دنیای اقتصاد: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گویی اعلام کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد هر رئیس‌جمهوری برای دوره دوم هم تایید صلاحیت شود. تشکیک در موضوع تایید صلاحیت حسن روحانی رئیس‌جمهوری برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، مدتی است از سوی محافل اصولگرایان تندرو و نیز برخی رسانه‌های اصولگرا مطرح شده است؛ جریان‌سازی خبری که رد پای آن به نشست خبری روز سه‌شنبه سخنگوی دولت هم رسید، اما محمدباقر نوبخت این موضوع یعنی ردصلاحیت احتمالی حسن روحانی در جریان انتخابات سال آینده را حرفی پوچ و بی ربط خواند.

حالا این موضوع را سایت مشرق از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پرسید. مشرق با طرح این مطلب که شورای نگهبان نمایندگان را در دوره نمایندگی رصد می‌کند تا نتیجه آن را برای ارزیابی صلاحیت آنها در دوره‌های بعد لحاظ کند، پرسید: «با توجه به این موضوع آیا شورای نگهبان که رئیس‌جمهوری را هم به‌عنوان شخص اول اجرایی کشور تایید صلاحیت می‌کند، آیا چنین رویه‌ای را بر رئیس‌جمهوری هم اعمال می‌کند؟» کدخدایی در پاسخ با بیان اینکه ما یک رویه مستمر و منظم رصد کردن نداریم، توضیح داد: «چون عملیات انتخاباتی شورای نگهبان در زمان و فرجه مقرر در قانون انتخابات صورت می‌گیرد، ولی طبیعتا به‌دلیل اینکه ادارات انتخابات ما فعال هستند، گزارش‌های مختلفی از سوی مردم و برخی نهادها به دست ما می‌رسد؛ چه درباره روسای‌جمهوری و چه برای نمایندگان. این گزارش‌ها می‌رود برای کارشناسان ما و کارشناسی می‌شود و در پرونده‌ها ثبت و ضبط می‌شود؛ اما رسیدگی به این‌ها می‌ماند در زمان قانونی انتخابات که اگر این افراد ثبت‌نام کردند برای انتخابات، پرونده به جریان می‌افتد و از نهادهای مسوول چهارگانه درخواست اعلام نظر می‌شود و بعد از آن می‌رود در روند رسیدگی و در دستور کار هیات‌های نظارت و شورای نگهبان قرار می‌گیرد، ولی در فاصله دو انتخابات و فاصله‌ای که مقامات چه رئیس‌جمهوری و چه نمایندگان مجلس در مصدر کار حضور دارند، ما اقدام و عملیات رسمی در این زمینه نداریم.»

کدخدایی با اشاره به اینکه برخلاف آنچه در افکار عمومی عرف شده که اگر کسی رئیس‌جمهور شود، عملا هر رفتاری هم از او سر بزند، در دوره بعد هم از طرف شورای نگهبان برای ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت می‌شود، گفت: «هیچ تضمینی در این جهت نبوده و نیست. قانونا شورای نگهبان در همه ادوار صلاحیت روسای‌جمهوری مستقر را هم دقیقا بررسی کرده است. حالا در این چند دور گذشته نتیجه مثبت بوده است. این رویه قانونی و همیشگی شورای نگهبان بوده و طبیعتا همیشه هم اجرا خواهد شد.»

به گفته کدخدایی همان شرایطی که برای نمایندگان مجلس هست و گفتیم، برای روسای‌جمهوری هم وجود دارد و اعمال می‌شود.سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفت و‌گو در پاسخ به سوالی مبنی بر اصرار آیت‌الله جنتی به آیت‌الله آملی لاریجانی در معرفی شما برای این دوره عضویت در شورای نگهبان به‌عنوان حقوقدان، این موضوع را رد کرد و توضیح داد: «بنده از قدیم به آیت‌الله آملی لاریجانی ارادت داشتم و اتفاقا ایشان اصرار داشتند که ما خدمتشان باشیم. من اوایل هم امتناع می‌کردم، ولی ایشان هم اصرار داشتند و ما هم تبعیت کردیم از نظر حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی.»