ایرنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز پارلمان و در ادامه بررسی لایحه هوای پاک، موادی از این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن، حمل بار و مسافر، ‌صدورگواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع و همچنین مقرر شد: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به‌ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می‌کند.

از سوی دیگر براساس ماده ۸ این لایحه، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلف شدند وسایل‌نقلیه خود را پس از ورود به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسوولیت خود را از این جهت، نزدیکی از موسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. در تبصره۱ این ماده نیز دولت موظف شد از محل صرفه‌‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل‌‌و‌‌نقل عمومی با خودروهای ‌نو را فراهم کند. نمایندگان مجلس در تبصره۲ این ماده دولت را مکلف‌ کردند در بودجه سالانه ردیفی به‌‌منظور اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت جهت جایگزین کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد ۴ درصد با بازپرداخت ۱۰ ‌ساله تعیین کند و به ‌تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

از سوی دیگر، نمایندگان در ماده‌ای دیگر، وزارت کشور را موظف به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری ظرف مدت ۵ سال از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی- بنزینی کردند.

بیانیه ۲۳۵ نماینده مجلس

همچنین در جلسه علنی دیروز پارلمان بیانیه ۲۳۵ نماینده مجلس در حمایت از فرامین رهبری در نامگذاری سال ۹۶ قرائت شد.