دنیای اقتصاد: به‌نظر می‌رسد برخلاف پرونده صادرات گاز به پاکستان، انتقال گاز به عمان در آستانه اجرایی شدن قرار دارد چراکه در جلسه مشترکی که روز گذشته در ساختمان کوشک وزارت نفت با حضور وزرای نفت دو کشور ایران و عمان برگزار شد، چارچوب کلی توافق بر سر صادرات گاز به این کشور به امضا رسید و وزیر نفت کشورمان در پایان این جلسه از توافق نهایی بین دو کشور تا پایان فوریه ۲۰۱۷ خبر داد.

بیژن زنگنه پس از جلسه با محمدالرحمی، وزیر نفت عمان در جمع خبرنگاران گفت: امروز با وزیر نفت عمان درخصوص دو محور وضعیت بازار نفت و شرایط صادرات گاز ایران به عمان مذاکره کردیم. زنگنه با اشاره به اینکه در بحث صادرات گاز مباحث خوبی مطرح شد، اعلام کرد: آماده عبور خط لوله صادرات گاز ایران به عمان از آب‌های عمیق هستیم که مراحل نقشه‌برداری و آماده‌سازی آن به اتمام رسیده است. آن‌طور که زنگنه می‌گوید، هزینه احداث این خط لوله بالغ بر ۲/ ۱ میلیارد دلار است، اما آنچه باعث امیدواری به اتمام این خط لوله و دچار نشدن صادرات گاز به عمان به سرنوشت صادرات گاز به پاکستان می‌شود، اعلام آمادگی برخی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این پروژه است. به گفته وزیر نفت، در جلسه روز گذشته نمایندگانی از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت انگلیسی- هلندی شل، میتسوئی ژاپن، کوگس کره‌جنوبی و یونیپر آلمان حضور داشته که پیشنهادهای خود را در مورد احداث این خط لوله دادند. وی تصریح کرد: تمام پیشنهادهایی که این شرکت‌ها به ما ارائه کردند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما بهترین گزینه را برای احداث این خط‌لوله مدنظر قرار خواهیم داد. به گفته وزیر نفت، امارات با عبور این خط لوله از آب‌های کشورش مخالفت کرده است، از این‌رو تصمیم گرفته شده که این خط لوله از آب‌های عمیق عبور داده شود. زنگنه با بیان اینکه خوشبختانه عبور خط‌لوله از آب‌های عمیق اقتصاد پروژه را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد، افزود: قرار نیست از این خط لوله انشعابی برای صادرات گاز به امارات در نظر گرفته شود و پس از عملیات صادرات گاز به عمان می‌توان در زمینه ترانزیت گاز به امارات نیز مذاکره کرد.

بر‌اساس این گزارش، شهریور ۹۲ در حاشیه سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران وزرای نفت دو کشور مذاکرات اولیه برای صادرات گاز را انجام داده و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای نیز به امضا رساندند. بر اساس این تفاهم‌نامه، صادرات گاز ایران به عمان به مدت ۲۵ سال ادامه خواهد داشت و برآورد شد که ارزش گاز صادراتی بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار باشد. قرار است حدود یک‌سوم از حجم گاز صادراتی ایران به عمان در تاسیسات تولید LNG این کشور مصرف شود. تاسیسات ال‌ان‌جی عمان با کمبود خوراک مواجه است ‌به‌طوری‌که این تاسیسات در حال‌حاضر با حدود ٢٣ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند، از این‌رو ایران برنامه دارد که صادرکننده صرف گاز به این کشور نباشد و با مشارکت در تولید و بازاریابی ال‌ان‌جی سود بیشتری عاید خود کند. در این‌خصوص زنگنه روز گذشته گفت: کارهای زیادی در حال انجام است، یکی از تصمیم‎ها این است که گاز ایران در بخشی از ظرفیت عمان ال‌ان‌جی به گاز طبیعی مایع شده (ال‎ان‎جی) تبدیل شود و آنها ال‎ان‎جی را برای فروش و صادرات به ما تحویل دهند. وزیر نفت عمان نیز با بیان اینکه در صورتی که کارها به موقع انجام شود، این پروژه در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: معتقدم فراتر از سود تجاری، پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان نه‌تنها برای این دو کشور بلکه برای منطقه اهمیت بسیاری دارد و اجرای این پروژه برای ما بسیار نمادین است.