دنیای اقتصاد: معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در توئیتر خود نوشت آمریکا باید هشیار باشد که گام‌های چالش‌آفرین، مشکلاتی اساسی در تعاملات موجود ایران و آمریکا ایجاد خواهد کرد. حمید ابوطالبی نوشت: «در این فضای ابهام و بی‌اعتمادی، صورتِ کنشگریِ ایران و آمریکا، یکی از بحث‌برانگیزترین‌ها است؛ اگرچه اکنون و پس از انتخابات، زمان تعامل در برخی عرصه‌ها است؛ بنابراین این «چهار سال، چهار گام ویژه»را می‌طلبد و آمریکا باید هشیار باشد که گام‌های چالش‌آفرین، مشکلاتی اساسی در تعاملات موجود ایران و آمریکا ایجاد خواهد کرد.

نخستین گام: احترام به ملت بزرگ ایران، باوربه تمدن، فرهنگ و استقلال این ملت یگانه در منطقه، عدم دخالت در امور داخلی آن و دوری از تقابل و خصومت‌ورزی.

گام دوم: اعتراف به اجرای کامل و دقیق برجام، زدودن مابقی تحریم‌ها، فاصله‌گیری از تهدیدهای تحریمی و هشیاری که مسیر افزودن تحریم، یعنی مسیر نقض برجام.

گام سوم: باور به ضرورت تنش‌زدایی به جای تنش‌زاییِ منطقه‌ای، اعتراف به مبارزه ایران با تروریسم و حذف اتهامات بی‌اساس از ایران در راه نقطه صفر.

چهارمین گام: تعریف زمینه مبارزه واقعی مشترک با تروریسم،تغییر رویکرد و تلاش برای ثبات و امنیت منطقه؛ احترام به حقوق و انتخاب ملت‌ها و تعامل با ایران.