دنیای اقتصاد: جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با مسوولان بانک مرکزی در رابطه با موسسه اعتباری کاسپین، خبرهای مهمی برای سپرده‌گذاران داشت. پس از مشکلاتی که برای موسسه اعتباری کاسپین ایجاد شد، مجلس شورای اسلامی برای بررسی موضوع وارد عمل شد. در این راستا کمیسیون اقتصادی مجلس در ابتدای هفته جاری از مسوولان بانک مرکزی دعوت کرد تا به واکاوی بحران بپردازند. خبرهای ابتدای هفته حاکی از حضور رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه بود، اما در نهایت فرشاد حیدری، معاون نظارتی این نهاد برای پاسخگویی به مجلس رفت. این جلسه که عصر روز یکشنبه برگزار شد حاوی خبرهای مهمی برای سپرده‌گذاران کاسپین بود. طبق گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تکلیف سپرده‌گذاران کاسپین در اردیبهشت سال آینده مشخص خواهد شد. همچنین بانک مرکزی وعده داد که دارایی‌های موسسه را مسدود کند و سرعت عمل تعیین سود و زیان را بیشتر کند. آن‌طور که از صحبت‌های حسن حسینی برداشت می‌شود، بناست سپرده‌گذاران کاسپین اردیبهشت سال بعد بر اساس مقدار سپرده خود تعیین تکلیف شوند.

سید حسن حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس با معاون نظارتی بانک مرکزی درباره مشکلات موسسه کاسپین گفت: «در این جلسه صحبت‌های زیادی درباره وضعیت آشفته حوزه پولی در موسسه اعتباری کاسپین شد که این مشکلات نظارت بانک مرکزی را زیر سوال برده است.»

او با اشاره به توضیحات معاون نظارتی بانک مرکزی در این جلسه گفت: «آقای حیدری اشاره‌ای به انحلال ۸ تعاونی و شکل‌گیری کاسپین داشت و اعلام کرد، ساماندهی ۸ تعاونی ماموریت کاسپین بود که از این تعداد ۶ تعاونی فاقد مشکل اساسی بودند ولی ۲ تعاونی فرشتگان و بدر طوس مشکلات بیشتری نسبت به سایر تعاونی‌ها داشتند.»

حسینی اضافه کرد: «طبق اعلام بانک مرکزی ساماندهی دارایی‌ها و بدهی‌های ۸ تعاونی منحل شده در حال نهایی شدن است، بانک مرکزی اعلام کرد تا اردیبهشت ماه سال آینده بنا است وضعیت دارایی‌ و بدهی‌های موسسه کاسپین تعیین تکلیف شود.» او به ضرورت شفاف‌سازی دارایی، بدهی و سود و زیان ۸ تعاونی منحل شده در موسسه کاسپین اشاره و تصریح کرد: «این‌طور که بانک مرکزی گفته امیدواریم تا اردیبهشت ماه وضعیت این حساب‌ها مشخص شود.»

حسینی درباره اینکه آیا در اردیبهشت ماه پرداخت سپرده‌های مردم نیز در موسسه کاسپین از سر گرفته می‌شود، گفت: «بانک مرکزی اعلام کرد که نمی‌تواند ضرر و زیان سپرده‌گذاران را بدهد بلکه فقط می‌تواند دارایی‌ها را مسدود و فرآیند تعیین تکلیف سود و زیان را تسریع کند، بنا است متناسب با ارزیابی‌های صورت گرفته براساس سهام و سپرده اشخاص تعیین تکلیف صورت گیرد. یعنی مردم بعد از مشخص شدن دارایی و بدهی‌های ۸ تعاونی منحل شده در کاسپین می‌توانند به سود یا زیانشان برسند.»

او درباره جلسه کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی در تاریخ دیگر گفت: «تا پایان سال کمیسیون فرصتی برای تشکیل جلسه ندارد.»

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، بانک مرکزی بنا است زمان‌بندی حل مشکلات موسسه کاسپین را به مجلس بدهد. ضمن آنکه مجلس از این بانک خواسته با حضور در رسانه‌ها و شفاف‌سازی از نگرانی سپرده‌گذاران کاسپین بکاهد. او درباره اینکه چه تعداد از سپرده‌گذاران سیستم بانکی در موسسه کاسپین با مسدود شدن حساب‌هایشان مواجه شده‌اند، گفت: «بانک مرکزی آماری در این زمینه ندارد و بنا شد به ما اعلام کند که چه تعداد سپرده‌گذار و با چه میزان سپرده در این موسسه حساب داشته‌اند.»