وزیر اقتصاد در نامه‌ای به وزیر صنعت تاکید کرده است، پذیرش اظهارنامه و اسناد ضمیمه آن به‌صورت الکترونیکی و تشریفات مرتبط با ترخیص که به‌عنوان بخشی از وظایف اصلی گمرک قلمداد شده، قابل واگذاری به سازمان دیگر نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چندی قبل محمدرضا نعمت‌زاده در نامه‌ای به علی طیب‌نیا خواستار توقف فعالیت سامانه مجوزهای گمرک(بخشی از پنجره واحد تجارت فرامرزی) شده بود. ایده پنجره واحد طرحی است که به‌وسیله آن اطلاعات و مدارک (اسناد) تجاری، تنها از یک نقطه ورودی تسلیم شده و ارتباط طرف‌های درگیر در حوزه تجارت از طریق این پنجره برقرار می‌شود. بدیهی است که این ایده باید در قالب سامانه‌های الکترونیکی پیاده شود.

یک نکته بسیار حائز اهمیت در طرح پنجره واحد تجارت، «مدیریت اطلاعات» آن است. بر اساس بند ج ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید، گمرک مسوول ایجاد پنجره واحد تجارت شده، از سوی دیگر وزارت صنعت به موجب ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خود را مسوول ایجاد سامانه جامع می‌داند. حالا طیب نیا در نامه‌ای به وزیر صنعت، حق گمرک در مدیریت پنجره واحد را متذکر شده و به‌صورت تلویحی تاکید کرده دریافت مجوز ترخیص کالا ارتباطی به وزارت صنعت ندارد. او در این نامه به وزیر صنعت اعلام کرده که در صورت نیاز، گمرگ آمادگی دارد که اطلاعات را برای بهره‌برداری در اختیار وزارت صنعت قرار دهد.