موضع ریاض علیه نظام ایران قاطع است

فارس: رئیس پارلمان عربی با حمایت از مواضع ریاض در قبال تهران، ایران را به مداخله در امور کشورهای عربی متهم و رفتار آن را خصمانه توصیف کرد. «مشعل‌السلمی» اعلام کرد دخالت‌های خارجی در تصمیم‌گیری‌های عربی درباره مسائل زیادی تاثیر گذاشت. «با وجود اینکه قضایا و دغدغه‌های ما در بسیاری از موارد مشترک است، اما به‌دلیل دخالت‌های خارجی، ما درباره این مسائل همسو نبوده‌ایم و این دخالت‌ها شعله آتش اختلافات عربی - عربی را برافروخت.» او در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الحیاه» اظهار کرد: آنچه بهار عربی خوانده می‌شود، به ضرر کشورهای عربی تمام شد و شکنندگی کشورهای مذکور را تشدید و مشکلات اقتصادی آنها را دو چندان کرد.

السلمی درباره سیاست‌های ضدایرانی اخیر عربستان سعودی گفت: «موضع ریاض علیه نظام ایران قاطع است و موضعی است که باید اتخاذ می‌شد. نظام ایران یک تهدید حقیقی برای امنیت ملی عربی است. عملیات «عاصفه الحزم» [در یمن]، عظمت و کرامت عربی را در شرایطی که ایران فکر می‌کرد، امور را در چند کشور عربی به دست گرفته، بازگرداند.» رئیس پارلمان عربی مدعی شد: «واقعیت این است که موضع عربستان در قبال رفتار خصمانه ایران در جهان عرب، موضعی عربی است که باید علیه سیاست و عملکرد ایران در منطقه اتخاذ می‌شد. نظام ایران یک تهدید حقیقی برای امنیت ملی عربی است.»

او در ادامه مدعی شد: «تداوم اظهارات غیرمسوولانه تهران علیه کشورهای عربی به‌ویژه بحرین و یمن، با اصول قانون بین‌الملل که مبتنی بر احترام به حاکمیت و استقلال کشورها و عدم دخالت در امور آنهاست در تضاد است. بنابراین یک شهروند عربی از موضع قاطعانه عربستان علیه دخالت‌های ایران در امور عربی، حمایت می‌کند و با اقدامات ایران علیه اصل حسن همجواری کشورها مخالف است.» او در ادامه ادعاهایش افزود:« واکنش قاطعانه عربستان علیه ایران و قطع روابط دیپلماتیک با تهران و همراهی برخی کشورهای عربی با ریاض در این سیاست، چیز عجیبی نیست، بلکه واکنشی است که انتظار می‌رفت علیه سیاست‌های ایران صورت گیرد.»