دنیای اقتصاد: علی طیب‌نیا که دیروز برای پاسخ به سوال‌های مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود درباره پرداخت‌نشدن سهم شهرداری‌ها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده و جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مورد نظارت دولت بر گمرک در جلسه علنی روز گذشته مجلس حضور یافته بود توانست این نمایندگان را از پاسخ‌های خود قانع کند.

طیب‌نیا در پاسخ به سوال نماینده مهاباد درخصوص قاچاق کالا اعلام کرد: در ۸ ماه اول سال ۹۵ میزان کشفیات قاچاق کالا ۱۱۷ درصد رشد داشته و براساس گزارش ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز رقم قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. او افزود: گمرک همچنین در سه سال اخیر اقدامات مهم و موثری را برای کاهش قاچاق انجام داده که طراحی و پیاده‌سازی سامانه جامع یکپارچه و الکترونیکی گمرک، مبارزه با پولشویی، فعال کردن مرکز اطلاعات مالی، طراحی و پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی از جمله این اقدامات است. طیب‌نیا در ادامه با تاکید بر اینکه قاچاق کالا موجب آسیب جدی به توان تولید و اشتغال کشور می‌شودT گفت: قاچاق کالا حاکمیت قانون را مختل می‌کند و درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد. به گفته وزیر اقتصاد، باید توجه داشته باشیم که گمرک،‌ مرزبان کشور نیست و نظارتی بر مرزهای کشور ندارد؛ بلکه تنها می‌تواند بر ورود و خروج کالاهایی نظارت کند که از مبادی گمرکی عبور می‌کنند، اما اگر کالاهایی از سایر نقاط مرزی به شکل قاچاق وارد می‌شود نمی‌توان انتظار نظارت گمرک بر آن را داشت زیرا به گمرک چنین وظیفه‌ای محول نشده و ابزار لازم برای اجرای آن را ندارد. طیب‌نیا با بیان اینکه ۷۰ درصد قاچاق کالا خارج از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود، تاکید کرد: بخشی از اینها از معابر غیر‌قانونی عبور می‌کند که گمرک نظارتی بر آن ندارد و ۱۰ مورد از این معابر غیر‌قانونی در سه استان غربی کشور وجود دارد. در واقع گمرک باید از یکسو تجارت خارجی را تسهیل کند تا هزینه معاملات کاهش یابد و از سوی دیگر بر جریان ورود و خروج کالا نظارت کند تا تلاش برای تخلفات گمرکی و قاچاق خنثی شود.

طیب‌نیا همچنین در پاسخ به سوال مهرداد لاهوتی از پرداخت باقیمانده سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده تا دو ماه آینده خبر داد. وزیر اقتصاد با یادآوری وجود برخی تفاسیر متفاوت درباره سهم شهرداری‌ها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده گفت: به‌تازگی سه هزار میلیارد ریال (۳۰۰میلیارد تومان) از مطالبات در این بخش وصول و به‌طور کامل به حساب شهرداری‌ها واریز شده است.