ناطق نوری: هاشمی زنده است عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: مراسم هفتمین روز در گذشت آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی روز گذشته در حرم مطهر امام(ره) با حضور گسترده مردم و مسوولان برگزار شد. رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس‌جمهوری پیشین، عصر یکشنبه هفته گذشته بر اثر ایست قلبی درگذشت و پیکر آن مرحوم در جوار حرم حضرت امام‌خمینی(ره) به خاک سپرده شد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در مراسم هفتمین روز ارتحال آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی شرکت کرد و یاد و خاطره رئیس‌جمهوری پیشین کشور را گرامی داشت. سخنران این مراسم ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری بود که درخصوص سجایای اخلاقی و ویژگی‌های بارز آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به ایراد سخن پرداخت.

ناطق نوری در ابتدای این مراسم با تسلیت به عفت مرعشی (همسر آیت‌الله‌ هاشمی) گفت: به شما ملت وفادار هوشیار و بیدار ایران نیز تسلیت عرض می‌کنم از خداوند بزرگ برای آن شخصیت کم‌نظیر اگر نگویم بی‌نظیر علو درجات را خواستارم. به گزارش «ایرنا» ناطق نوری گفت: وقتی قرار شد در این مجلس باشکوه سخنران باشم فکر می‌کردم چه آیه‌ای از آیات قرآن را که مناسب این مجلس و مناسب آن شخصیت است را انتخاب کنم، به قرآن مراجعه کردم انصافا دیدم یک آیه، دو آیه، پنج، ده آیه و بلکه بیشتر و بیشتر آیاتی هست که اگر انسان کمترین دقت را روی آن داشته باشد می‌تواند بگوید که مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی مصداق نوع این آیات است.

او آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی را طبق آیات قرآن جزو السابقون السابقون، انصار انقلاب و رضی الله عنه یاد کرد و گفت: این چند تا از آیات عدیده در قرآن است و می‌شود مصداق آن را مرحوم‌ هاشمی دانست. وی افزود:‌ هاشمی زنده است و همان‌طور که امام راحل فرمودند‌ هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.

به گزارش خبرآنلاین او ادامه داد: دیشب فکر می‌کردم از سال ۴۲ با این مرد بزرگ تاریخ معاصر معاشر بودم. قریب ۵۳ سال است که با او بودم در فراز و نشیب‌ها، مبارزات قم، دوران زندان، قبل و بعد از پیروزی انقلاب. اگر صفاتی را می‌گویم بپذیریم و بدانیم اینها مشاهدات و یقینیات من است.‌ هاشمی روشش و منشش این درس‌ها را به ما داد. یک اینکه او در همه این دوره‌ها که خدمتش بودم جامعه روحانیت، قم، تهران و دیگر جاها می‌توانم شهادت دهم که کار برای غیر خدا انجام نمی‌داد. واقعا می‌خواستم این را یادداشت کنم و به آن تاکید کنم یاد امام افتادم که آن نامه را برای مرحوم وزیری نوشت. مصداق آن هم می‌تواند‌ هاشمی باشد. یکی از صفاتی که مرحوم‌ هاشمی به شدت از آن متنفر بود ریا و دو چهره بودن بود. متاسفانه در کشور و جامعه ما برخی‌ها هزار چهره هستند. آقای‌ هاشمی از دو چهره بودن، ریا و دو گونه سخن گفتن بدش می‌آمد. او ادامه داد: ایشان نجف خدمت امام رفت. تهران بگیر بگیر و خفقان بود. امام گفت برنگرد تهران برگردید دستگیر می‌شوی. او گفت من باید برگردم انقلاب به من نیاز دارد. برگشت و دستگیر شد.

ماجرای پذیرش قطعنامه و رد صلاحیت

ناطق نوری در ادامه ذکر خاطرات از مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به روزهای پایانی جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه اشاره کرد و افزود: شرایط سخت بود و مسائل مورد بررسی قرار گرفت؛ آیت‌الله‌ هاشمی که فرمانده جنگ بودند به امام راحل گفت که بگذارید من به‌عنوان فرمانده جنگ، پایان آن را اعلام کنم و قطعنامه را بپذیرم و شما به‌عنوان فرمانده کل دستور بدهید مرا دستگیر، محاکمه و اعدام کنند، اما انقلاب بماند و شما بمانید. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کجا اینگونه انسانی می‌توان پیدا کرد؟

ناطق نوری با بیان اینکه‌ هاشمی صبر را ذله کرده بود گفت: من گاهی واقعا می‌ماندم که با وجود فشارها، مشکلات، ناملایمات، برخوردها و تهمت‌ها، صبح شنبه با کوهی از مشکلات وارد مجمع می‌شد، آرام و با چهره‌ای خندان می‌آمد و پشت صندلی می‌نشست و مدیریت می‌کرد. انصافا برادرانی که در مجمع هستند می‌دانند که هر کجا بحث می‌شد می‌گفت خدمت مقام معظم رهبری بودم و همینطور که ایشان فرمودند باید جلو برویم و همواره در مسیر رهبر معظم انقلاب بودند و هیچگاه خلاف نظر رهبری حرکت نمی‌کرد.

او با اشاره به سعه صدر آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: وقتی صلاحیت ایشان را به هر دلیلی برای ریاست‌جمهوری رد کردند که البته من اصلا به مخیله‌ام خطور نمی‌کرد که ایشان را رد صلاحیت کنند، وقتی شب اعلام کردند که صلاحیت ایشان رد شده من سفرم را لغو کردم و گفتم این بی‌معرفتی است ایشان صلاحیتش رد شده و من به سفر بروم و سری به او نزنم و این با روحیه من نمی‌خواند.

وی افزود: صبح به منزل ایشان (هاشمی رفسنجانی) رفتم با خنده از پله‌ها پایین آمد و کنار هم نشستیم؛ نگران این بودم که چه تصمیمی می‌خواست بگیرد اما در آنجا درس بزرگی از ایشان گرفتم؛ گفت که آقای ناطق من وقتی برای ثبت نام رفتم جلوی وزارت کشور جمعیت زیادی خوشحال بودند که من ثبت نام می‌کنم؛ وارد که شدم خبرنگاران اشک شوق می‌ریختند از وزارت کشور که بیرون می‌آمدم با خودم گفتم این چه کاری بود که کردی؛ این استقبال و شوق نشان داد توقع خیلی بالایی از من وجود دارد؛ با یک کشور ویرانه، خزانه خالی و این توقع بالا احساس کردم که بار سنگینی روی دوشم می‌آید، اما آقای ناطق وقتی دیشب اعلام شد صلاحیتم رد شده، آرام‌ترین شبی بود که خوابیدم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیت‌الله‌ هاشمی به من گفت که آرام خوابیدم؛ چرا‌که احساس کردم وظیفه‌ام را انجام داده‌ام و بار از دوشم برداشته شد، من گفتم حالا چه می‌کنید. گفت حتما اعلام می‌کنم که مردم پای صندوق‌ها بیایند و رای دهند. این انقلاب برای مردم و ما است. انقلاب و نظام مهم است. ناطق با بیان اینکه مرحوم‌ هاشمی به‌دنبال ایرانی آباد و مقتدر، چه در منطقه و چه در سطح جهان بود، گفت: باید توجه کرد ایشان وقتی رئیس‌جمهور شد، شرایط کشور چگونه بود. هشت سال جنگ و ویرانی‌های آن، جنگ‌زده‌ها و مردم آواره گرفتار در شهرها، زیرساخت‌های کشور همه بمباران شده و از بین رفته بود. اما مردان بزرگ تصمیمات بزرگ می‌گیرند و نمی‌ترسند و خود را فدای هدفی که دارند می‌کنند، مرحوم‌ هاشمی ریسک‌پذیر بود و انجام کارهای بزرگ را قبول می‌کرد.

وی ادامه داد: نفت بشکه‌ای هشت، ۱۰ و ۱۲ دلار بود، بنده رئیس مجلس بودم، مرحوم‌ هاشمی لایحه بودجه را به مجلس ارائه کرد. تلفنی به ایشان گفتم آقای‌ هاشمی درآمدی که در لایحه نوشته‌اید محقق نمی‌شود، کسری بودجه داریم. نفت را بشکه‌ای ۱۶ دلار نمی‌توانیم بفروشیم و نمی‌خرند. چهار جلسه داشتیم. ممکن است تفاوت دیدگاه و نگاه داشته باشیم و استدلال‌ها متفاوت باشد، اما دعوا نداریم. چرا موضوع را به بیرون، تلویزیون و رسانه‌ها بکشانیم. چرا آب در آسیاب دشمن بریزیم. چهار جلسه از صبح تا ظهر به‌عنوان رئیس مجلس با کارشناسان برگزار کردم با مرکز پژوهش‌ها و مرحوم نوربخش، چهار جلسه نشستیم و به نتیجه رسیدیم و گفتیم که با توجه به درآمدها نفت را بشکه‌ای ۱۴ دلار ببندیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز در کشور هرچه پتروشیمی داریم مال همان موقع است. آن موقع کود را از خارج می‌آوردیم. صادرات امروز در اوج است. پتروشیمی‌ها، فولاد، سیمان و سدها همه برای آن موقع است. بعد از انقلاب هر چه سد زده شده مال دولت‌ هاشمی است. با نفت بشکه‌ای ۸ و ۱۰ دلار. وی تصریح کرد: عده‌ای مغرض و بی‌اطلاع می‌آمدند و می‌گفتند کشور را فروخت و کشور را بدهکار کرد؛ اما آقای‌ هاشمی آنچه را تشخیص می‌داد و می‌گفت، بدون ریا انجام می‌داد. وی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی روی اصول انقلاب با هیچ کسی معامله نمی‌کرد، او روی اصول انقلاب، اسلام و امام راحل ایستاد و بعد از ارتحال امام نیز همراه و معتقد به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب بودند. ناطق نوری گفت: در آیین تشییع پیکر آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی من نزدیک سردار بزرگوارمان سلیمانی نشسته بودم. سردار پرافتخار در پاسخ به سوال خبرنگار متین و پخته گفت که‌ هاشمی تا پایان عمر همان بود که از اول بود.

درس‌های مراسم تشییع‌ هاشمی

همچنین به گزارش «ایلنا» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مراسم تشییع آیت‌الله‌ هاشمی سه درس داشت، گفت: دشمنان بدانند این نظام قطعا دشمن دارد، حواسمان باشد؛ دشمن، دشمن است. ما کارهای خودمان را پای نفوذی نگذاریم، کار را خودمان خراب نکنیم بعد بگویم دشمن، دائم علیه‌ هاشمی تبلیغ کردند و شبکه‌های ضد انقلاب پشت سرش حرف‌ها زدند؛ اما‌ هاشمی فرمانده همان جنگی بود که شما پشت صدام بودید،‌ هاشمی جزو ارکان انقلاب بود، اولین رئیس مجلس بود، نقش اول را درانتخاب رهبری داشت،‌ هاشمی که مردم این‌چنین بدرقه‌اش کردند اپوزیسیون نبود، بلکه رکن نظام بود. او گفت: این حضور شما در مراسم‌ هاشمی معادلات دشمنان را به‌هم ریخت. مرا می‌شناسید هیچ ادعایی ندارم، خواهش من این است وقتی از چپ و راست با این اجتماع معادلات را به‌هم ریختید این اجتماع را داشته باشید این منافات با سلایق مختلف ندارد. در مشترکات باهم باشید و روی اختلاف‌ها بحث کنید و اگر قانع نشدید، تهمت نزنید. در منطقه اطراف ما آتش است. باید قدر حضور رهبری در این شرایط را بدانیم و ید واحده باشیم. به گزارش خبرآنلاین ناطق نوری افزود: هر شخصیت بزرگی در تاریخ در کنارش جفایی بوده است. شما سرگذشت امیر کبیر، آیت‌الله کاشانی و مصدق را می‌دانید. این خیلی بد است که شخصیت‌هایمان تا هستند به آنها توهین کنیم و تا رفتند بر سرمان بزنیم. او به مظلومیت آیت‌الله شهید دکتر بهشتی اشاره کرد و گفت: شما می‌دانید که چه جفا‌ها به او شد و بعد از اینکه به شهادت رسید، مشخص شد که چه کسی را از دست داده‌ایم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنان خود گفت: آخرینِ این مظلومان‌ هاشمی رفسنجانی بود و بعد از این خدا می‌داند که نوبت چه کسی باشد.با این تشییعی که‌ هاشمی را کردید، ‌ای کاش شما مردم روز عاشورا بودید تا زینب روز عاشورا تنها نبود.

ناطق نوری: هاشمی زنده است