دنیای اقتصاد: بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور به پایان نزدیک شده است؛ مجلسی‌ها به بخش‌های پایانی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه رسیده‌اند و به‌نظر می‌رسد هفته آینده بررسی‌هایشان درباره این لایحه به پایان برسد. نمایندگان در یکی از مصوبات دیروز خود محدودیت‌های اجتماعی خریداران سربازی از جمله محرومیت از نامزدی نمایندگی مجلس، عضویت شوراها و انتصاب در سمت‌های مدیریتی را لغو کردند. با رای موافق نمایندگان به جزء الحاقی (۲) بند (ب) تبصره ۱۱ این محدودیت‌های اجتماعی مقرر در بودجه سال ۹۴، برای مشمولان سربازی که در همان سال نسبت به خرید سربازی اقدام کردند، لغو شد. محرومیت‌های مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور برای دارندگان کارت معافیت خرید خدمت عبارت بود از نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتصاب در سمت‌های مدیریتی(سیاسی و اداری) دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.

از سوی دیگر با تصمیم نمایندگان و رای موافق آنها به جزء دیگر تبصره ۱۱ درباره مشمولان غایب، این افراد با لحاظ شرایطی مجاز به دریافت گواهینامه رانندگی شدند؛ بر این اساس مشمولان غایبی که به‌صورت اقساطی یا نقدی برای صدور کارت پایان خدمت اقدام کرده‌اند، می‌توانند گواهینامه رانندگی اخذ کنند. مجلسی‌ها همچنین دیروز تصویب کردند که درآمد حاصل از جریمه غیبت سربازی صرف تقویت بنیه دفاعی کشور ‌شود. بر این اساس دولت اجازه دارد همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت‌سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به‌صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال ۱۳۹۶ تسویه می‌شود، معاف کند. تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب درآمد عمومی کشور برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح اختصاص می‌یابد.

افزایش حقوق در سال ۹۶

نمایندگان دیروز در مصوبه‌ای دیگر، مقرر کردند افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از قبیل هیات علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات در سال ۹۶ با رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری صورت گیرد. همچنین با تصمیم نمایندگان، دستگاه‌های اجرایی مجوز فروش اموال و دارایی‌های مازاد به استثنای انفال و اموال دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری، برای بازخرید و پرداخت پاداش کارکنان خود را دریافت کردند.


همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

همچنین با رای موافق نمایندگان مجلس، به دولت اجازه داده شد که نسبت به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تحت‌پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح که دریافتی ماهانه 2 میلیون تومان دارند، اقدام کند.

پرداخت حقوق و مطالبات فرهنگیان

نمایندگان همچنین دیروز با تصویب بندی الحاقی به تبصره 9 لایحه بودجه، اختصاص درصدی از محل اعتبارات ویژه استان‌ها به منظور پرداخت حقوق، مطالبات و معوقات معلمان در همان استان موافقت کردند. از سوی دیگر نمایندگان با پرداخت همزمان حقوق نیروهای رسمی آموزش و پرورش به منظور رفع تبعیض در این حوزه موافقت کردند. بر اساس بند الحاقی 3 تبصره 9 لایحه بودجه دولت موظف است به‌نحوی اقدام کند که کلیه پرداخت‌های نیروهای شاغل در وزارت آموزش و پرورش که براساس مجوز قانونی سازمان اداری و استخدامی کشور و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت هستند به‌صورت ماهانه و همزمان از محل اعتبارات مصوب پیش‌بینی‌شده پرداخت شود. همچنین براساس تصمیم مجلس، کاهش اعتبارات برنامه‌های پژوهشی توسط دستگاه‌های اجرایی، برای سال آینده ممنوع شد.

۲۵۰ میلیارد تومان برای کاهش تصادفات

نمایندگان همچنین دیروز در جریان بررسی لایحه بودجه سال 96، با تبصره 10 این لایحه مبنی‌بر اختصاص اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی به سازمان راهداری و نیروی انتظامی برای کاهش تصادفات جاده‌ای موافقت کردند. سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور و نیروی انتظامی موظفند گزارش عملکرد را در هر 3 ماه یکبار از نحوه هزینه وجوه مذکور را به بیمه مرکزی ایران گزارش کنند. از سوی دیگر و بر اساس رای موافق نمایندگان به بند الف تبصره 11 این لایحه، به‌‌منظور تامین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر با اولویت زنان معسر و مواردی که پرداخت خسارات برعهده بیت‌المال یا دولت است، وزارت دادگستری مجاز به پرداخت دیه محکومان با اولویت زنان تا سقف ۳۵۰ میلیارد تومان شد. همچنین نمایندگان با رای موافق به تبصره 8 لایحه بودجه، دولت را مکلف به انجام اقدامات سیاسی، اقتصادی و عمرانی برای افزایش حقابه ایران از رودخانه هیرمند کردند. از سوی دیگر، بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، 350 میلیارد تومان برای توسعه طرح‌های صنعتی و معدنی در مناطق محروم اختصاص می‌یابد.