سه ویژگی بارز آیت‌الله هاشمی*

مسعود نیلی

درگذشت ناگهانی و جانگداز شخصیت بزرگ و کم‌نظیر، حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، برای اینجانب نیز مانند همه دلسوزان و علاقه‌مندان به بهروزی و پیشرفت کشور، موجب تاثر عمیق شد. اگر کسی بخواهد در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی حق مطلب را ادا کرده و بدون هیچ‌گونه اغراقی تنها عناوین ویژگی‌‌های ایشان را ذکر کند، به فهرست بلندی می‌رسد که نه تنها هر یک از اجزای آن برای آنکه فردی را به یک شخصیت ماندگار تاریخی تبدیل نماید کفایت می‌کند، بلکه این مجموعه وزین و منحصر به فرد صفات است که از ایشان چهره‌ای ممتاز و تکرارنشدنی می‌سازد.

در این مجال عمدتا عاطفی که امکان تمرکز کامل برای ادای حق مطلب وجود ندارد، شاید بتوان تنها به ذکر چند نمونه اکتفا کرد. اول، کسانی که با ایشان در حوزه‌های مدیریتی و کارشناسی آشنایی داشته‌اند، به ویژه کارشناسان و مدیرانی که در معرض سوالات دقیق ایشان قرار گرفته ‌اند مطمئنا هوش و دقت آماری و ذهن محاسباتی ایشان را تحسین می‌کنند. نکته جالب آن است که این ذهن فعال و دقیق، با گذر زمان و رسیدن به سنین بالا هم دچار آسیب نشد و تا آخر همچنان از پرسش‌ها، نشانه‌های هوش و استعداد سرشار نمایان بود.

دوم، آیت‌الله هاشمی در تمام ایام حیات موثر خود، به اقتضای شرایط و ضرورت‌‌های محیط پیرامونی، همواره در زمان تقسیم کارها، سخت‌‌ترین امور را داوطلبانه برای خود انتخاب می‌کرد. کشور ما در تاریخ طولانی و پربار خود، شخصیت‌‌های بسیاری را تجربه کرده که برای تعالی کشور فداکاری‌‌های زیاد داشته‌‌اند. کم نبوده ‌اند کسانی که جان خود را بر سر این راه گذاشته‌اند و شمار آنانی که از سرمایه مادی خود گذشته‌اند، بسیار است. اما اینکه یک شخصیت سیاسی برای پیشرفت کشور، مهم‌ترین سرمایه یعنی سرمایه سیاسی و محبوبیت خود را به میدان آورده و آن را هزینه کند شاید بی‌نظیر باشد. آن زمان که لازم بود و تنها راه توسعه کشور برخورداری از چنین ویژگی بود ایشان چنین کرد.

سومین ویژگی بارز شخصیتی و فکری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را می‌توان اعتقاد، جدیت و اهتمام ایشان بر ایفای نقش مردم در اداره امور دانست. ویژگی که هرچه زمان گذشت بارزتر و نمایان‌ تر شد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال این مرد بزرگ به خانواده محترم ایشان، مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران، از خداوند متعال برای ایشان رحمت و غفران الهی و برای بستگان و مردم عزیز، صبر و اجر آرزومندم.

* متن پیام مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی