هفته‌نامه مثلث نوشت: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال رد یا تایید صلاحیت حسن روحانی رئیس‌جمهوری گفت که صلاحیت رئیس‌جمهوری محدود به چهارسال است و او برای دوره بعدی باید دوباره تایید صلاحیت شود. او اعلام کرد که تایید صلاحیت همه نامزدهای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری به همان دوره چهار ساله محدود است. سخنگوی شورای نگهبان افزود: اظهار نظر سابق شورای نگهبان درباره صلاحیت رئیس‌جمهور، برای چهار سال گذشته بوده است. او در عین حال اعلام کرد که سخنانش، طرح یک موضوع «کاملا حقوقی» است و نباید از آن برداشت سیاسی شود. کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اعلام نامزدی حسن روحانی پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت که «ما راه خودمان را می‌رویم.»

او در ادامه این گفت‌و‌گو، درباره تصمیم شورای نگهبان درباره بحث رجال سیاسی با بیان اینکه معیارها برای رجل سیاسی تا الان، تاحدودی عرفی بوده است، گفت: با توجه به معیارهای اصل یکصد و پانزدهم قبلا شورای نگهبان یک رویه‌ای داشت که همچنان آن رویه برقرار است و در تشخیص مصادیق اعضای شورای نگهبان اعلام نظر می‌کنند. او با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری به ذیل جزء ۵ بند ۱۰ اشاره کرد که تعیین معیارها و شرایط و تشخیص آنها را برعهده شورای نگهبان گذاشتند که بحث‌های خوبی در این باره شد و قرار است تا زمانی که ثبت‌نام‌ها آغاز شود بتوانیم نظر شورای نگهبان را بر اساس معیارهایی که در قانون اساسی است و در سیاست‌های کلی تدوین شده، اعلام کنیم.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۹۲، از تشکیل چند جلسه برای این موضوع سخن گفت و درباره حضور حیدر مصلحی، وزیر وقت اطلاعات در آن جلسات با تایید اینکه او در مورد آقای هاشمی در شورای نگهبان گزارش ارائه کرد، گفت: در مورد آقای هاشمی ما از حیدر مصلحی برای ارائه گزارش دعوت کردیم.

انتقاد از شایعه درگذشت دبیر شورای نگهبان

همچنین به گزارش«ایرنا» احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در واکنش به دروغ سیزده خبر فوتش در شبکه‌های اجتماعی گفت: «این موضوع قطعا برای من یک توفیق است». در همین حال به گزارش «ایسنا» عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در یادداشتی با انتقاد از موضوع رواج شایعه از سوی رسانه‌های غیر‌رسمی با اشاره به شایعه‌پراکنی اخیر مبنی‌بر درگذشت دبیر شورای نگهبان، عنوان کرد: روز شنبه به اتفاق برخی مسوولان توفیق زیارت ایشان را داشتیم و بسیار سر حال بودند و روز یکشنبه نیز در چند نوبت با ایشان تماس تلفنی داشتم.