استارت انتخابات96 در دو جبهه عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد: اصلاح‌طلبان و اصولگریان به‌طور جدی وارد صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ شده‌اند.روز پنج‌شنبه همایش جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) اولین کنگره خود را برای رای‌گیری بر سر ۱۰ کاندیدای نهایی خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کرد. کنگره‌ای که هر چند با حضور غایبان بزرگی از جریان اصولگرا همچون علی لاریجانی و طیف نزدیک به او، آیت‌الله مصباح‌یزدی و جبهه پایداری، یاران احمدی‌نژاد و از سوی دیگر سعید جلیلی برگزار شد اما نام چهره‌های زیادی از جریان موردنظر در لیست آنها مشاهده می‌شود. از آن‌سو پانزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری روز گذشته ودومین کنگره حزب اتحاد ملت ایران با حضور فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و نمایندگان فراکسیون امید روز پنج‌شنبه برگزار شد. در این میان دو همایش اصلاح‌طلبان، خروجی جز تاکید بر وحدت و انسجام میان اصلاح‌طلبان نداشت. شاید به این دلیل که آنها تصمیم نهایی خود را برای انتخابات که همان حمایت قاطع از کاندیداتوری حسن روحانی باشد گرفته‌اند. البته دراین بین برخی نیز معتقدند که باید برای پیشگیری از برخی اتفاقات، اصلاح‌طلبان یک یا دو کاندیدای پوششی هم داشته باشند. دراین بین آنچه اولین کنگره جبهه مردمی نیروهای انقلاب را با اهمیت می‌سازد تصمیم بخشی از اصولگرایان برای خروج نام نهایی نامزد این جریان برای انتخابات ریاست‌جمهوری از فیلتر «جمنا» است.

براساس تصمیم آنها ابتدا آنها ۲۱ نفر را به‌عنوان کاندیدای خود معرفی می‌کنند و پس از آن از بین آنها ۱۰ نفر و در نهایت یک نفر به‌عنوان نامزد اصلی این بخش از اصولگرایان برگزیده می‌شود.همچنین ۱۰ نامزد جبهه مردمی باید تعهد بدهند در صورتی که کاندیدای نهایی نبودند انصراف خود را کتبا اعلام کنند. «جمنا» ۵ دی ماه سال جاری با حضور چهر ه‌هایی چون یحیی آل‌اسحاق، مهدی چمران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مهدی محمدی، علیرضا مرندی، نادر طالب‌زاده و مرضیه وحید دستجردی که سخنگوی این جبهه نیز هست اعلام موجودیت کرد، اما تشکیل آن از سوی همه اصولگرایان با استقبال مواجه نشد. از همان ابتدا جبهه پایداری، علی لاریجانی و طیف نزدیک به او و احمدی‌نژادی‌ها به آن روی خوش نشان ندادند و حتی برخی چون سعید جلیلی نامزد مورد حمایت طیفی از جبهه پایداری ترجیح دادند تا راه خودرا به‌عنوان کاندیدای مستقل در پیش بگیرند. مواضعی که البته همواره از سوی اصولگرایان موافق جبهه مردمی نیروهای انقلاب مورد نقد قرار گرفته است. با تمام این نقدها و هشدارهای مبتنی بر ممنوعیت هرگونه تک روی در این جریان و حتی ابراز نگرانی از سوی برخی از چهره‌های اصولگرا که این کار در نهایت به شکستن رای اصولگرایان می‌انجامد،‌ اما سعید جلیلی، جبهه پایداری و یاران محمود احمدی‌نژاد حاضر نشده‌اند زیرچتر «جمنا» قرار بگیرند و این را روز پنج‌شنبه در همایش جمنا نیز به نمایش گذاشتند. به باور آنها این جبهه تنها اختلافات جدیدی را پدید آورده است.

شاهدی بر اختلاف در اصولگرایان

در این بین گفته می‌شود ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس تنها فردی است که اصولگرایان روی او وحدت‌نظر دارند.از همین‌رو نام او در لیست ۲۱ نفره «جمنا» قرار گرفت و براساس گزارش‌ها حائز اکثریت آرا در رای‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی شد. این خبر روز پنج‌شنبه از سوی حسین کنعانی مقدم عضو جبهه پیروان و حزب ایستادگی در گفت‌وگو با انتخاب اعلام شد. اما ساعتی بعد این خبر از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با صدور اطلاعیه‌ای تکذیب شد. «جمنا» همچنین در این اطلاعیه تاکید کرد که نتایج نهایی در مجمع دوم که ظاهرا سال آینده برگزار خواهد شد به اطلاع مردم خواهد رسید. پس از آن خوراکیان رئیس دفتر تولیت آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، پیرامون اخبار انتشار یافته پیرامون نامزدی حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری توضیحاتی ارائه کرد. او با بیان اینکه حجت‌الاسلام رئیسی عمل به حکم هفت‌بندی رهبر معظم انقلاب و خدمت به محرومان را بالاترین افتخار خود می‌داند، تصریح کرد: حجت‌الاسلام رئیسی ضمن ارج نهادن به ابراز محبت گروه‌های مختلف از مردم و نخبگان، تاکید داشتند که اهتمام ایشان به اجرای ماموریت‌های محوله از سوی رهبر معظم انقلاب در این آستان رفیع است. پیش از این محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مجلس نیز در گفت‌وگو با نامه‌نیوز، اعلام کرده بود که ابراهیم رئیسی حضور در انتخابات را نپذیرفته است. این موضوع به باور بسیاری نشان‌دهنده این است که «جمنا» به جای آنکه اختلافات را حل کند، شکاف‌ها را نمایان‌تر کرده و به‌جای روشن شدن وضعیت کاندیدای نهایی، ابهام‌ها را بیشتر کرده است. پیش از این نیز مرضیه وحیددستجردی سخنگوی «جمنا» از برخی «بی‌مهری‌ها» یاد کرده بود. به باور این صاحب‌نظران، این مساله همچنین نشانگر بی‌برنامگی سیستم ائتلاف اصولگرایان است که حتی پیش از آنکه نام رئیسی را بین کاندیداها قرار دهند، هیچ مذاکره و گفت‌وگویی با او نداشته‌اند.

انصراف‌ها

از سوی دیگر هر چند نام‌های زیادی، در لیست ۲۱ نفره جمنا قرار داشت اما برخی از حضور در انتخابات انصراف داده‌اند. به غیر از ابراهیم رئیسی که حضورش در انتخابات را تکذیب کرده است، روز گذشته روابط‌عمومی کمیته امداد نیز در اطلاعیه‌ای با اشاره به قرار گرفتن نام سیدپرویز فتاح در لیست جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام کرد که رئیس کمیته امداد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد شد. در خبری دیگر صادق محصولی قائم مقام جبهه پایداری در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: جبهه پایداری نامزدی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) معرفی نکرده است و انتساب دو نامزد به جبهه پایداری در رسانه‌ها جای تعجب و گلایه دارد.

اشاره او به قرار گرفتن نام پرویز فتاح و سعید جلیلی در لیست جبهه مردمی انقلاب است. از سوی دیگر به گزارش «ایلنا»، مرضیه وحید دستجردی نیز از انصراف خودش به همراه باهنر، حداد عادل و چمران از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری‌ خبر داد. او همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: این جبهه تا قبل از آغاز تبلیغات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، نامزد نهایی خود را در مجمع ملی انتخاب و معرفی می‌کند. در خبری دیگر محمدحسن رحیمیان عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: ١٠ کاندیدای اولیه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در دومین مجمع عمومی که اوایل سال آینده برگزار می‌شود، اعلام خواهند شد.

همایش اصلاح‌طلبان

از سوی دیگر، روز گذشته پانزدهمین کنگره حزب مردمسالاری با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب برگزار شد. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس در حاشیه این همایش درباره حضور خود و علی مطهری در انتخابات به‌عنوان ضربه‌گیران حسن روحانی، تاکید کرد که هیچ تصمیمی برای کاندیداتوری ندارد. مصطفی کواکبیان، دبیرکل این حزب نیز درباره انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر هماهنگی گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات پیش‌رو، گفت: برای ما اصل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و ان‌شاءالله با همین وحدت در انتخابات‌های پیش‌رو کار خود را ادامه می‌دهیم. همچنین دومین کنگره حزب اتحاد ملت ایران با حضور فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و نمایندگان فراکسیون امید روز پنج‌شنبه برگزار شد. به گزارش «ایلنا» مصطفی تاج‌زاده، علی شکوری‌راد، حسین کاشفی، علی صوفی، غلامرضا انصاری، ولی‌الله شجاع‌پوریان، غلامرضا حیدری، سیدفرید موسوی، میرلوحی، آذر منصوری، جلال جلالی‌زاده، هادی خانیکی، حمیدرضا جلایی‌پور، مرتضی مبلغ و سعید شریعتی از حاضران در این مراسم بودند. شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در این کنگره گفت: ما امیدواریم که با پیشبرد گفت‌وگو، تفاهم و وفاق ملی، گره حصر و محدودیت باز شود. ما به پیدایش فضایی بهتر و پویاتر و راهگشاتر در پرتو فعالیت هرچه گسترده‌تر یکایک شما و همه اصلاح‌طلبان و شهروندان مسوول کشور در انتخابات پیش‌رو ایمان داریم. به گزارش «ایلنا» شکوری‌راد با تاکید بر اینکه در این حرکت ما تنها نیستیم، گفت: خوشبختانه فعالان بسیاری در احزاب و گروه‌های دیگر، در نهادها و تشکل‌های مدنی و اجتماعی و صنفی و سیاسی مختلف و حتی در میان شهروندان به چنین درک و تلاشی رسیده‌اند و به‌رغم موانع مختلف، جوهر امروز «حرکت رو به جلو» را در جامعه ایران نشان داده‌اند. آنچه در همین ماه‌های اخیر در مراسم تشییع مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نمود یافت، جلوه‌ای از تحول و پیشرفتی است که در فرهنگ سیاسی جامعه و نظام به‌وقوع پیوسته است. او تاکید کرد: ما کار جبهه‌ای و هماهنگی و اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان، در عین حفظ هویت تشکیلاتی همه احزاب و تشکل‌ها را ضروری می‌دانیم. شکوری‌راد افزود: باید توجه داشت که انتخابات ریاست‌جمهوری آینده صرفا انتخاب مجدد یک رئیس‌جمهور نیست. قطب‌نمای تحولات سیاسی داخلی و سیاست‌ خارجی کشور در این انتخابات تعیین می‌شود، از این‌رو است که با مفروض دانستن چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌گفته رئیس‌جمهوری مستظهر به رای حداکثری و سقف آرای ملی می‌تواند با قدرت و اقتدار بر مشکلات داخلی و تهدید‌های خارجی فائق آید و مسیر سیاست‌ورزی و اداره جامعه را در آینده روشن اما دشوار ایران اسلامی هموارتر سازد.

استارت انتخابات96 در دو جبهه