دنیای اقتصاد: دومین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم روز گذشته آغاز به کار کرد. اجلاسیه‌ای متفاوت از دوره‌های گذشته به‌دلیل فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نماینده تهران درمجلس خبرگان رهبری. اولین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری چهارم و پنجم خردادماه سال‌جاری برگزار شد که در این اجلاسیه آیت‌الله جنتی با اکثریت آراء به‌عنوان رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

اما دومین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری روز گذشته به‌دلیل نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا در فضایی متفاوت برگزار شد. از همین رو آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان بخشی مهم از سخنانش را به انتخابات پیش رو اختصاص داد و از اینکه بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نظارت درستی نمی‌شود ابراز نگرانی کرد. او در ادامه به ۹ شرط برای انتخاب رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت که مردم باید انتخاب اصلح داشته باشند.

البته این تمام سخن رئیس مجلس خبرگان رهبری نبود. به گزارش «ایرنا» او در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره روی موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید دارند، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری گزارشی از عملکرد اقتصاد مقاومتی را به مردم ارائه دهد و بگوید عملکرد ما روی زمین این بوده است. رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: به گفتار و آمار نمی‌توان تکیه کرد، آقایان بگویند روی زمین چه‌ کارهایی کردند تا مردم خوشحال شوند، اگر به اقتصاد مقاومتی آنگونه که باید و شاید عمل نشده از مردم عذرخواهی کنند و دلیلش را به مردم بگویند.

تاکید بر انتخاب اصلح

به هر حال روز گذشته احمد جنتی در مراسم افتتاحیه دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: در انتخابات سال آینده باید در بحث مشارکت بالای مردم و انتخاب اصلح تاکید شود. احمد جنتی در مراسم افتتاحیه دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری افزود: سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی برگزار می‌شود که نظارت شوراهای اسلامی شهر و روستا مصیبت است چون هیچ حساب و کتاب منظمی ندارد و صلاحیت‌ها درست رسیدگی نمی‌شود. وی ادامه داد: ۴۰۰ هزار نفر وارد عرصه این انتخابات می‌شوند که باید سوابق آنان شناسایی شود که آیا شرایط دارند یا ندارند؟ عملکرد بسیاری نشان داده که خوب نبوده و در برخی مواقع کارشان به دادگاه کشیده شده است. رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت به اصل ۱۱۵ قانون اساسی دقت کنید، این اصل یک اصل عجیب و غریب است و ۹ شرط برای رئیس‌جمهوری در آن پیش‌بینی شده است که باید احراز شود. جنتی افزود: یکی از این شروط بحث رجل مذهبی و سیاسی بودن است که باید بررسی شود به چه کسی رجل سیاسی و مذهبی می‌گویند. وی ادامه داد: همچنین در بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری بحث مدیر و مدبر بودن مطرح است که در موضوع مدیر بودن باید توجه داشته باشیم که در حد مملکت باشد نه اینکه در حد یک مدرسه و اداره و در بحث مدبر بودن باید فرد بداند راه گریز از مشکلات چیست.

دبیر شورای نگهبان گفت: امانت و تقوا یکی دیگر از موضوعاتی است که در بررسی صلاحیت‌ها باید مد‌نظر قرار گرفته شود که تقوا باید احراز شود. جنتی تصریح کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری یک موضوع مسوولیت سنگین شورای نگهبان مطرح است که چگونه می‌خواهد این شرایط را احراز کند. وی افزود: موضوع مردم برای انتخاب یکی دیگر از موضوعات است، مردم باید بدانند که چه کسی را انتخاب می‌کنند، ما همه باید بر مشارکت بالای مردم تاکید کنیم. وی ادامه داد: مردم باید احساس مسوولیت کنند و در انتخابات رای دهند و انتخاب اصلح را داشته باشند.

واکنش به طرح آشتی ملی

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری از ارکان نظام است چون با موضوع رهبری و ولایت فقیه سرو کار دارد، گفت: موضوع رهبری و ولایت فقیه بزرگ‌ترین رکن نظام است و مجلس خبرگان رهبری به همین حد مسوولیت بالایی دارد. آیت‌الله جنتی افزود: کسانی که این مسوولیت را قبول کرده‌اند باید زمان را در نظر داشته باشند و بدانند هر زمان دارای شرایط و لوازمی است و باید همه در صحنه حضور داشته باشیم و پا به پای رهبری حرکت و مطالبات ایشان را رصد و آن را دنبال کنیم. آیت‌الله جنتی در ادامه به مشکلات موجود در کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات زیادی در کشور داریم که بیشتر آن درمورد معیشت مردم، فقر، بیکاری و اشتغال است. او همچنین به موضوع آشتی ملی اشاره و تاکید کرد: بحث آشتی ملی را مطرح می‌کنند یعنی اینکه همه بلایی سر مملکت آوردیم و حال ما را بپذیرید و به ما جایزه بدهید. آیت‌الله جنتی افزود: رهبر معظم انقلاب با این قضیه برخورد کردند و اگر آنان عقل داشته باشند سرجای خود بنشینند و بدانند مردم فتنه آنها را فراموش نمی‌کنند. رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه دشمنی با آمریکا را نباید ساده گرفت، یادآور شد: نباید کسانی در کشور طرح دوستی و رفاقت با آمریکا بریزند. آیت‌الله جنتی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، گفت: جای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان رهبری خالی است، ایشان زحمات زیادی کشیدند و سوابق زیادی در انقلاب دارند و از قدیمی‌ترین یاران امام راحل محسوب می‌شوند که در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش داشتند. روز گذشته به‌دلیل فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عکسی از او روی صندلی خالی‌اش گذاشته شده بود.

ارائه گزارش اقتصاد مقاومتی تا پایان سال

حسن روحانی رئیس‌جمهوری، نیز در حاشیه این اجلاس، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» را مهم دانست و گفت: دولت در پایان امسال گزارش مفصلی از اقدامات انجام شده در طول سه سال و نیم گذشته برای اقتصاد مقاومتی ارائه خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: اقتصاد مقاومتی قطعا یک قدرت برای نظام است و همانطور که رهبری تاکید کردند ما باید قدرت‌هایمان را نمایان کنیم تا همه بدانند که ایران ما ایران قدرتمند است. به گزارش «ایرنا» او با اشاره به انتخابات در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما طبق قانون اساسی و قوانین جاری کشور سیستم اجرایی بسیار دقیقی داریم و سیستم نظارتی قوی شورای نگهبان، بر انتخابات‌ها نظارت می‌کند. رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر آزاد نبودن انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته ایران گفت: آمریکایی‌ها باید به انتخابات خودشان بیشتر نگاه و آن را اصلاح کنند.دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد.