که چرا همیشه نیمه‌کاره مانده است.

*کسانی که با اینترنت و شبکه اجتماعی میانه خوبی ندارند بدانند که پارسال صد هزار شغل در فناوری اطلاعات ایجاد شد. بعضی از روستاییان از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال جذب گردشگر و فروش صنایع دستی خود هستند.

*طرح کارورزی اولین اقدام دولت دوازدهم خواهد بود. در شورای اشتغال این طرح را تصویب کردیم که در دو استان به‌صورت نمونه در حال اجرا است و از طریق این طرح ۷۰ درصد جوانانی که آموزش می‌بینند، جذب بنگاه‌ها می‌شوند.

*نخستین برنامه‌ای که در صد روز انجام خواهد شد و نهایی خواهیم کرد برنامه‌ای تحت عنوان کارورزی است که مخفف آن کاج است. مجموعا حدود ۱۰ مساله است که در صد روز اول در اولویت ماست و روی آن کار و بررسی و در پایان آن را اعلام می‌کنیم.

کار دومی که در صد روز اول، مصمم به اقدام برای نهایی کردن آن هستیم لایحه نهاد ملی حقوق شهروندی برای پشتوانه حقوق شهروندی است؛ این لایحه برای الزامی و اجرایی شدن به مجلس می‌رود.

*در سایه توافق هسته‌ای از امسال درآمد ما از نفت و محصولات وابسته به آن ۲۰ میلیارد دلار افزوده می‌شود که از امسال به بعد سالی ۱۵ میلیارد دلار از آن را به صندوق توسعه ملی خواهیم ریخت که این پول را باید اهرمی کنیم تا سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

* *او با اشاره به سال ۹۲ گفت: متاسفانه در زمینه اشتغال و شغل جوانان کار زیادی انجام نشد و شرایط کشور از لحاظ تورم نگران‌کننده بود. مردم نیز با تورم روزانه و ساعتی روبه‌رو شدند و هر روز در فکر آن بودند که اجناسی را بخرند و انبار کنند؛ زیرا احساس می‌کردند در روزهای بعد کالاها گران‌تر می‌شود.

*ما به‌دنبال اشتغال گسترده در کشور هستیم و در این زمینه باید صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم.

* تصمیم دولت بر این است که سالانه یک میلیون نفر بر گردشگری کشور بیفزاید.

*لحن سخن برخی مسوولان کشور با دنیا پیش از سال ۹۲ لحن تقابل و گاهی لحن جنگ بود. آنها نیز با ما این چنین صحبت می‌کردند اما پیام من به دنیا از روز نخست این بود که با ملت ایران با زبان تکریم سخن بگویید و با زبان تحقیر حرف نزنید و با زبان تضعیف ملت سخن نگویید.

* امروز در شانزدهم آذر (روز دانشجو) همه می‌دانند اجتماع دانشجویی داریم. امروز در دانشگاه‌ها افراد احساس می‌کنند می‌توانند تفکرات خود را بیان کنند.

*خوشحالم که امروز همه می‌دانند نقد دولت و رئیس‌جمهوری آزاد است. حتی عده‌ای فکر می‌کنند برای این امر جایزه نیز می‌گیرند.

* امروز مردم احساس نمی‌کنند اگر از مسوولان انتقاد کردند فردا احضار می‌شوند یا پس فردا دستگیر می‌شوند.

*من به وزارت کشور و وزارت اطلاعات دستور دادم در زندگی و حریم خصوصی مردم حق مداخله ندارند و فقط در شرایطی که جرم مرتکب شدند باید برخورد شود.

ستاد انتخاباتی روحانی: محمد شریعتمداری رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی اعلام کرد که سند گزارش عملکرد دولت یازدهم به‌زودی رونمایی می‌شود. به گزارش «ایسنا» او گفت: با ارائه این برنامه می‌خواهیم به جامعه بگوییم که مبارزات انتخاباتی مبارزات بگم بگم نیست بلکه مبارزه برنامه‌های افراد است. در خبری دیگر محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی،‌ سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی شد. در همین حال قرار است امروز روحانی به کرمان و یزد سفر کند.

سید مصطفی میرسلیم

*در دولتم از انتقادات منصفانه و سازنده اقلیت استقبال می‌کنم.

*اعضای حزب موتلفه و طرفداران این حزب نیز پشتیبان نامزد حزب موتلفه در انتخابات هستند و هزینه از این طریق تامین می‌شود و هیچ هزینه‌ای از امکانات دولتی انجام نمی‌شود.

*من هیچ‌گاه به‌دنبال فریب‌کاری نبودم و نیستم و اعتقادی به دادن وعده‌های رای‌آور ندارم.

*من با تمام دولت‌ها از دولت موقت بازرگان تا دولت آقای روحانی برای اعتلای نظام اسلامی همکاری کردم و هیچ‌گاه به‌خاطر گرایش‌های سیاسی دست از خدمت برنداشتم.

*من برای حضور در صحنه و سهم‌خواهی نیامده‌ام بلکه می‌آیم تا حقوقی که از ملت معطل مانده را گرفته و آنچه سهم آنها از سفره پربرکت انقلاب است را به آنها برسانم.

* ورودم به صحنه انتخابات «بدلی» و «پوششی» نیست.

همچنین همایش بزرگ انتخاباتی سیدمصطفی میرسلیم امروز برگزار می‌شود.

محمد باقر قالیباف

*بعد از صحبت من درباره ۵ میلیون شغل این‌گونه اظهار کردند که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. من از دولتمردان امروز متعجم که می‌گویند می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم، بعد می‌گویند که ۵ میلیون شغل امکان ندارد. اگر همین ۵ میلیون شغل هم ایجاد نشود، به این معنی است که در چهار سال بعدی شما دولتمردان می‌خواهید شرایط فعلی مردم بدتر باشد.

* وقتی می‌گوییم می‌خواهیم به جوانان کمک کنیم، فریاد دولت بلند است که اینها نشدنی است و این حرف‌ها شبیه معجزه است. فرق دولت مردم و دولت فعلی این است که ما می‌گوییم می‌شود و می‌توانیم و این دولت می‌گوید نمی‌شود و نمی‌توانیم.

*در ۲۹ اردیبهشت باید بین ادامه روند دولت فعلی و تغییر تصمیم بگیریم. دولت فعلی که می‌گوید نمی‌شود و نمی‌توانیم و دولت مردم که می‌گوید داریم، می‌شود و می‌توانیم.

*رئیس محترم دولت فرمودند که این مشکلات تا ۴۰ سال دیگر و بعضا تا ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود. جناب آقای روحانی این مردم نه صبر ایوب دارند و نه عمر حضرت نوح. نگاه کنیم دنیا چطور حرکت می‌کند و از ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها استفاده کنیم؛ چراکه با مدیریت، تکنولوژی و روش‌های جدید می‌توانیم اجرای پروژه‌ها در همه زمینه‌ها از جمله اشتغال، عمران و کشاورزی را با سرعت ۱۰ برابر به پیش ببریم.

* می‌توانیم ارزش افزوده را به سه برابر تبدیل کنیم، زمان بخریم، هزینه‌ها را کم کنیم و از کار مردم گره‌گشایی کنیم.

* به جوانان از کار بازمانده، اخراج شده و افراد دارای مهارت ۲۵۰ هزار تومان کارانه خواهیم داد و آنها را به مراکز اشتغال معرفی خواهیم کرد.

*درصورت پیروزی در انتخابات در دولتم ۵ میلیون شغل در چهار سال ایجاد خواهم کرد.

*دولت مردم مصمم است با این چهار درصد (که مالیات نمی‌پردازند) و واردات غیرضروری مبارزه کند. البته این را درک می‌کنم که این ۴ درصد پول، پارتی، حاشیه امن، حوزه نفوذ و رسانه دارند و اهل تهمت زدن و تخریب هستند. اینها کسانی هستند که چند ماه قبل عکس یک دخترخانم را در مجلس عروسی با تجملات کذایی پخش کردند و گفتند مراسم دختر قالیباف است.

*امروز نیز اگر لازم باشد آبروی خود را می‌دهیم و در برابر ۴ درصد زالو صفت که خون ۹۶ درصد را می‌مکند می‌ایستیم و نظام مالیات را عادلانه می‌کنیم و جلوی فرار از مالیات را می‌گیریم و به فضای کسب و کار رونق می‌دهیم.

*امروز مساله خوب یا بد بودن برجام نیست بلکه تاثیر آن در زندگی مردم است و چرا بخشی از تعهدات آنها اجرا نشد و دولت نتوانست حق کشور را از آنها بگیرد. توقع نداریم دولتمردان به مردم بگویند برجام سایه جنگ را از کشور دور ساخت؛ چراکه مردم در این زمینه از سربازان و امیرانی همچون سردار قاسم سلیمانی و شهید غلامی‌ها، همدانی‌ها، نظری‌ها و بلباسی‌ها متشکرند؛ دشمن امروز مردم گرانی، فقر و بیکاری است.

*ان‌شاءالله با انتخاب مردم و دولت مردم دولتی از مردم با مردم و برای مردم که معتقد است هم داریم و هم می‌شود و هم می‌توانیم. به فضل الهی و به امید یکایک شما مردمی که همیشه گره‌گشا بودید و شما بودید که همیشه برای ایران عزیزمان افتخار آفریدید.

ابراهیم رئیسی

*می‌توان یارانه نقدی را برای دهک‌های پایین تا سه برابر افزایش داد و فقر مطلق را ریشه‌کن کرد.

*می‌توان مسکن ارزان ساخت. ما مسکن مهر را در همین سال اول دولتمان به مردم تحویل می‌دهیم.

*بسیاری از کشورها اقدامات زیادی برای ایجاد اشتغال در فضای مجازی انجام داده‌اند و ما هم می‌توانیم مانند چین و هند از این فضا برای اشتغال‌زایی استفاده کنیم؛ چراکه ما از جمله کشورهایی هستیم که می‌توانیم در تولید نرم‌افزار دانش‌بنیان حرف اول را بزنیم.

*من در طول مدت کاری‌ام هیچگاه ارتباطم را با مردم قطع نکردم، هر شب در مسجد در خدمت مردم بودم و هفته‌ای یک روز را برای ارتباط با مردم اختصاص می‌دادم. ارتباط با مردم برای دولت ضروری است من به‌عنوان یک طلبه از مردم با مردم و در مردم هستم و یکی از زمینه‌های فهمیدن اشکالات دولت در مردم بودن است. همچنین رئیسی روز دوشنبه به استان هرمزگان سفر خواهد کرد.