دنیای اقتصاد: صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: طراحان استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، از پاسخ‌های وزیر در جلسه دیروز این کمیسیون قانع نشدند؛ بنابراین طرح استیضاح به هیات‌رئیسه مجلس ارجاع شد. به گفته او محورهای این طرح استیضاح در مورد حادثه قطار سمنان، اتوبوس شیراز، عدم تکمیل مسکن مهر و موارد دیگر است.

تصویب تحقیق وتفحص از صنایع مس ایران

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز پارلمان، با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت «کشت و صنعت کارون»، شرکت «طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن» و نیز «شرکت ملی صنایع مس ایران» موافقت کردند. با ارجاع این تفحص به کمیسیون صنایع و معادن مقرر شد این کمیسیون بررسی‌های بیشتری انجام داده و اسامی اعضا را برای صدور احکام از سوی رئیس مجلس به هیات‌رئیسه ارائه دهد. درخواست‌کنندگان تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع مس خواهان شفاف‌‌سازی گردش مالی این شرکت و نیز میزان صادرات آن و نقش این شرکت در تولید و بهره‌وری صنایع مس کشور شدند. در همین حال محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز با تشریح برخی تخلفات شرکت ملی مس گفت که فعالیت هیات تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد و گزارش تخلفات به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود. به گزارش «ایسنا» او گفت: شرکت ملی مس چند سالی است بعد از اینکه سهام عدالت به موضوع مسائل این شرکت ورود کرد به‌دلیل عدم اشراف مدیریت‌ها در طول سال‌های قبل چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی دچار چالش‌های اساسی شده است. به گفته پورابراهیمی در حین تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی مس اگر درخصوص موارد تخلف احساس احراز صورت گیرد، همزمان با تحقیق و تفحص افراد متخلف به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

طرح دوفوریتی ساماندهی مرزها و کول‌برها

همچنین دیروز رسول خضری، نماینده پیرانشهر از تهیه طرح دوفوریتی ساماندهی مرزهای کشور و کول‌برها در مناطق مرزی و ته‌لنجی‌ها با امضای بیش از ۱۱۰ نماینده مجلس خبر داد.

سوال از طیب‌نیا درباره اعضای کمیته اقتصادی برجام

همچنین در جلسه علنی دیروز مجلس، سوال سه نماینده از علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص به‌کارگیری افراد دو تابعیتی و مشکوک به جاسوسی در کمیته اقتصادی برجام اعلام وصول شد.

بررسی لایحه بودجه 96 ؛ یکشنبه آینده

در خبری دیگر اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس دیروز اعلام کرد که لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور یکشنبه هفته آینده در پارلمان بررسی می‌شود.

شاخص‌های «رجل سیاسی» منتشر شود

در خبری دیگر از پارلمان سیدحمیدرضا کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه شورای نگهبان در نظر دارد پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ تعریفی از رجل سیاسی ارائه دهد، درخصوص لزوم انتشار معیارهای تشخیص رجل سیاسی از سوی شورای نگهبان گفت: بعد از تعریف رجل سیاسی و مذاکراتی که در شورای نگهبان صورت می‌گیرد لازم می‌دانیم معیارها در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا فردی که می‌خواهد کاندیدا شود، بداند شاخص‌ها را دارا هست و هم مردم بدانند فردی که می‌خواهند انتخاب کنند باید از چه توانایی‌هایی برخوردار باشد.