واکنش دولت به فیلتر تماس صوتی تلگرام

دنیای اقتصاد: به‌دنبال فیلتر تماس صوتی تلگرام، روز گذشته دو مقام ارشد دولت به این مساله واکنش نشان دادند. در واکنش نخست، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران، اعلام کرد که مسدود شدن تماس صوتی تلگرام خارج از دولت انجام شده و دولت تقصیری در این باره نداشته است. به گزارش خبرگزاری فارس او همچنین اظهار کرد: این اقدام در خارج از دولت انجام شد و مسوولیت آن بر عهده دوستانی است که این کار را انجام داده‌اند. همزمان روز گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات درباره مسدود شدن تماس صوتی تلگرام گفت: این سرویس با دستور قضایی به اپراتورهای ثابت و همراه اینترنت مسدود شده و اطلاعی از جزئیات آن ندارم.

واعظی در حاشیه همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات گفت: در ابتدا با تلگرام صحبت کردیم و مجوز ارائه خدمات تماس صوتی رایگان را دادیم که از روز جمعه این سرویس راه‌اندازی شد. اما روز دوشنبه با دستور قضایی به اپراتورهای ثابت و همراه این قابلیت مسدود شده است. او تاکید کرد: جزئیات را باید از قوه‌قضائیه و مراجع قضایی پیگیری کنیم. واعظی درباره توئیت مدیر تلگرام که گفته بود مسدود شدن تماس صوتی از اپراتورهای خود گله کنید و در برخی رسانه‌ها با ترجمه از اپراتورها شکایت می‌کنیم منتشر شده بود، گفت: از اپراتورهای داخلی در مقابل پیام‌رسان‌های خارجی حمایت می‌کنیم و اجازه شکایت تلگرام از اپراتورها را نمی‌دهیم.

قابلیت تماس صوتی تلگرام روز جمعه با مجوز وزارت ارتباطات برای ایرانیان راه‌اندازی شد و پس از آن محمود واعظی با اشاره به این مجوز اعلام کرد که این قابلیت جدید تلگرام مشکلی ندارد. با این حال روز دوشنبه تماس صوتی تلگرام به یکباره برای ایرانیان قطع شد. در همین ارتباط وزیر ارتباطات روز گذشته در گفت‌وگو با «ایلنا» نیز با اشاره به اینکه مگر می‌شود مردم را از استفاده از شبکه‌های مجازی منع کرد، گفت: معتقدیم فضای مجازی می‌تواند بدون هزینه‌های بالا از جمله پول کاغذ و پوستر، محلی برای تبلیغ کاندیداها باشد. وزیر ارتباطات همچنین گفت: دلیلی برای فیلتر تلگرام وجود ندارد. همزمان با اعلام فیلتر قابلیت تماس صوتی تلگرام در ایران، روز گذشته فرارو از شکایت مدیر تلگرام علیه اپراتورهای ایرانی (ایرانسل، رایتل و همراه اول) به خاطر بستن تماس صوتی‌اش خبر داد. براساس این گزارش، این شرکت در نامه رسمی اعلام کرده است که کاربران در ایران می‌توانند از طریق وی‌پی‌ان‌ امکان صوتی را فعال کنند. تلگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است که میلیون‌ها کاربر دارد و گفته می‌شود تنها در پیام‌رسان تلگرام، حدود ۱۰۰ هزار کانال ازسوی کاربران ایرانی ایجاد شده و روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در آنها تولید می‌شود.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

در کنار این واکنش‌ها به فیلتر قابلیت تماس صوتی تلگرام، نوبخت روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران، دو خبر مهم را هم اعلام کرد. به گزارش «ایرنا» او با اشاره به افزایش حقوق بازنشستگان در جهت همسان‌سازی گفت: از سال ۹۳ دولت همواره به‌دنبال عادلانه شدن نظام پرداخت بازنشستگان بود و سال گذشته حداقل حقوق ۲۰ درصد افزایش یافت. در لایحه برنامه ششم هم دولت برای از بین بردن این نابرابری‌ها استقبال کرد. سخنگوی دولت اظهار کرد: در سال جاری و در قانون بودجه بالغ‌بر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد که در کنار ۱۰ درصد افزایش حقوق عملیاتی خواهد شد.

واریز افزایش یارانه کمیته امداد و بهزیستی

به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت سپس با اشاره به مصوبه هیات‌وزیران مبنی‌بر افزایش یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی گفت: سازمان برنامه و بودجه با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط این افزایش را در ۲۶ فروردین‌ماه به حساب خانوارها واریز کرد. به گزارش «ایرنا» نوبخت با بیان اینکه برخی رسانه‌ها از این اقدام احساس خرسندی نکردند، گفت: البته این رسانه‌ها از کمک به افراد تحت پوشش دلخور نیستند؛ بلکه فکر می‌کنند دولت با توجه به نزدیکی انتخابات این اقدام را انجام داده، ولی دولت از ماه‌های گذشته در هر فصل در راستای امنیت غذایی، سبد کالا به این خانوارها پرداخت می‌کرد و درصدد بودیم این افزایش صورت گیرد. او افزود: نمی‌توان تا زمانی که این دولت در مسند امور است، کارها را تعطیل کرد؛ همانند طرح‌های عمرانی که برای آنها زحمات زیادی کشیده شده و برخی مایل نیستند به بهره‌برداری برسد، اما دولت طبق قانون تا مرداد و شهریور باید کار خود را ادامه دهد.

یارانه نیازمندان قطع نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت گفت:‌امکان ندارد این دولت یارانه نیازمندان را قطع کند. تاکنون ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار از خانواده‌های برخوردار شناسایی و از لیست یارانه‌ها حذف شده‌اند. ما همیشه احتمال می‌دهیم خانواده‌های شناسایی شده، نیازمند بوده، بنابراین با احتمال کامل در حذف یارانه اقدام می‌کنیم و درصورتی‌که اشتباه پیش آمده باشد، بلافاصله یارانه را برقرار می‌کنیم. وی درباره صرف درآمدهای ناشی از قطع یارانه اشخاص برخوردار گفت: این درآمدها برای آن صرف شد که ۱۱ میلیون نفر در این فاصله از افرادی که بیمه نبودند، دفترچه بیمه رایگان بگیرند و بودجه آن از یارانه‌ها تامین شد. همچنین بودجه طرح تحول سلامت از حذف یارانه‌بگیران برخوردار، تامین شد. پول حذف برخورداران از لیست دریافت یارانه، صرف کارهای زیرساختی خواهد شد.

روحانی نیاز به تبلیغ ندارد

نوبخت با انتقاد به انتشار برخی اخبار در برخی رسانه‌ها گفت: اینکه رئیس‌جمهوری قبول کردند تا برای دوره جدید ثبت کنند نشان می‌دهد که بسیاری از اقدامات زیربنایی که در این دوره به جای مانده باید تمام شود. حال اگر عده‌ای را جمع کنند و از آنان بپرسند که این چاله پر نشده، پس دولت در طول چهار سال چه کار کرده است، اینقدر از این چاله‌ها وجود دارد که البته وظیفه دولت درست کردن آنها است. وی گفت: یادمان باشد قطار چپ کرده‌ای را دولت باید وارد ریل و مسافران آن را مداوا می‌کرد؛ بنابراین آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که باید مورد رسیدگی قرار گیرد و آنچه انجام شده در برابر ملت ناچیز است و باید خدمات بیشتری ارائه شود. به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات فعلی دولت گفت: آقای رئیس‌جمهور نیاز ندارد برای معرفی خودش، این سمت و آن سمت برود. ایشان شناخته شده است. بهترین تبلیغ، خدمت به مردم است. اگر امروز پروژه‌ای افتتاح می‌شود، تبلیغات انتخاباتی نیست، تکمیل عملکرد گذشته است.