دنیای اقتصاد:رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران از تایید صلاحیت ۹۲۸۸ کاندیدای انتخابات شوراها در استان تهران در هیات‌های اجرایی خبر داد و گفت که ۷۶۳ نفر نیز در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده‌اند.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: مدت زمان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در هیات‌های اجرایی در ۲۴ فروردین به اتمام رسید، هیات‌های اجرایی نتیجه بررسی‌ها را به هیات نظارت ارسال کردند که از مجموع کل داوطلبان ثبت‌نامی، ۹۲۸۸ کاندیدا در هیات‌های اجرایی تایید صلاحیت شدند. وی با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۵۴ نفر در استان تهران برای انتخابات شوراها ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از این میزان ۶ هزار و ۷ نفر در ۱۶ شهرستان تهران،‌ شامل شهر تهران ثبت‌نام کرده‌اندکه از این تعداد ۵ هزار و ۵۵۰ نفر در هیات‌های اجرایی تاییدصلاحیت شدند، ۴۶۰ نفر رد صلاحیت شدند و ۷۰ نفر انصراف دادند.

رحیمی همچنین گفت: کسانی که صلاحیت آنها در هیات‌های اجرایی رد شده است و آنهایی که از سوی هیات نظارت نیز رد صلاحیت می‌شوند،‌ با در دست داشتن مدارک رسمی از سوم تا ششم اردیبهشت می‌توانند به هیات‌های نظارت استان شکایت کرده تا ظرف ۱۰ روز به شکایت آنها رسیدگی شود. ۱۶ اردیبهشت زمان اعلام نهایی مرحله دوم بررسی صلاحیت کاندیداها در انتخابات شوراها است. وی در عین حال گفت: آن دسته از داوطلبانی که به صورت رسمی در دوم اردیبهشت تایید صلاحیت آنها اعلام می‌شود،‌ صلاحیت حضور در انتخابات را دارند و ۱۶ اردیبهشت زمانی است که نتیجه بررسی شکایت رد صلاحیت شده‌ها در هیات‌های اجرایی و نظارت اعلام می‌شود. رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران با تاکید بر اینکه هنوز صلاحیت هیچ داوطلبی در انتخابات شوراها نهایی نشده است، گفت که انتشار اسامی تحت عنوان کاندیداهای تاییدصلاحیت شده در شهرستان تهران برای انتخابات شوراها رسمیت ندارد و غیرقانونی است.

همچنین به گزارش انتخاب، رحیمی در پاسخ به این سوال که ردصلاحیت‌هایی که انجام شده است بر چه اساسی بوده و چه میزان سوابق سیاسی افراد در این امر موثر بوده است، گفت: تا ارائه گزارش هیات‌های نظارت باید صبر کرد و هنوز برای اظهارنظر زود است، اما براساس بررسی‌هایی که تا الان در هیات‌های اجرایی انجام شده؛ برآیند این است که نگاه به بررسی صلاحیت‌ها مطلقا سیاسی نبوده است. او افزود: همان‌طور که پیش از این نیز گفتم حوادث ٨٨ به هیچ‌وجه در بررسی صلاحیت افراد تاثیر ندارد و ما اصل را برائت قرار دادیم، بنابراین برای ما قانون محکومیت موثر ملاک است و نگاه کلی ما این است که به‌دلیل فعالیت سیاسی و سلیقه سیاسی هیچ کس را نباید از فعالیت اجتماعی محروم کرد. بر همین اساس غالب کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، یا محکومیت‌های قضایی داشته‌اند یا مسائل مالی و فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی و غیرمشروع داشته‌اند.

مهلت یک هفته‌ای برای اعتراض

همچنین به گزارش «ایسنا» سیدشهاب‌الدین چاووشی معاون سیاسی- اجتماعی استانداری تهران درخصوص ردصلاحیت برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: افرادی که به لحاظ قانونی واجد شرایط شناخته نشده‌اند از نظر هیات‌های اجرایی نمی‌توانند وارد عرصه انتخابات شوند، البته این افراد حق دارند اعتراض خود را ظرف مدت یک هفته پس از دوم اردیبهشت‌ که زمان اعلام صلاحیت کاندیداهای شوراها است به هیات عالی استان ارائه کنند تا صلاحیت آنها بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد. براین اساس نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شنبه دوم اردیبهشت از طریق فرمانداری‌ها اعلام خواهد شد.

واکنش به شایعه ردصلاحیت‌ها

همزمان مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه ردصلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها به خود افراد اعلام می‌شود، اظهار کرد: تاکنون ردصلاحیت هیچ یک از داوطلبان به صورت رسمی اعلام نشده ولی شایعاتی در این خصوص وجود دارد.