دنیای اقتصاد: طرح دومین استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در شرایطی به هیات‌رئیسه مجلس رفت که با واکنش وزیر روبه‌رو شد. این خبری است که صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس دیروز در گفت‌و‌گو با «ایرنا» اعلام کرد. او با اشاره به حضور نیافتن آخوندی در جلسه روز یکشنبه کمیسیون عمران، این موضوع را دلیل ارجاع طرح استیضاح وزیر راه به هیات‌رئیسه مجلس خواند. بدری توضیح داد: در این جلسه تمامی معاونان وزیر آمدند، ولی خود وزیر نیامده بود و معاونان وزیر توضیحی در مورد عدم حضور وزیر ندادند. به گفته بدری، قانونا باید وزیر راه و شهرسازی به جلسه می‌آمد؛ زیرا بیش از ۱۰ نفر از استیضاح‌کنندگان در جلسه حضور داشتند، از این رو به‌دلیل نیامدن وزیر، طرح استیضاح به هیات‌رئیسه مجلس ارجاع شد. سخنگوی کمیسیون عمران حتی از احتمال اعلام وصول این طرح استیضاح در جلسه علنی امروز مجلس خبر داد.

با این همه بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با تایید بررسی طرح استیضاح آخوندی در جلسه امروز هیات‌رئیسه گفت: در صورت وصول استیضاح وزیر راه از سوی هیات‌رئیسه مجلس، جلسه استیضاح احتمالا پس از ۲۲ بهمن در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، دیروز عباس آخوندی با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس درباره عدم حضور در کمیسیون عمران توضیحاتی داد و تاکید کرد که دعوتی از کمیسیون عمران مجلس برای حضور دریافت نکردم.

براساس آنچه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش داد، در بخشی از نامه آخوندی آمده است: به استحضار می‌رساند که روز یکشنبه (۱۳۹۵/ ۱۱/ ۱۰) موضوع استیضاح اینجانب در دستور کار کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار داشت. اینجانب موفق به حضور نشدم. در ضمن جهت مزید استحضار، هیچ دعوتی نیز از سوی کمیسیون برای حضور در جلسه دریافت نکرده بودم. همان‌طور که مستحضر هستید مطابق ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون باید از استیضاح‌کنندگان و وزیر مربوط برای رسیدگی به استیضاح دعوت به‌عمل آورد که به هر دلیل این اقدام صورت نگرفته بود.» وزیر راه در این نامه با تاکید بر اینکه ریاست مجلس و اعضای کمیسیون مستحضرند که اینجانب مقید به حضور در کمیسیون هستم و تاکنون هیچ دعوتی را بی‌پاسخ نگذاشته‌ام، اعلام کرد: «در ادامه رسیدگی به استیضاح نیز چنانچه کمیسیون مطابق آیین‌نامه با دعوت قبلی از اینجانب بخواهد که در کمیسیون حضور پیدا کنم، حتما اقدام خواهم کرد و آمادگی پاسخ به سوالات و ابهامات سوال‌کنندگان و استیضاح‌کنندگان را دارم.»