دنیای اقتصاد: محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دیروز در نشستی خبری با خبرنگاران پارلمانی رسما اعلام کرد که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ از حسن روحانی حمایت می‌کنند. عارف با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی از روحانی عبور نمی‌کنند، گفت: شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با دو ماموریت مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و با همان راهبرد که در سال ۹۲ وجود داشت کار خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ ادامه می‌دهد.

عارف همچنین در ادامه این نشست در مورد برنامه برای ائتلاف با اصولگرایان، با اشاره به روندی که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در انتخابات مجلس دهم در پیش گرفتند، تاکید کرد: چون حامیان دولت صرفاً اصلاح‌طلبان نیستند و شامل بخشی از اصولگرایان می‌شوند بنابراین آمادگی همکاری با این طیف در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری را داریم.

او درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نظر شخصی من این است که باید حتی‌الامکان مسیر سال ۹۲ طی شود و جریان اصلاح‌طلبی و شورای سیاست‌گذاری از آقای روحانی حمایت کند، به شرطی که ایشان نیز اعلام آمادگی داشته باشند. البته هنوز شورای سیاست‌گذاری وارد مصادیق نشده است.

به گزارش ایسنا، به گفته عارف شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدای واحد خواهیم داشت. او افزود: آقای روحانی هم رئیس‌جمهور کشور است و ویژگی‌های ایشان و شرایطی که از قبل داشته‌اند تغییری نکرده است و ایشان توانایی‌های خود را نشان داده‌اند. او احتمال رد صلاحیت روحانی را بعید خواند و توضیح داد: البته ممکن است خودشان به‌دلیل خستگی تمایلی به ادامه کار نداشته باشند.

نقش کلیدی هاشمی

عارف در بخش دیگری از این نشست خبری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را فردی توصیف کرد که نقش کلیدی در همبستگی جریانات داشت. او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی نقش کلیدی و محوری داشتند، درباره فقدان آیت‌الله افزود: آقای هاشمی از ابتدای انقلاب چهره فراجناحی بوده که نقش کلیدی در ابعاد مختلف داشته است ما ایشان را پدر معنوی اصلاحات می‌دانستیم. طبیعتا فقدان ایشان برای جریان ما و کل کشور سخت است. امیدواریم خداوند همچنان به انقلاب ما عنایت داشته باشد.

رئیس فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوالی درباره شرایط مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اینکه چه افرادی می‌توانند عهده‌دار تصدی این مسوولیت شوند که ویژگی‌های آیت‌الله هاشمی را داشته باشند، گفت: آقای هاشمی ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشتند که برای همه روشن بود تقریبا همه اعضای مجمع نیز احترام خاصی برای وی قائل‌ بودند. او با تاکید بر اینکه «جایگزین پیدا کردن برای آقای هاشمی کار ساده‌ای نیست»، گفت: خوشبختانه انسجام خوبی در مجمع وجود داشت و در مورد تصمیم‌گیری‌ها نیز همه اجماع‌نظر داشتند.

نمره به عملکرد دولت

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری، از موضع فراکسیون امید درباره دولت سخن گفت. براساس اظهارات عارف، اصلاح‌طلبان بر این باورند که انتقادات به دولت باید مطرح شود، اما شرایط و روند نیز در نظر گرفته شود. رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: ما به عملکرد دولت نمره خوبی می‌دهیم، اما حمایت از دولت نیز جزو شعارهای ما به خصوص در انتخابات مجلس بود. خوشبختانه ما دارای جریان منسجمی با موضع حمایت از دولت هستیم و آن را ادامه می‌دهیم.

انتقاد از مدیریت شهری

نماینده تهران در مجلس همچنین با اشاره به حادثه پلاسکو تاکید کرد که این حادثه یک هشدار جدی است برای همه دست‌اندرکاران در امور مدیریت شهری که امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی علمی و نگاه پیشگیرانه این مساله را مدیریت کنیم. رئیس مجمع نمایندگان تهران در مورد مساله رفع حصر نیز گفت: بر این باور بودیم که هم دولت و هم دست‌اندرکاران این مساله را در فضای آرام پیگیری کنند و با توجه به منافع ملی حل و فصل شود. عارف همچنین درباره محدودیت‌هایی که برای رئیس دولت اصلاحات ایجاد می‌شود، گفت: خدمات ایشان چه قبل از ریاست‌جمهوری و چه در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری آشکار و روشن است. مسائل نباید سیاسی شود، پیگیری‌هایی در مورد حصر و محدودیت‌های وی شده و بنده خوشبین هستم که اتفاق خوبی بیفتد.