دنیای اقتصاد: وزیر دفاع آمریکا اواخر هفته جاری عازم منطقه خواهد شد. ایران محور نشست‌های این ژنرال آمریکایی اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «رویترز»، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، روز جمعه اعلام کرد که ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا هفته جاری به خاورمیانه سفر خواهد کرد و ریاض اولین مقصد او خواهد بود. طبق این گزارش، جیمز ماتیس، روز چهارشنبه به ریاض می‌رود و پس از آن به قاهره و فلسطین اشغالی خواهد رفت. ماتیس همچنین دیدارهایی در قطر و جیبوتی خواهد داشت. در بیانیه وزارت دفاع آمریکا ادعا شده است، ژنرال ماتیس در این سفر «تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و شکست سازمان‌های تروریستی و تندرو را مورد گفت‌وگو قرار خواهد داد.» اصطلاح «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده» اصطلاحی است که وزارت دفاع آمریکا غالبا آن را برای توصیف فعالیت‌های ایران در منطقه به‌کار می‌برد. کارشناسان «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا را به شدت مورد اعتماد رئیس‌جمهور ترامپ می‌دانند.

ادعاهای رئیس سیا

پیش‌تر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شده بود که تهدید بودن ایران و «تجاوزات» آن پس از توافق هسته‌ای (برجام) بیشتر شده است. به گزارش «عصرایران» به نقل از روزنامه «الحیاه» چاپ لندن، «مایکل پومپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا طی سخنانی در نشست «مرکز مطالعات استراتژیک بین‌الملل» به افزایش قدرت ایران در پی امضای توافق هسته‌ای با ۶ کشور بزرگ جهان (برجام) در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد و گفت: «ایران به تشکیل «هلال شیعی» نزدیک می‌شود در حالی که این امر به نفع آمریکا نیست.» او افزود: ایرانی‌ها در حال پیشروی هستند. آنها قدرت موشکی حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل را توسعه دادند، گروه‌های شبه نظامی شیعی در موصل عراق به‌وجود آوردند و از حوثی‌ها که عربستان سعودی را با موشک هدف قرار می‌دهند حمایت می‌کنند.» رئیس سازمان سیا مدعی شد: «ایران پس از امضای برجام تجاوزات و تعدی‌های خود را افزایش داده است.» مایکل پومپئو از پاسخ دادن به پرسشی درباره سرنوشت برجام خودداری کرد و گفت: «این مسائل را ما به صورت محرمانه با رئیس‌جمهور ترامپ بررسی می‌کنیم.» او اعلام کرد که برای مقابله با تهران استراتژی وضع کرده است. این استراتژی بر اساس همکاری با شرکای منطقه‌ای به‌ویژه کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس، اسرائیل و کشورهای اروپایی که «[مانند آمریکا] تهدید بودن ایران را احساس می‌کنند» بنا نهاده شده است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه را دارای پیامی برای ایران دانست و گفت: «بدون شک ایران نظاره‌گر عملیات نظامی ما در سوریه بود.» او همچنین درباره صحت این ادعا که حمله شیمیایی به منطقه «خان شیخون» از سوی ارتش سوریه صورت گرفته است، اظهار اطمینان کرد و گفت: آن‌گونه که روسیه و سوریه مدعی هستند این مساله ساختگی نیست. این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه ایران روز جمعه بعد از نشست سه‌جانبه مشترک در مسکو با اشاره به تحولات اخیر در سوریه، یک بار دیگر بر غیرقابل قبول بودن اقدامات یکجانبه و ضرورت روشن شدن موضوع حمله شیمیایی به خان شیخون تاکید کرد. آمریکا همچنین روز گذشته یک مادر بمب را در افغانستان برای منهدم کردن یکی از هسته‌های داعش امتحان کرد. کارشناسان این حمله‌های موشکی آمریکا به سوریه و افغانستان طی روزهای گذشته را حامل پیامی به ایران، روسیه و کره‌شمالی می‌دانند. در همین خصوص، وزیر دفاع پیشین آمریکا ادعا کرد: «هدف اولیه از طراحی «مادر تمام بمب‌ها» حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران بود.» به گزارش «ایسنا»، لئون پانه‌تا وزیر دفاع پیشین آمریکا در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز، درباره تشدید تنش‌ها میان آمریکا و کره‌شمالی هشدار داد و گفت: ما در اینجا، یک جنگ هسته‌ای محتمل را پیش‌رو داریم که احتمالا میلیون‌ها قربانی خواهد داشت. در نتیجه ما باید قدری مراقبت کنیم. بنابراین، واشنگتن باید از هرگونه اقدام بی‌محابا در قبال کره‌شمالی پرهیز کند. او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره استفاده آمریکا از بزرگ‌ترین بمب خود، موسوم به مادر تمام بمب‌ها گفت: «زمانی که من وزیر دفاع بودم ما در حال کار روی این سلاح بودیم. به‌طور صریح باید بگویم که این بمب در ابتدا برای هدف قرار دادن احتمالی تاسیسات غنی‌سازی زیرزمینی در ایران طراحی شده بود. این دغدغه ما بود. این یک سلاح موثر است. من آزمایش و تست آن را دیدم. این سلاح می‌تواند در زیر زمین نفوذ کند.»