دنیای اقتصاد: شکاف میان اصولگریان برای معرفی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آشکارتر از قبل شده است. این شکاف هرچند از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی عیان شده بود، اما به‌نظر می‌رسد که این‌بار جدی‌تر از قبل شده است. از همین‌رو بخشی از اصولگرایان جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) را تشکیل دادند تا شاید بتوانند در ورای حمایت بزرگان این جریان اختلافات را کمرنگ کنند و به اجماع برسند.اما نشست اخیر جمنا و فهرست نامزدهای مورداجماع اعضای این جبهه و انصراف برخی از آنها نشان داد که این جبهه هم نتوانسته است اختلافات را کم کند. در واقع معروف‌ترین چهره‌های اصولگرا ازجمله علی لاریجانی و سعید جلیلی از همان ابتدا راه خود را از این جبهه جدید جدا کرده‌اند و تلاش‌های اعضای جمنا برای پیوستن این افراد به جمعشان نیز تاکنون ثمری نداشته است. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که حزب موتلفه اسلامی که خود را ریش‌سفید جریان اصولگرا می‌داند، نتوانسته باجمنا به توافق برسد و از همین‌رو بسیاری موتلفه را یکی از مخالفان سرسخت جمنا توصیف می‌کنند.

در این بین سعید جلیلی حکایت دیگری دارد. او از همان ابتدا به‌رغم هشدارهای اصولگرایان مبنی‌بر ممنوعیت تک‌روی در فعالیت‌های انتخاباتی از همراهی با تمام اصولگرایان سرباز زده است. جلیلی حتی به‌رغم اصرار جمنا حاضر به قرار گرفتن در لیست انتخاباتی آنها نشده است. در این بین خبرها حاکی از آن است که او می‌‌خواهد یک جبهه جدید تاسیس کند. موضوعی که می‌تواند اصولگرایان را پیش‌از آغاز رقابت‌های انتخاباتی با یک بحران تازه روبه‌رو به سازد. به این ترتیب ترس اصولگرایان از شکسته شدن رای نامزدشان در انتخابات ریاست‌جمهوری با تک‌روی‌های سعید جلیلی، این‌بار با تشکیل جبهه از سوی او جدی‌تر می‌شود و شکاف بین جریان اصولگرایی را عمیق‌تر خواهد کرد. در واقع تشکیل جبهه جدید اصولگرایی از سوی جلیلی، زخم عمیقی بر پیکر این جریان است که با هیچ مرهمی مداوا نخواهد شد. آنچه سعید جلیلی را به فکر تشکیل جبهه جدید انداخته است نظر بزرگان این جریان در مورد اوست. اصولگرایان براین نظرند که او محبوبیت لازم را برای جلب آراء ندارد و نامزدی او را یک اشتباه سیاسی بزرگ توصیف می‌کنند که تنها موجب شکسته شدن رای دیگر کاندیداهای این جریان می‌شود. این در حالی است که جلیلی برای حضور در انتخابات نیاز به یک بدنه تشکیلاتی دارد که با توجه به اینکه بخشی از اصولگرایان او را نامزد مطلوب خود نمی‌دانند و تاکنون روی خوشی به او نشان نداده‌اند، نیازمند به یارگیری تشکیلاتی است. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دولت محمود احمدی‌نژاد، مقدمات تشکیل جبهه جدید اصولگرایان را فراهم کرده و به‌زودی موجودیت آن را اعلام خواهد کرد.

در این میان هرچند برخی تصمیم جلیلی برای تشکیل جبهه جدید را به معنی عمیق‌تر شدن اختلافات بین اصولگرایان توصیف می‌کنند، اما برخی چون محمدعلی پورمختار عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم معتقدند که ایجاد جبهه جدید می‌تواند در جذب حداکثری از جناح‌های مختلف به جبهه مردمی انقلاب کمک کند. او در گفت‌وگو با انتخاب می‌گوید: این احتمال وجود دارد برخی دیدگاه‌های خاصی داشته باشند یا از کسانی که از هیات‌موسس و شورای‌مرکزی یا حتی از منتخبانی که در شرایط کنونی معرفی شده‌اند خوششان نیامده باشد و تمایل نداشته باشند که با آن همکاری کنند و طبیعی است که الزام ایجاب می‌کند که یک جبهه جدیدی باز شود تا آنها هم در اینجا پایگاهی داشته باشند. روی دیگر اختلاف اصولگرایان، عدم‌همراهی علی لاریجانی و همراهانش با جمنا است. غیبت علی لاریجانی در همایش جبهه مردمی نیروهای انقلاب نشان داد که او قصددارد به مشی اعتدالی خود ادامه دهد و قصد همراهی با جبهه مردمی نیروهای انقلاب را ندارد. این عدم همراهی البته خیلی زود از سوی اعضای جمنا به بهانه مصوبه «تعیین سقف حقوق و دستمزد مشاغل دولتی واحدهای عملیاتی و مناطق محروم» با واکنش روبه‌رو شد تا آنجا که اعضای این جبهه در بیانیه‌ای به این مصوبه اعتراض کردند.

البته بیانیه مذکور از سوی علی لاریجانی نیز بی‌پاسخ نماند و او ضمن تازه‌تاسیس خواندن جمنا از آنها خواست تا از بیان مطالب دروغ در مورد مجلس پرهیز کنند. او حتی خطاب به برخی از اعضای این جبهه که نماینده مجلس نیز هستند گفت که دریافتی‌های آنها در زمان نمایندگی مشخص است و برای مردم جانماز آب نکشند. به این ترتیب برگ دیگری از اختلاف میان اصولگرایان آشکار شد.در کنار اینها محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هرچند هنوز به‌طور رسمی نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام نکرده، اما او نیز یکی دیگر از موارد اختلافی اصولگریان است. بخش بزرگی از اصولگرایان معتقدند که او شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. همزمان با اختلافات درونی اصولگرایان به گزارش «ایرنا» روز گذشته مرضیه وحید دستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و وزیر بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد که نامزد نهایی این جبهه پس از مجمع عمومی ۱۷ فروردین ۹۶ و بررسی شرایط سیاسی، معرفی خواهد شد.

زمان معرفی نامزد نهایی اصلاح‌طلبان

از آن‌سو به گزارش «ایرنا» محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از اعلام نامزد نهایی این جناح سیاسی برای ریاست‌جمهوری آینده تا پایان امسال خبر داد و درباره انتخابات شوراها هم گفت: نامزدهای نهایی تا اردیبهشت ۹۶ مشخص می‌شوند. عارف تاکید کرد: اعلام کاندیداهای نهایی تا قبل از اردیبهشت‌ماه ۹۶ نخواهد بود، اما فعالیت‌هایمان را از اول فروردین شروع می‌کنیم. همچنین به گزارش «ایسنا» عارف افزود: حضور افراد در لیست انتخابات شوراها براساس ارزیابی‌ها و امتیازات است و در این زمینه به هیچ فرد خاصی وعده داده نشده که در کجای لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. ازسوی دیگر به گزارش انتخاب، ستاد انتخاباتی حسن روحانی زیرنظر نجفی و شریعتمداری آغاز به‌کار خواهد کرد.

براساس این گزارش، مرتضی بانک، رئیس ستاد شهرستان‌های روحانی خواهد بود. در همین ارتباط روز گذشته عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با انتخاب ضمن تایید خبر تشکیل ستاد انتخاباتی روحانی که شریعتمداری مسوولیت اداره آن را برعهده دارد در رابطه با برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخاب نامزد در سایه گفت: تصمیم در این مورد به آقای روحانی واگذار شده است. در همین راستا به گزارش «ایسنا» در آستانه رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با حسن روحانی محتمل‌ترین کاندیدای جریان اصلاحات دیدار کردند.