دنیای اقتصاد: حمید میرزاده؛ سومین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دیروز با رای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، از ریاست این دانشگاه برکنار شد. میرزاده که عضو هیات موسس و هیات امنای این دانشگاه نیز است، طی جلسه فوری روز گذشته شورای دانشگاه آزاد از جایگاه ریاست این دانشگاه کنار گذاشته و علی‌محمد نوریان به‌عنوان سرپرست این دانشگاه برگزیده شد.

دلایل تغییر

زمزمه‌های تغییر حمید میرزاده طی هفته‌های اخیر شنیده می‌شد؛ از آن زمان که برخی رسانه‌‌ها، جریان خبری علیه میرزاده به راه انداخته و انتقادها به میرزاده را در راس اخبار خود قرار دادند. با این حال شنیده‌ها حکایت از آن دارد که علت اصلی این تغییر به اختلافاتی بازمی‌گردد که به گواه یک منبع آگاه در دانشگاه آزاد، طی چند ماه اخیر بر سر انتصاب‌ها در این دانشگاه، میان هیات امنای دانشگاه آزاد و حمید میرزاده به‌وجود آمده بود و این اصلی‌ترین علتی است که به برکناری میرزاده منجر شده است.

در جلسه دیروز چه گذشت؟

به هر روی هیات امنا رای به برکناری میرزاده از ریاست دانشگاه دادند؛ اما سوال این است که در جلسه دیروز این هیات چه گذشت؟ شنیده‌ها از جلسه دیروز حکایت از آن دارد که محمد فرهادی وزیر علوم و سید‌حسن هاشمی، وزیر بهداشت که ازجمله ۸ عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هستند، پیش از رای‌گیری درباره ماندن با کنار رفتن میرزاده، جلسه را ترک کردند. بر این اساس تنها ۶ عضو این هیات در رای‌گیری مشارکت کردند که از این میان ۴ نفر به برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد رای دادند و در ادامه علی محمد نوریان را به سرپرستی این دانشگاه نشاندند. البته در کنار گزینه علی محمد نوریان که دبیری هیات موسس دانشگاه آزاد را برعهده دارد، فرهاد رهبر نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست دانشگاه آزاد مطرح شد. شنیده شده فرهاد رهبر که خارج از هیات امنای دانشگاه است، برای بررسی ریاست این دانشگاه، تا تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری از هیات امنا فرصت خواسته است، با این همه گفته می‌شود که برخی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد مخالف تصدی ریاست این دانشگاه توسط فرهاد رهبر هستند.

نوریان کیست؟

علی محمد نوریان، دبیر هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و سرپرست جدید دانشگاه آزاد، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی بوده است. او متولد ۱۳۲۷ و دارای مدرک دکترای مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه ولز انگلستان است.

سه تغییر در 6 سال

با این همه، حمید میرزاده در سال ۱۳۸۶ با دعوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و با تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر این هیات و با تصویب هیات موسس به عضویت هیات امنای دانشگاه آزاد درآمد. او در ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ با رای شش نفر از هیات امنای دانشگاه آزاد از جمله آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی، سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی، جعفر توفیقی، حمید میرزاده و بهمن یزدی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی شد و در ۲۸ آبان ۱۳۹۲ با رای مثبت اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رسما ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده گرفت.

این سومین تغییری است که از سال ۹۰ تاکنون در جایگاه ریاست دانشگاه آزاد رخ می‌دهد. ریاست این دانشگاه در سال ۹۰ پس از ۲۹ سال از عبدالله جاسبی گرفته شد و در همان سال، بعد از کش‌وقوس‌های طولانی از طرف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به فرهاد‌دانشجو داده شد. در حالی که اکبر هاشمی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد از امضای حکم فرهاد دانشجو امتناع ورزید و بنا به قانون به رئیس‌جمهوری واگذار شد و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت امضای حکم را به وزیر علوم واگذار کرد و وزیر علوم حکم ریاست دانشگاه آزاد را امضا کرد. فرهاد دانشجو تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ رئیس دانشگاه آزاد بود و در این تاریخ با رای اکثریت اعضای هیات امنای دانشگاه، حمید میرزاده جایگزین او شد.