ایرنا: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه برخی نقل قول‌ها درباره عدم اعزام حجاج در سال آینده را نادرست عنوان کرد و گفت: «هنوز دعوتنامه‌ای از سوی عربستانی‌ها دریافت نکرده‌ایم.» به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی ادامه برخی نقل قول‌ها مبنی بر عدم اعزام حجاج در سال آینده را نادرست خواند و آن را تکذیب کرد. قاسمی تاکید کرد: «همان‌گونه که اعلام شد جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ دعوتنامه‌ای برای حج سال آینده از طرف دولت عربستان دریافت نکرده است.» او ادامه داد: «به‌طور طبیعی پس از دریافت دعوتنامه و در صورت مهیا بودن شرایط، موضوع توسط سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.»

در شرایطی که وزارت حج عربستان پیش‌تر از ارسال دعوتنامه برای ۸۰ کشور از جمله ایران برای تنظیم مناسک حج خبر داده بود، سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد تا کنون هیچ دعوتنامه‌ای از وزارت حج عربستان دریافت نکرده است. قاسمی در نشست خبری این هفته خود هم گفت چنین دعوتنامه‌ای از سوی ایران دریافت نشده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دعوتنامه وجود خارجی ندارد و به دست طرف ایرانی نرسیده است، ادامه داد: «همچنان در وضعیت سابق هستیم اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط موجود و حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی، تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.»

تسلیت درگذشت «اسقف کاپوچی»

بهرام قاسمی، همچنین درگذشت «اسقف کاپوچی» سراسقف سابق کلیسای روم کاتولیک در قدس را تسلیت گفت و از مواضع شجاعانه وی در دفاع از آرمان فلسطین و تلاش در جهت رفع محاصره غزه تجلیل کرد. قاسمی با اظهار تاثر از فقدان «اسقف کاپوچی» سراسقف سابق کلیسای روم کاتولیک در قدس، درگذشت این عالم برجسته مسیحی که عمر شریف خود را در مسیر مبارزه با اشغالگری این رژیم و دفاع از مقاومت مشروع ملت فلسطین سپری کرد، تسلیت گفت و از مواضع شجاعانه این مبارز نستوه در دفاع از آرمان فلسطین و تلاش‌های ارزنده وی در رفع محاصره غزه تجلیل کرد. قاسمی تاکید کرد: «۱۴ سال زندان و اسارت در بندهای رژیم اشعالگر قدس و تبعید طولانی مدت این مرد بزرگ، نشانگر خوی ددمنشانه رژیم صهیونیستی در برخورد با رهبران راستین حامی فلسطین بود.» او با آرزوی آمرزش و آرامش روح برای این عالم فقید، درگذشت وی را به همه مسیحیان، آزادی‌خواهان و حق‌طلبان جهان تسلیت گفت.