دنیای‌اقتصاد: مسیح مهاجری در مراسم چهلمین روز درگذشت هادی نخعی از پیشکسوتان مرکز تحقیقات جنگ خاطراتی را از آیت‌الله هاشمی نقل کرد. به‌گزارش خبرآنلاین او گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٢، بنده از کسانی بودم که از ابتدا با ثبت‌نام آقای هاشمی در انتخابات مخالف بودم و دلایل خودم را هم به ایشان گفته بودم. البته ایشان نیز تا روزهای آخر قصد کاندیداتوری نداشت؛ اما اتفاقاتی در روزهای آخر افتاد که ایشان ثبت‌نام کرد.

دو روز مانده به زمان پایان ثبت‌نام در انتخابات، یکی از مراجع تقلید قم که اکنون هم زنده هستند، مرا به قم احضار کردند تا پیغامی به من بدهند. وقتی من خدمت ایشان رفتم از من خواستند پیش آقای هاشمی بروم و از طرف ایشان به آقای هاشمی پیغام بدهم که حتما در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند و تعبیر ایشان این بود که ثبت‌نام برای آقای هاشمی در این مقطع واجب است.بنده هم با وجود اینکه خودم با ثبت‌نام آقای هاشمی در انتخابات مخالف بودم، از قم به تهران آمدم و فردای آن روز هم پیش آقای هاشمی رفتم و پیغام این مرجع تقلید را به ایشان رساندم. البته گویا موارد دیگری هم رخ داده بود و این‌گونه پیغام‌، آقای هاشمی را که فردی متعهد بود، به تصمیم رساند که در انتخابات سال ٩٢ ثبت‌نام کند. ایشان از من قول گرفتند تا این موضوع بین ایشان، بنده و آقای هاشمی بماند و از این‌رو نام ایشان را نمی‌گویم.

روایت رجایی از خاطرات آیت‌الله هاشمی

همچنین «جماران» نوشت: غلامعلی رجایی، مشاور آیت‌الله هاشمی(ره) در گفت‌وگو با جماران با اشاره به خاطره‌نویسی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: به‌نظر من حیات ایشان بعد از مرگ‌شان دیدنی‌تر وخواندنی‌تر است؛ چون ۲۳ جلد کتاب دیدارها و خاطرات و روزنوشته‌هایش باقی است و مهم‌تر از آنها اخبار و موضوعات محرمانه و سری نزد ایشان است که انتشار آنها قطعا در شفاف‌سازی تحولات و جریانات سیاسی و شناخت ماهیت جریان‌ها و اشخاص نقش خاصی ایفا خواهد کرد. به همین دلیل می‌توان گفت که از این جهت هنوز بعد اصلی شخصیت هاشمی دقیقا آشکار نشده، اگر اینها روزی منتشر شوند بعضی از واقعیت‌های پذیرفته شده صورت دیگری پیدا خواهد کرد. این مطالب نشان می‌دهد با توجه به جایگاهی که آقای هاشمی داشته به ایشان چه مطالب مهمی می‌رسیده که موضع خودش را براساس اخباری که به او می‌رسید تنظیم می‌کرده است. ایشان در دیدار با استادان تاریخ دانشگاه‌های تهران که از او درباره علت حجم گسترده تخریب و تهاجم به شخصیت و مواضع‌شان سوال کردند، گفت: اینها از این می‌ترسند که من مطالبی را که دارم، بیان کنم. ولی روزی بیان خواهم کرد که متاسفانه آن روز نرسید ولی ان‌شاءالله این مطالب در دهه‌های بعد منتشر خواهند شد.