نه بیگانه‌پرستیم نه بیگانه‌هراس

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیروز، در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره)گفت: «ما بیگانه‌پرست و بیگانه‌هراس، تافته جدابافته و همچنین تار و پود گمشده در نقش جهان نیستیم، بلکه ما مسلمان، انقلابی و ایرانی با وجود همه شباهت‌ها و تفاوت‌ها با دیگر مردمان جهان هستیم.» روحانی با بیان اینکه آرمان، اصول و اهداف مهم است، تاکید کرد: «روش آن زمان مقدس است که به ارزش‌های مقدس منتهی شود وگرنه روش‌ها قابل تغییر است.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت روز گذشته در آستانه سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا، ضمن ادای احترام، با آرمان‌های بلند امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس تجدید عهد کردند. حسن روحانی دراین مراسم تاکید کرد: ما بیگانه‌پرست و بیگانه‌هراس، تافته جدابافته و همچنین تار و پود گمشده در نقش جهان نیستیم؛ بلکه ما مسلمان، انقلابی و ایرانی با وجود همه شباهت‌ها و تفاوت‌ها با دیگر مردمان جهان هستیم. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: با رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری از تعامل سازنده با جهان به نفع مردم و منافع ملی بهره می‌بریم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری درادامه با تاکید بر اینکه راه امام، آزادی و بهترین تجلی آن در ایام گوناگون انتخابات صورت می‌گیرد، ادامه داد: مردم در پای صندوق آرا با برگزیدن افراد مورد نظر از این حق آزادی بهره می‌برند. روحانی گفت: در ماه‌های آینده و در پیشگاه تاریخ در آزمایشی بزرگ قرار داریم که مردم عزیز ایران در ابتدای سال ۹۶ و با حضور در پای صندوق انتخابات حماسه‌ای دیگر می‌آفرینند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نباید به گفتمان امام راحل به‌صورت گزینشی مراجعه کنیم، بلکه همه کلام و راه ایشان هدایتگر ماست، اگر با صداقت و درستی به آن نگاه کنیم.

روحانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با حق‌الناس دانستن رای مردم، باعث حماسه‌آفرینی سال ۹۲ شدند و همچنین با نرمش قهرمانانه راه را برای یک مذاکرات سرنوشت‌ساز آماده کردند و امروز همه نیک می‌دانیم در پیچ و خم انقلاب و مسیر نظام با رهبری مقام معظم رهبری که پیرو و خلف صالح امام راحل هستند، از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد. به گزارش «ایرنا» روحانی گفت: امسال در شرایطی به حرم امام راحل شرفیاب شدیم که یکی از یاران نزدیک امام در میان ما نیست و داغ او بر دل انقلاب و مردم ما است و میلیون‌ها انسان در این روزها قلبشان برای او تپید.رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به ۳۸سالگی پیروزی انقلاب اسلامی گفت: معمولا ۴۰ سالگی به معنای بلوغ و پختگی یک فرد و یک نظام است و به معنای گذر از دوران حرکت‌های هیجانی به سمت عقل، تدبیر و اعتدال است. خوشحالیم که نظام جمهوری اسلامی ایران و حکومت اسلامی در طول سال‌های گذشته با مجاهدت مردان راستینی که در مسیر انقلاب و اسلام بوده‌اند، امروز به اوج بلوغ و کارآمدی خود رسیده است.

استقلال به معنی انزوا نیست

او افزود: گفتمان امام راحل را باید به‌گونه‌ای تفسیر کرد که مایه استحکام بیشتر نظام اسلامی شود، به‌گونه‌ای ارائه کرد که مایه کارآمدی بیشتر دولت جمهوری اسلامی ایران شود و به‌گونه‌ای تبیین کرد که بتوانیم چتر انقلاب را بر سر همه معتقدان و علاقه‌مندان انقلاب اسلامی بگسترانیم و در نهایت عاشقان آزادی و استقلال جذب آن شوند.رئیس‌‌جمهوری با بیان اینکه راه امام(ره) استقلال است، ادامه داد: استقلال به معنای انزوا نبوده؛ بلکه به معنای عدم استیلای دیگران بر سرنوشت کشور است.رئیس‌‌جمهوری با بیان اینکه آرمان، اصول و اهداف مهم است، ادامه داد: روش آن زمان مقدس است که به ارزش‌های مقدس منتهی شود و گرنه روش‌ها قابل تغییر است.

روحانی دربخش دیگری از سخنانش به تشییع پیکر پاک خدمتگزاران عزیز و آتش‌نشانان قهرمان بر دوش ملت اشاره و ضمن تسلیت به خانواده این شهیدان که همه ملت در غم آنها سهیم هستند، گفت: آتش‌نشانان قهرمان نشان دادند که در دل راه و مسیر زندگی مردم این سرزمین ایثار و فداکاری و جانبازی برای کشور، منافع ملی و مردم از بین نرفته است و این روحیه در دل جوانان زنده و جاودانه است. روحانی همچنین در این مراسم که سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی نیز در آن حضور داشت، تاکید کرد: سرمایه ایرانیان و امام متعلق به قشر خاصی نیست و از آنِ همه ایرانیان و همه مسلمانان جهان است. به خاندان بزرگ امام احترام می‌گذاریم؛ مخصوصا یادگار امام، عالم فرهیخته و مدرس عالی‌مقام حوزه علمیه قم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی که وجود ایشان برای انقلاب و کشور و همه ما مغتنم است.

کوتاه شدن دستمان از دامن شاگردان طبقه اول امام

سیدحسن خمینی نیز در این مراسم گفت: به این نکته اشاره می‌کنم که گام به گام دست ما از دامن شاگردان طبقه اول امام کوتاه می‌شود. امسال دو تن از بزرگترین صحابی امام، عزیزان انقلاب و افراد اصلی نهضت یعنی آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله هاشمی رخ در نقاب خاک کشیدند.

به گزارش جماران، او با بیان اینکه این مسیری است که جبر تاریخ بر ما حاکم می‌کند، افزود: هرچه زمان جلو می‌رود باید این انقلاب در دستان نسل‌های جدید قرار گیرد. ما هم باید آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را تکرار کنیم و دائما آنها را یادآور شویم تا خون پاک شهدا در آینده به ثمرات بهتری منجر شود. به گزارش «ایسنا» یادگار امام (ره) با اشاره به اینکه دوره نسل‌های دوم و سوم انقلاب در پیش است، تصریح کرد: وظیفه نسل اول این است که این ارزش‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل کند.سیدحسن خمینی همچنین تصریح کرد: ما زحمات طاقت‌فرسا، تدابیر حکیمانه،‌ صبر و حوصله و تلاش‌های رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت را قدر می‌نهیم. او سپس با یادآوری برخی از ارزش‌های انقلاب اسلامی تصریح کرد: دینداری و پاسداری از ارزش‌های دینی یکی از مقدس‌ترین و مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب بود. شاید دفاع از مظلوم، ایستادگی در مقابل ظلم و اجحاف و حق‌کشی بن‌مایه حرکت‌های انقلابی بوده و فرمایش معروف امام نیز می‌گوید که ما مدافع مظلوم و مقابل ظالم در همه دنیا هستیم.یادگار امام ادامه داد: استقلال و شکوفایی، توانمندی مردم، فقرستیزی و فقرزدایی، از بین بردن تبعیض‌ها و زندگی بهتر برای آحاد مردم از جمله دیگر آرمان‌ها هستند. به گزارش «ایلنا» او همچنین گفت: امروز متصدیان جامعه موظفند کارآمدی ارزش‌های دین را به همگان نشان دهند.همچنین روز گذشته رئیس‌جمهوری و هیات وزیران، با قرائت فاتحه و اهدای تاج گل، یاد و خاطره امام‌خمینی(ره) و همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را گرامی داشتند. روحانی و اعضای هیات دولت همچنین با حضور بر مزار شهدای هفتم تیر، هشتم شهریور و گلزار شهدای بهشت‌زهرا به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی ادای احترام و از رشادت‌ها و جانفشانی‌های این شهیدان تجلیل کردند.