وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سبک و سیاق گذشته که با توزیع پول بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم دیگر به تنهایی کافی نیست، گفت: «تجارب جهانی در رفع بیکاری مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که باید مداخله جدیدی در حوزه ایجاد اشتغال رخ دهد.»

به گزارش «ایرنا» علی ربیعی در نشستی مشترک با محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین شورای معاونان وزارت علوم که درباره همکاری مشترک دو وزارتخانه برای توسعه و تطابق‌سازی نیازهای بازار کار و آموزش عالی در محل وزارت علوم برگزار شده بود، گفت: «در نشستی که در آغاز سال نو با رئیس‌جمهوری داشتم قرار شد موضوع اشتغال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب گفتمان توسعه اشتغال با دیگر دستگاه‌ها پیگیری شود.»

او توضیح داد: «علاوه بر نشست کنونی، در سال جدید تاکنون دو نشست دیگر با وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار کردیم که موضوع اشتغال در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.»

ربیعی گفت: «در ابتدای مسوولیت دولت یازدهم، آمار بیکاری در کشور به گونه‌ای بود که تبدیل به جریان ملی شده بود و می‌توانست به موضوعی جدی تبدیل شود.»

وزیر کار ادامه داد: «دولت یازدهم از همان ابتدای فعالیت خود موضوع اشتغال و رفع بیکاری را به‌عنوان چالشی که باید درخصوص آن تدبیری جدی اندیشید، در نظر گرفته بود.» او گفت: «در نشستی که با رئیس‌جمهوری داشتیم موضوع بیکاری و عواملی که در ایجاد بیکاری موثر بودند، بررسی شد. تجارب جهانی در رفع بیکاری مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که باید مداخله جدیدی در حوزه ایجاد اشتغال رخ دهد.»

به گفته وزیر کار، بررسی‌ها نشان داد دیگر سرمایه‌گذاری ‌که منجر به افزایش رشد اقتصادی و متعاقب آن اشتغال ایجاد شود، امکان‌پذیر نیست. برای ایجاد اشتغال ابزارهای دیگر نیاز است.

او ادامه داد: «همچنین سبک و سیاق گذشته که با توزیع پول بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم دیگر به تنهایی کافی نیست. در حوزه نفت برای ایجاد یک شغل ۱۲۰ میلیارد ریال (۱۲میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری لازم است.»

ربیعی یادآور شد: «برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است. نخستین موضوعی که مورد مداقه قرار گرفت این بود که چگونه باید سالانه ۶۰۰ تا۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم؟»

او با اشاره به تحلیل‌های انجام شده از سوی مسوولان حوزه کار گفت: «در این بررسی‌ها مشخص شد که نمی‌توانیم به انتظار رشد بزرگ بمانیم.»

ربیعی با یادآوری دو نشست طولانی در دولت برای ایجاد راهکارهایی که به ایجاد فرصت‌های شغلی منجر شود، گفت: «دیدگاه‌های ایجاد اشتغال از طریق طرح «تکاپو» مصوب شد و در نهایت برای تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد جدیدی که در وزارتخانه تدوین شده بود اجرای طرح تکاپو به من واگذار شد.»

او ادامه داد: «از سال ۹۴ اجرای طرح تکاپو شروع و به‌طور تقریبی همه استان‌های کشور مورد مطالعه قرار گرفت و مزیت‌های هر استان حتی در سطح روستا مشخص شد.»

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رشته‌های مختلف از کارشناسان بین‌المللی یاری گرفتیم که برای این منظور ۴۵ کارشناس بین‌المللی به ایران آمدند.

ربیعی گفت: «حتی در موضوع تامین مالی تجربه کافی نداشتیم که در این خصوص هم از کارشناس بین‌المللی برای آموزش تامین مالی یاری گرفتیم. همه تلاش‌هایی که در وزارتخانه متبوع من در حال انجام است با استفاده از تجارب موفق دیگر کشورها نظیر کره جنوبی، ترکیه و هند است.»

او با بیان آنکه برای اجرای درست ایجاد اشتغال، طیفی از کارشناسان خارجی به ایران آمدند، گفت: «به‌طور مثال برای فعالیت درست در رشته‌های شغلی پوشاک و عسل از کارشناسان بین‌المللی یاری گرفتیم.»

وزیر کار در توضیح علت حضور مسوولان حوزه کار در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «ایجاد اشتغال برای سال ۹۶ به موضوع آموزش بر می‌گردد. همچنین بازار کار و نیازهای آن باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد زیرا سالانه حدود ۸۵۰ هزار دانش آموخته دانشگاهی وارد بازار کار کشور می‌شوند.»

به گفته ربیعی، تیپولوژی(شناخت نوع کار) کار در سال‌های اخیر دستخوش تغییر شده به‌طوری که امروز نوع انتظار از شغل تغییر کرده است و ما با عرضه نیروی کار دانش آموخته مواجه هستیم.

این مقام مسوول افزود: «هم اکنون دنیا آموزش‌های خود را منطبق با نیازهای بازار کار هماهنگ کرده است، بنابراین می‌توانیم در دانشگاه‌ها نیازهای بازار کار را پیش‌بینی کنیم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است حتی باید جهت‌گیری کلی شغلی مناطق مختلف در کشور منطبق با آموزش شوند به‌طوری که هر منطقه نیروی انسانی تربیت کند که بتواند نیازهای بازار کار آن منطقه را برطرف کند.

ربیعی گفت: «۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال(سه تا چهار میلیارد تومان) برای اجرای طرح پایلوت پول گرفته‌ایم که در برنامه ششم آورده شده است. در این زمینه دو وزارتخانه می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. ۱۲۰ هزار نفر برای طرح کارورزی در برنامه ششم پیش‌بینی شده است.»

او در پایان افزود: «بسیاری از دانشجویان که در طرح کارورزی شرکت می‌کنند پس از پایان دوره در بنگاهی که طرح خود را گذرانده‌اند، به‌کار گرفته می‌شوند. همچنین مشوق‌های کارفرمایی برای به‌کارگیری کارورزان در نظر گرفته شده است.»