دنیای اقتصاد: نشست شورای نگهبان برای ادامه بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری برگزار شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه پرونده داوطلبان تایید یا ردصلاحیت شده در دوره‌های پیشین ریاست‌جمهوری در این دوره بازبینی می‌شود، تاکید کرد: در هر دوره از انتخابات که صلاحیت داوطلبان احراز شده باشد یا نه، صلاحیتشان در دوره جدید انتخابات بازبینی می‌شود و اعلام نظر شورای نگهبان درباره داوطلبان در همه انتخابات اعم از مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری یا ریاست‌جمهوری فقط در همان دوره اعتبار دارد. او با بیان اینکه اصولا احراز صلاحیت در مورد همان دوره است و دوره‌های بعدی فرد باید شرایط را احراز کند، گفت: فشارهای سیاسی به هیچ وجه در اعلام نظر اعضای شورای نگهبان تاثیری ندارد اما نظرات افراد مطلع شنیده می‌شود.

ردصلاحیت نداریم

به گفته کدخدایی در انتخابات ریاست‌جمهوری برخلاف تعبیری که در رسانه‌ها و افکار عمومی وجود دارد، چیزی به‌عنوان ردصلاحیت نداریم چون شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی باید برای اعضای شورای نگهبان احراز و سپس نتیجه اعلام شود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: آنچه که در احراز صلاحیت افراد تاثیرگذار است رای اعضای شورای نگهبان است و برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی ‌بر لابی با شورای نگهبان برای احراز صلاحیت افراد به هیچ وجه در رای اعضا تاثیرگذار نیست اما زمینه برای دریافت مستندات یا نظرات افراد معتمد در مورد وضعیت تدبیر و مدیریت افراد یا صحبت با نامزدها مهیا است و نظرات افراد شنیده می‌شود ولی نهایت کار این رای اعضای شورای نگهبان است که تعیین‌کننده است. کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان به دنبال احراز صلاحیت افراد است و در صدد ردصلاحیت نیست و در مورد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری احراز شرایط ایجابی مهم است.

علت بررسی صلاحیت همه داوطلبان در هر دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری احتمال مطرح شدن مدارک جدید له یا علیه داوطلبان است که با استناد به آن ممکن است داوطلبانی که قبلا احراز صلاحیت شده‌اند در این دوره احراز صلاحیت نشوند یا بالعکس. طبق قانون، شورای نگهبان از ۲۷ تا ۳۱ فروردین، صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری را بررسی می‌کند و در صورت لزوم زمان بررسی صلاحیت‌ها برای دوره پنج روزه دوم تا پنجم اردیبهشت قابل ‌تمدید است.