ایسنا: دادستان کل کشور گفت: مقام رهبری تاکید کرده‌اند که کالای قاچاق باید آتش زده شود، اگر اشکال قانونی در این زمینه وجود دارد باید رفع شود. محمدجعفر منتظری در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره کولبرها گفت: کولبرها یک عده از مرزنشین‌ها هستند که از قدیم‌الایام همین کار را می‌کردند. راه ارتزاق آنها آوردن جنس از دو مرز است و این افراد مستضعف هستند و باید به آنها کمک هم بشود، دسته دیگری از این کولبرها اجیر هستند، یک عده سرمایه‌دار افرادی را اجیر می‌کنند تا با استفاده از آنها و راه‌بلدی آنها اقدام به قاچاق گسترده کالاهای قاچاق به کشور کنند که در این راه قطعا نیروهای اطلاعاتی و انتظامی وارد عمل می‌شوند و آنها را دستگیر می‌کنند.

وی افزود: برای کولبران چند وقت پیش اتفاقاتی افتاد که این اتفاقات طبیعی بود، برف و بهمن از اتفاقات طبیعی است و امیدوارم خدا آنها را بیامرزد. وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیمات دولت آمریکا گفت: امیدواریم که سر عقل بیایند و از این تصمیمات بچگانه صرف‌نظر کنند.

مبارزه با قاچاق به معنای منع کولبری نیست

همچنین به گزارش «ایسنا» دستیار ویژه رئیس‌جمهوری بر ضرروت و الزام راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در استان کردستان و تصویب لایحه تقدیمی دولت به مجلس در این رابطه تاکید کرد و گفت: مبارزه با قاچاق در مناطق مرزی باید با قوت ادامه داشته باشد، اما این به معنای منع حرفه کولبری در مناطق مرزی کردستان نیست.علی یونسی در پی جان باختن برخی کولبرهای مرزی در اثر حادثه بهمن گفت:[ ایجاد] منطقه آزاد تجاری در کردستان یک ضرورت و الزام است، بنابراین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که نسبت به تصویب قانونی در این ارتباط که در قالب لایحه‌ای به مجلس ارسال شده،‌ تسریع کنند؛ زیرا بخشی از مشکلات اشتغال و بیکاری در آن مناطق و همچنین پیشگیری از داد و ستدهای غیرقانونی مرزی، با تصویب این قانون حل خواهد شد. همچنین به گزارش «ایرنا» سردار اسکندر مومنی جانشین رئیس پلیس ناجا گفت: تمرکز ما برای جلوگیری از فعالیت باندهای بزرگ قاچاق کالا و ارز در مرزها است که ساماندهی کولبران هم در این برنامه جا می‌گیرد و با ساماندهی این مهم، کولبران هم تعیین تکلیف می‌شوند.