بازداشت دو نفر در ارتباط با حادثه پلاسکو

دنیای اقتصاد: یکصد و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه دیروز در شرایطی برگزار شد که این مقام قوه‌قضائیه از بازداشت دو نفر ارتباط با حادثه پلاسکو خبر داد؛ افرادی که درباره آغاز آتش‌سوزی اتهاماتی متوجهشان بوده است.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این باره با بیان اینکه اکنون پرونده در دادسرای تهران است و بخشی از قضیه با نظر مدعی‌العموم و دادستان شروع شده، گفت: اما برای سایر علل و عواملی که سبب شد آتش‌سوزی به وجود آید و گسترش یابد و منجر به فروریختن شود، یک هیاتی مرکب از کارشناسان مختلف تشکیل شده است تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنند. او تصریح کرد: اما در مورد اینکه آیا در این آتش‌سوزی تجهیزات مورد نیاز وجود داشت یا نه و اقدامات بعدی که می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها شود و همچنین کسانی که در این زمینه جان باختند، هیات باید گزارش آن را ارائه دهد؛ اما هنوز گزارش را نداده است. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا از مسوولان کسی مقصر است یا نه، ادامه داد: دادستان در این زمینه ورود خواهد کرد و تاکنون به‌عنوان متهم از مسوولان کسی احضار نشده است.

حکم بابک زنجانی اکنون در حال اجرا است

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات یکی از مشاوران وزارت نفت مبنی‌بر احتمال اعدام بابک زنجانی تا پایان امسال گفت: این حکم همین الان در حال اجرا است؛ چون این حکم یک شق ندارد. اژه‌ای تصریح کرد: اگر منظور کسی که گفته قبل از عید حکم اجرا می‌شود، سلب حیات است باید بگویم یا او بی‌اطلاع بوده یا با انگیزه خاصی این مطلب را بیان کرده است و اگر منظور او جنبه‌های دیگر حکم است، این حکم در حال حاضر هم در حال اجرا است. او یک شق حکم بابک زنجانی را سلب حیات و شقوق دیگر آن را شناسایی اموال و چگونگی طلب شرکت نفت عنوان کرد و افزود: مرتب جلساتی با خود محکوم علیه و افراد دیگر برای شناسایی اموال در حال برگزاری است. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در سه موضوع حضور خود متهم نیاز است، یک موضوع را شناسایی و کارشناسی اموال اعلام کرد و گفت: کارشناسی اموال باید به خود محکوم علیه و موکلش ابلاغ شود و در صورت اعتراض آنها این اعتراض‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، نباید گفت که چون او محکوم علیه است حق اعتراض ندارد. سخنگوی قوه‌قضائیه درباره تتمه بدهی بابک زنجانی نیز گفت: با اطمینان خاطر نمی‌توانم بگویم که آیا او در خارج از کشور در بانکی پولی دارد یا نه، اما اخیرا وزارت اطلاعات بیشتر وارد میدان شد و در حال انجام کار است و روی متهم جدید بازداشت شده هم کار می‌کند. او بخش دیگر پرونده را که نیاز به خود متهم است، نقض حکم دو متهم دیگر پرونده، دستگیری متهم جدید و صادر نشدن کیفر خواست برای دیگر متهمان پرونده اعلام کرد و گفت: چه بسا در رسیدگی به پرونده‌های این افراد حضور بابک زنجانی نیاز باشد؛ اما امکان تعیین زمان به‌صورت مشخص نیازی به حضور او وجود ندارد.

علت تمدید مرخصی مهدی هاشمی

اژه‌ای درباره علت تمدید مرخصی مهدی هاشمی گفت: این امر استثنا نیست که آقای مهدی هاشمی بیش از ۵ روز از مرخصی استفاده کرده باشد؛ موارد مشابهی نیز مشاهده شده که به تشخیص دادستان می‌توان مرخصی را تمدید کرد. سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: در موضوعی مانند مسائل مالی حتی موردی برای دو تا ۳ ماه مرخصی به منظور انجام اقدامات برای جلب رضایت داشتیم. سخنگوی قوه‌قضائیه درباره آیین‌نامه رسیدگی به دارایی‌های مسوولان نیز گفت: این آیین‌نامه هنوز نهایی نشده و به تصویب رئیس قوه‌قضائیه نرسیده است و ۲۴ ماده از ۲۷ ماده آن تصویب شده است و یک اشکال فنی در این آیین‌نامه وجود دارد و آن برداشت از قانون است. او تاکید کرد: کماکان همان ماده ۱۴۲ قانون اساسی که دارایی‌های رهبری و روسای قوا را بررسی می‌کند، به قوت خود باقی است؛ ولی در قانون جدید مساله رسیدگی وجود دارد. به گفته اژه‌ای، در این قانون برای سایر مسوولان خوداظهاری پیش‌بینی شده است که اموال خود را قبل و بعد از مسوولیت باید اعلام کنند و برای برخی از کارها در این قانون بودجه نیاز است که اگر بودجه آن فراهم نشود، نمی‌توانیم به تمام مواد آن عمل کنیم.

احضار 186 نفر درباره املاک شهرداری

وی درباره پرونده واگذاری املاک توسط شهرداری تهران نیز گفت: تاکنون در این پرونده کسی بازداشت نشده است و ۱۸۴ تا ۱۸۶ نفر در مورد این پرونده احضار شده‌اند و این به آن معنی نیست که همه اینها متهم هستند و اینکه جرمی اتفاق افتاده یا تخلفی صورت گرفته است.

دستگیری 8 تروریست در برخی استان‌ها

محسنی‌اژه‌ای درباره دستگیری باند تروریستی اخیر و عودت دادن پرونده به قوه‌قضائیه اظهار کرد: ‌دستگیری افراد با حکم قاضی است و هشت نفر در استان البرز و تعدادی هم از سایر استان‌ها در این رابطه دستگیر شده‌اند. به گفته اژه‌ای از آنجا که اصل پرونده در استان البرز است متهمان دستگیر شده در سایر استان‌ها در حال انتقال به این استان هستند.

تخفیف مجازات اعدام

معاون اول قوه‌قضائیه همچنین درباره کاهش مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر گفت: ‌این طرحی است که مجلس آن را مطرح کرده و از قوه‌قضائیه لایحه‌ای در این مورد ارسال نشده است. محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: این طرح و لایحه نباید موجب مصون ماندن قاچاقچیان مواد مخدر و ادامه دادن کار آنها باشد. او افزود: اگر اعدام کمتر و راهی برای قاچاق کمتر باشد، مشکلی نیست؛ اما اگر قرار باشد با این تخفیف، قاچاق مواد مخدر بیشتر شود به مصلحت نیست و نباید به صرف برخی هیاهوهای بین‌المللی از مجازات کسانی که باید مجازات شوند، دست کشید. سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه درباره پرونده ثامن‌الحجج گفت: این پرونده در مرحله دادسرا است و مقرر شده به‌نحوی مدیریت شود که همه به پول خود برسند و ثانیا افرادی که مبالغ کمتری سپرده‌گذاری کرده‌اند در اولویت باشند. او افزود: ۹۸ درصد از سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شدند و مابقی اگرچه تعدادشان کم است مبالغ بالایی سپرده‌گذاری کرده‌اند. همچنین در این پرونده برخی افراد سپرده‌گذار وابسته به برخی از نهادها هستند که در حال بررسی است که اگر از بودجه عمومی باشد حق سپرده‌گذاری نداشتند.

بازداشت 4 نفر درباره صندوق فرهنگیان

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این پرونده هنوز در مرحله دادسرا است و چهار نفر هنوز در بازداشت به سر می‌برند و تعدادی هم با قرار وثیقه آزاد هستند. به گفته اژه‌ای، این پرونده هنوز منجر به صدور کیفر خواست و قرار مجرمیت نشده است.