ماموریت ویژه روحانی به وزرا درباره فاجعه پلاسکو

دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت، با تشکر از همه عواملی که در امدادرسانی حادثه ساختمان پلاسکو تلاش کردند، ‌اظهار کرد: آنچه به لحاظ عاطفی این موضوع را سنگین‌تر می‌کند، جان باختن آتش‌نشان‌های قهرمانی است که با بذل جان خود برای ‌دفاع از جان و مال مردم فداکاری کردند.‌ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین به وزیر کشور ماموریت داد که ضمن شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر در تهران نسبت به اتخاذ تدابیر لازم ‌برای ایمن‌سازی اقدام کند.

حسن روحانی در این جلسه که عصر یکشنبه برگزار شد، تسریع در اتمام مراحل آواربرداری، ‌خارج کردن اجساد و تجلیل شایسته از آن عزیزان و خانواده آنان را اولویت اول برشمرد و با توجه به مرکزیت تجاری این ‌منطقه، بر آماده کردن محیط برای شروع هرچه سریع‌تر کسب‌و‌کار تاکید کرد.‌ رئیس‌جمهوری گروهی از وزرا و مسوولان را مامور کرد تا از روز گذشته تصمیمات لازم را برای بازسازی فرصت شغلی برای اصناف و ‌کارگران شاغل در این ساختمان؛ از قبیل پوشش بیمه‌ای، تامین سرمایه در گردش، بخشودگی مالیاتی و تامین فضای مناسب جهت ‌از سرگیری فعالیت‌های کسب‌و‌کار اتخاذ و اعلام کنند و مواردی را که نیاز به تصویب هیات وزیران دارد، به جلسه روز ‌چهارشنبه دولت ارائه کنند.‌رئیس‌جمهور به وزیر کشور ماموریت داد که ضمن شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر در تهران نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای ‌ایمن‌سازی اقدام کند و همچنین اظهار کرد که به‌زودی کارگروهی تخصصی را برای تدوین گزارش ملی از دلایل و عوامل بروز ‌حادثه مامور خواهند کرد.‌

قالیباف برای بررسی حادثه پلاسکو به مجلس می‌رود

در همین حال ماجرای فروریختن ساختمان پلاسکو پای قالیباف شهردار تهران و رحمانی‌فضلی وزیر کشور را به مجلس باز کرد. به گزارش «ایسنا» محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس روز گذشته با اعلام این خبر گفت: وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی یکشنبه (۱۰ بهمن) مجلس حضور خواهند یافت. نماینده مردم جهرم در مجلس افزود: در این جلسه از وضعیت ساختمان‌های آسیب‌پذیر به‌ویژه وضعیت ساختمان پلاسکو و بافت‌های فرسوده شهری گزارش جامعی به نمایندگان ارائه خواهد شد. همچنین جلسه فوق‌العاده کمیسیون اجتماعی مجلس برای بررسی فاجعه ساختمان پلاسکو امروز برگزار می‌شود. در همین حال به گفته بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس قرار است گزارش کمیسیون عمران مجلس در مورد حادثه پلاسکو در جلسه علنی روز یکشنبه آینده مجلس شورای اسلامی قرائت شود. پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های عمران، بهداشت و اجتماعی مجلس شورای اسلامی دستور بررسی و پیگیری این موضوع را داده بود.

از سوی دیگر احمد مازنی نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در نامه به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار رسیدگی به وضعیت کارگران بیکار شده پلاسکو و تشکیل کمیته تحقیق و تفحص درباره ابعاد مختلف حادثه پلاسکو در مجلس شدند. به گزارش «ایسنا» این نماینده همچنین در نامه جداگانه‌ای به وزیر اقتصاد تقاضایی را در ارتباط با اعطای تسهیلات به بازاریان خسارت‌دیده در این حادثه مطرح کرده است. در خبری دیگر در این راستا، گری لوییس نماینده سازمان ملل در تهران عصر روز یکشنبه به همراه کارمندان سازمان ملل متحد در تهران برای ادای احترام به جان‌باختگان حادثه پلاسکو از ایستگاه ۸۹ آتش‌نشانی تهران بازدید کرد. از سوی دیگر مجتبی عبدالهی مسوول ستاد تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا پیکر شهدای آتش‌نشان از دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شود.