دنیای اقتصاد‌: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از ارائه گزارش وزرای نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست در مورد وضعیت اخیر اتفاق افتاده در خوزستان در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد. به گفته اسدالله قره‌خانی در پی مشکلاتی که به‌واسطه ریزگردها و قطعی آب و برق در خوزستان اتفاق افتاد کمیسیون انرژی از وزرای نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط‌زیست دعوت کرده تا امروز عصر طی جلسه‌ای گزارش عملکرد وزارتخانه تحت امرشان را ارائه دهند.

استان خوزستان طی چند روز گذشته به‌دلیل پدیده ریزگردها، مه و رطوبت بالا با مشکلاتی از قبیل قطعی آب و برق و به مدت ۱۸ ساعت مواجه شده بود. هرچند این مشکل با سفر حمید چیت‌چیان وزیر نیرو به این استان حل شد، اما آنچه مردم را نگران کرده ادامه وضعیت موجود به‌واسطه ریزگردها است. مساله‌ای که چند سالی است مردم این استان با آن دست به گریبان هستند. این موضوع طی چند روز اخیر به اندازه‌ای برای مردم مشکل‌ساز شده که روز گذشته مقام معظم رهبری در سخنانی به آن واکنش نشان دادند و خواستار چاره‌اندیشی و اقدام عاجل مسوولان برای رسیدگی به این مشکلات شدند. همزمان به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته آیت‌‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه نیز در جلسه مسوولان عالی قضایی طی سخنانی، با ابراز تاسف از مشکلات پدید آمده برای برخی از هموطنان در جریان بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر به‌ویژه در استان‌های جنوبی کشور، بر لزوم تلاش دولت و مردم برای امدادرسانی به مردم این مناطق تاکید کرد و در عین حال هشدار داد که این بلایای طبیعی نباید به‌عنوان ابزاری سیاسی علیه دولت به کار گرفته شود. اشاره رئیس قوه‌قضائیه به سخنان اخیر برخی از مخالفان دولت است که مسائل اخیر پیش آمده در خوزستان را به ناکارآمدی دولت نسبت داده بودند.

به هر حال مشکلات استان خوزستان، این روزها به یکی از مباحث اصلی نمایندگان مجلس و به‌خصوص نمایندگان این استان در مجلس تبدیل شده است. در همین ارتباط، کمیته‌ای از سوی کمیسیون انرژی مجلس که در استان خوزستان مستقرشده بود قرار است امروز گزارش خود را همراه با ارائه گزارش دستگاه‌های مسوول در جلسه کمیسیون انرژی ارائه کند. همزمان روز گذشته عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول و پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در تذکراتی شفاهی نسبت به وضعیت بحرانی هوا در استان خوزستان هشدار داده و خواستار اقدام فوری دولت و مجلس در این زمینه شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از تذکر نمایندگان تهران و دزفول، علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: دولت اقداماتی در رابطه با کانون‌های ریزگردخیز انجام داده و برای کاشت میلیون‌ها نهال برنامه‌ریزی شده است. در همین ارتباط روز گذشته اعضای مجمع خوزستان با رئیس مجلس در یک جلسه فوق‌العاده‌ مسائل اخیر در این استان را بررسی کردند. به گزارش میزان، همایون یوسفی نماینده خوزستان، با اشاره به جلسه مذکور اظهار کرد: در این جلسه علی لاریجانی تاکید کرد باید راهکارهای کوتاه‌مدتی را برای تامین اعتبار نسبت به حل مشکلات استان خوزستان عملیاتی و برنامه منسجمی را در جهت حل مشکلات این استان در آینده برنامه‌ریزی کنیم.

از سوی دیگر فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که در این جلسه مقرر شد کمیسیون انرژی امروز جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی مشکلات خوزستان در پی ورود پدیده گردوغبار برگزار کند و بعد از آن پنج‌شنبه سفری به این استان داشته باشد. در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، حسنوند طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار تشکیل نشست مشترک بین کمیسیون متبوعش با رئیس‌جمهور جهت کاهش مشکلات اخیر خوزستان شد. روز گذشته در جریان بررسی کلیات بودجه سال ۹۶ کل کشور نیز شهباز حسن پور بیگلری، نماینده مردم سیرجان از دولت و سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد تا یک لایحه سه فوریتی به‌منظور پیشگیری و مقابله با بحران‌ها به‌ویژه بحران سیل،‌ زلزله و ریزگردها با تاکید بر استان‌های حادثه خیز مثل استان کرمان، خوزستان، مازندران، سیستان و بلوچستان، فارس و بوشهر به مجلس بیاورد. مطهری نیز در پاسخ به آن گفت: اگر دولت احساس می‌کند به بودجه کلان نیاز دارد، ‌لایحه دوفوریتی به مجلس بفرستد تا از صندوق توسعه ملی برداشت شود. تا طرح اساسی اجرا نشود در سال‌های آینده هم با این حوادث ناگوار مواجه خواهیم بود.