گفت‌وگوی برجامی آمانو و تیلرسون

دنیای اقتصاد: یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه با برخی از مقامات بلندپایه دولت دونالد ترامپ از جمله رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا دیدار و رایزنی کرد. براساس آنچه در خبرگزاری‌ها انتشار یافته یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی آمانو و تیلرسون در واشنگتن بحث بر سر «برجام» بوده است. پیش‌تر آمانو در واکنش به تهدیدات دولت جدید آمریکا علیه برجام گفته بود که آژانس در این باره نه گمانه‌زنی می‌کند و نه نگرانی دارد بلکه درباره این موضوع با دولت جدید ترامپ گفت‌وگو خواهد کرد. اکنون این پرسش مطرح است که آیا مدیر کل آژانس توانسته است نظر دولت آمریکا را درباره توافق هسته‌ای با ایران تغییر دهد یا خیر.

به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، وزارت امورخارجه آمریکا ضمن اعلام خبر دیدار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و وزیر خارجه جدید ایالات‌متحده آمریکا تاکید کرد که دو طرف در این دیدار درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در ژوئیه ۲۰۱۵ میان این کشورها حاصل شد، رایزنی کرده‌اند اما این وزارتخانه جزئیات بیشتری از این دیدار و اینکه چه افراد دیگری در آن حضور داشتند، ارائه نکرده است. همچنین سخنگوی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به واشنگتن تایمز گفت که آمانو و تیلرسون روز پنج‌شنبه با یکدیگر ملاقات داشته و آمانو با مقامات دیگری از دولت آمریکا دیدار کرده است. وی نیز جزئیات بیشتری از این دیدارها ارائه نداد. این اولین باری است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات دولت جدید آمریکا دیدار می‌کند.

این در حالی است که رکس تیلرسون در جلسه تایید صلاحیتش در سنای آمریکا، برجام را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که همراستا با نظر ترامپ خواستار بررسی توافق هسته‌ای ایران و توافقات جانبی آن است. تیلرسون مدعی شده بود که توافق فعلی توان ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف می‌کند اما در نهایت توان خرید سلاح هسته‌ای را از ایران سلب نمی‌کند. او بر همین اساس استدلال کرد که هرگونه توافق با ایران باید امکان غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد هسته‌ای در داخل خاک ایران را از این کشور بگیرد. همچنین دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز، بارها توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که قصد دارد مجددا بر سر مفاد آن مذاکره کند. این در حالی است که دیگر طرف‌های توافق تاکید می‌کنند که برنامه جامع اقدام مشترک یک توافق دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست، بلکه توافقی چندجانبه است و آمریکا نمی‌تواند یکجانبه درباره آن تصمیم‌گیری یا از توافق کناره‌گیری کند.

اما یوکیا آمانو اخیرا و پس از ارائه گزارش فصلی آژانس پیرامون برجام به دفاع از توافق با ایران پرداخت و گفت که«برجام» موثر و کارساز بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، اخیرا یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» به ارائه توضیحاتی درباره توافق هسته‌ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) میان ایران و کشورهای ۱+۵ موسوم به «برجام» پرداخت و در پاسخ به سوال مجری این شبکه درباره هرگونه توافق یا تماس این نهاد با دولت جدید آمریکا گفته بود که به‌زودی با رکس تیلرسون دیداری خواهد داشت. آمانو درباره انتقادهای ترامپ به توافق هسته‌ای با ایران نیز گفت: «سازمان بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) یک نهاد فنی است و بر این اساس ما بر واقعیات تمرکز داریم. ایران در حال اجرای توافق هسته‌ای است. آژانس نیز به نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد. ما نه گمانه‌زنی می‌کنیم و نه در این خصوص نگرانی داریم. ما با آمریکایی‌ها نیز در این باره صحبت خواهیم کرد.» یوکیا آمانو اولویت خود در آژانس را این‌گونه مطرح کرد: «توافق هسته‌ای با ایران برای ما مهم است. در عین حال مساله کره‌شمالی و امنیت هسته‌ای را نیز پیش روی خود داریم.»