ایرنا: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اولویت‌های سال جدید دستگاه سیاست خارجی کشور را تبیین کرد و گفت: «اولویت امسال وزارت امورخارجه کمک به تولید و اشتغال است.» او روز دوشنبه در جمع کارکنان این وزارتخانه افزود: «در سال ۹۵ سال سخت و پرکاری را پشت سر گذاشتیم و مراحل حساسی هم در سال جدید پیش روی ماست. مقام معظم رهبری امسال را سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام‌گذاری کرده‌اند که ضرورت تلاش مضاعف همکاران ما را طلب می‌کند.» وزیر امورخارجه با اشاره به شرایط حساسی که در آن به‌سر می‌بریم، گفت: «در این شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی یک اشتباه محاسبه، یک کم توجهی یا عدم رصد تحولات می‌تواند خطرناک باشد و بالعکس یک محاسبه دقیق و توجه به تحولات می‌تواند شأن و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان ارتقا بخشد.»

ظریف همچنین با اشاره به اهمیت اقتصاد در جهان به هم‌ پیوسته امروز تاکید کرد: «تولید و سرمایه برای اینکه بتواند پاسخگوی نیازها به‌ویژه اشتغال باشد، نمی‌تواند منحصر و متمرکز در داخل باشد. ما موظفیم در سال جدید شرایط مناسب جهانی را برای تحقق شعارهای امسال فراهم کنیم و در جامعه نیز اطمینان خاطر ایجاد کنیم. در این مسیر هم باید اهدافی را تبیین و دنبال کنیم که مهم‌ترین آن ادامه سیر رفع موانع خارجی است. آنچه در مذاکرات هسته‌ای به‌دست آمد در همین راستا و برای رفع موانع خارجی و بروز استعدادهای داخلی بود.»

وزیر امور خارجه در مورد لزوم استفاده بهتر و بیشتر از دستاوردهای برجام نیز گفت: «شاید تلاش ما برای اجرای برجام سنگین‌تر از تلاش برای ایجاد برجام است. برای همین هم مقام معظم رهبری بر بدعهدی آمریکا تاکید می‌کند. بدعهدی آمریکایی‌ها برای ما غیرقابل پیش‌بینی نبود. دو طرف هم براساس عدم اعتماد متقابل جلو رفتند و سازوکارهای متعددی را پیش‌بینی کردند.»

ظریف ادامه داد: «سازوکار برگشت‌پذیری ما در برجام بسیار آسان‌تر از برگشت‌پذیری تحریم‌های طرف مقابل است. اگر لحظه‌ای فرا برسد که آمریکایی‌ها برجام را اجرا نکنند بازگشت‌پذیری ما بسیار سریع و حتی بیش از آنچه در قبل داشته‌ایم خواهد بود. این خود نشان‌دهنده بی‌اعتمادی متقابل است و سازوکاری است که ما پیش‌بینی کردیم. روزی که نظام تصمیم بگیرد و احساس کند میزان بدعهدی آمریکا به حدی است که ما باید به پیش از برجام برگردیم ما تضمین کافی داریم. البته بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد.»

ظریف در ادامه افزود: «فضای سیاسی و امنیتی باید طوری باشد که نه‌تنها سرمایه‌گذار خارجی بیاید، بلکه سرمایه داخلی ما هم فرار نکند و در تولید سرمایه‌گذاری کند.»

او در مورد اولویت‌های وزارت امور خارجه در سال جدید نیز گفت: «در حوزه سیاسی و امنیتی اجرای برجام با نگاه به اقتصاد مقاومتی از یک سو و تقویت امنیت در منطقه از سوی دیگر اولویت اصلی ماست. از امروز برجام یعنی برنامه جامع اقتصاد مقاومتی.»