دنیای اقتصاد: شبکه ‌ای‌بی‌سی نیوز با اشاره به حمله هوایی آمریکا به سوریه به بهانه وقوع یک حمله شیمیایی در این کشور گزارش داد: رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی پایگاه هوایی سوریه را هدف قرار داد که پیش از این حمله شیمیایی صدام به ایران را ناچیز دانسته بود.

به گزارش «ایسنا» شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی نیوز در ادامه گزارش داد: مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان رقابت‌های انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ تغییر کرده است. وی در آن زمان به حمله شیمیایی صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق اشاره و ابراز تاسف کرده بود که وقتی صدام حسین کمی بمب شیمیایی انداخت همه دیوانه شدند. اما بامداد روز جمعه ارتش آمریکا به دستور ترامپ با ۵۹ موشک توماهاک یک پایگاه هوایی در سوریه را که واشنگتن می‌گوید از آنجا یک حمله شیمیایی علیه شهروندان سوری انجام شده است، هدف حمله قرار داد.

حمله شیمیایی هفته گذشته در منطقه خان شیخون در نزدیکی استان ادلب بیش از ۸۶ غیرنظامی را به کام مرگ کشاند. مقامات دولتی آمریکا می‌گویند که دولت سوریه در این حادثه دست داشته است، اما روسیه و سوریه هرگونه دخالت در این حمله را قویا رد می‌کنند. کمی بعد از این حمله شیمیایی ترامپ گفت که تصمیمش برای حمله به پایگاه هوایی سوریه در پاسخ به اقدامات بشار اسد رئیس‌جمهوری این کشور به نفع امنیت ملی آمریکا بوده است. اظهارات ترامپ پس از این حمله یک انحراف اساسی از دیدگاه‌های وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش است که می‌گفت خواهان عدم مداخله در امور دیگر کشورها است. وی حتی در یک سخنرانی تبلیغاتی در دسامبر ۲۰۱۵ در کارولینای جنوبی گفت: صدام حسین چند بمب (شیمیایی) انداخت، همه دیوانه شدند.

وی ادامه داد: شما عراق و ایران را داشتید. من گفتم که آنها می‌جنگند، آنها چندین دهه طی چندین نسل است که در حال جنگ هستند و نمی‌فهمم که ما چطور در این آشفته بازار وارد شدیم. درک آن سخت است. به گزارش ‌ای‌بی‌سی نیوز، ترامپ در این سخنرانی به استفاده صدام حسین از تسلیحات شیمیایی در چند موقعیت در دهه ۱۹۸۰ اشاره کرده است. صدام حسین در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۵ در جریان جنگ با ایران از گاز خردل، عامل تاول، گاز اعصاب و تابون استفاده کرد. وی همچنین در حمله به اقلیت‌های کرد در شمال عراق از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده که گفته می‌شود حدود ۵ هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست دادند. اما، به‌رغم صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت استفاده عراق از تسلیحات شیمیایی، آمریکا و متحدانش از صدام حسین در جریان این درگیری‌ها حمایت کردند. ترامپ بارها در جریان انتخابات بر یک سیاست خارجی انزواگرایانه تاکید می‌کرد؛ اما به نظر می‌آید که اکنون تغییر موضعی اساسی داده است.