دنیای اقتصاد: در جلسه علنی دیروز مجلس، نمایندگان از پاسخ‌های عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به سوال نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه درباره علل بی‌برنامگی در بخش حمل‌و‌نقل ریلی قانع شدند.

به گزارش «ایرنا» وزیر راه و شهرسازی در این جلسه سیاست‌های سه‌گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه را تشریح کرد و این برنامه را شامل سه سیاست شهرسازی ریل پایه، توسعه راه‌آهن حومه‌ای و توسعه شبکه راه‌آهن ایران دانست. او با بیان اینکه اصلی‌ترین کار برای تحقق این سیاست اتصال شبکه راه‌آهن سراسری به شبکه ریلی شهری در تمامی شهرهایی که دارای قطار شهری هستند، گفت: سهم ریل در ابتدای دولت یازدهم کمتر از ۸ درصد بود،‌ اما با این سیاست‌هایی که به اجرا در آورده‌ایم به ۱۱ درصد افزایش یافته است. به گفته آخوندی‌ ترانزیت کالا از طریق ریل که روزی ۴/ ۴ درصد بود در سال ۹۵ به ۱۳ درصد افزایش یافت. این اقدامات کارهای بزرگی است که هرگز بدون برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نبود و سهم حمل‌و‌نقل بار از طریق ریل با افتتاح خطوط دوم و سوم راه‌آهن سراسری ۵۵ میلیون تن به ۷۴ میلیون تن گذشته افزوده شده است. او از نوسازی ناوگان لکوموتیو و واگن در سه سال گذشته خبر داد و افزود: سن لکوموتیو و واگن را از ۶۴ سال به ۴۵ سال کاهش داده‌ایم و به‌زودی واگن‌های با عمر ۳۵سال را هم کنار خواهیم گذاشت، به این منظور ۲۰۰ واگن جدید مسافری خریداری و جایگزین کرده‌ایم. وزیر راه و شهرسازی همچنین به انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک ۶ هزار واگن از سوی ایران و روسیه اشاره و تصریح کرد:‌ ریل‌گذاری در مناطق و نواحی مختلف کشور روزانه به بالای ۵ هزار و ۵۰۰ متر افزایش یافته است.

توضیح عارف درباره لیست اصلاح‌طلبان برای شوراها

در خبری دیگر از پارلمان، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس ضمن تاکید بر رعایت اخلاق و قانون در انتخابات از سوی تمامی گروه‌ها و جریان‌ها گفت: افرادی از شورای عالی که در انتخابات شوراها اعلام کاندیداتوری کردند، در بسته شدن لیست هیچ نقشی نخواهند داشت. به گزارش «ایسنا» محمدرضا عارف در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس گفت: به آنهایی که ثبت‌نام کرده‌اند اعلام کردیم که در بستن لیست‌ها هیچ نقشی نخواهند داشت و در جلساتی هم که در استان‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم به هیچ‌وجه کاندیداها شرکت نمی‌کنند. ضمن اینکه درخواست کرده‌ایم اعضای حقوقی،‌ نماینده‌های خود را تغییر دهند و در مورد افراد حقیقی نیز بدون حضور آنها تصمیم‌گیری می‌شود. او تاکید کرد: در عین حال یک ضوابط روشن داریم که امیدواریم لیست قوی و جامعی را براساس شایسته سالاری ارائه کنیم. عارف درخصوص کاندیداتوری برخی از افراد اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حضور افراد طبیعی است و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد، البته کاندیدای اصلی ما روحانی است.