دنیای اقتصاد: قدیمی‌ترین حزب اصولگرایی ایران، گزینه نهایی خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را اعلام کرد.سید مصطفی میرسلیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی به اذعان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، نامزد نهایی این حزب برای کارزار انتخاباتی سال ۹۶ است. میرسلیم که خرداد سال آینده ۷۰ ساله می‌شود، از سال ۱۳۷۲ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی است و حالا این حزب به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخه اصولگرایان سنتی، بر آن شد تا او را به‌عنوان نامزد انتخاباتی به میدان رقابت بفرستد.

بر اساس آنچه محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی روز پنج‌شنبه اعلام کرد، این حزب برای رسیدن به نامزد نهایی، حدود ۶ ماه است بحث و تبادل نظر داشته و در نهایت گزینه میرسلیم را نهایی کرده است. حبیبی همچنین تاکید کرد که چه ائتلاف بین نیروهای انقلاب صورت بگیرد یا نگیرد موتلفه‌ای‌ها در انتخابات حضور خواهند داشت. به گفته او، اگر ائتلافی بین نیروهای انقلاب صورت گرفت، تلاش می‌کنیم در جلسات ائتلاف، با استدلال‌هایی که داریم، از آقای میرسلیم دفاع کنیم تا او به‌عنوان نامزد موتلفه اسلامی در فرآیند ائتلاف مورد قبول قرار گیرد. حبیبی در عین حال تاکید کرد که اگر نیروهای انقلاب به یک ائتلاف مورد قبول ما هم برسند، قطعا برای ما موضوعیت خواهد داشت زیرا ما معتقدیم اگر نیروهای انقلاب در انتخابات ۹۶ با یک نامزد وارد میدان انتخابات بشوند احتمال پیروزی‌شان بالاست اما اگر به‌عنوان مثال با دو کاندیدا به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند، احتمال شکستشان بالاست.

حضور تا پایان انتخابات 96

با این همه موتلفه‌ای‌ها می‌گویند که نامزدشان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، تا پایان مناظرات انتخاباتی در صحنه خواهد ماند. اسدالله بادامچیان، نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه ما در فرآیند انتخابات تا پایان مناظره‌ها قاطعانه در صحنه خواهیم ایستاد، گفت: البته تمام تلاش خود را می‌کنیم تا وحدت نیروهای انقلاب را حول یک چهره اصلح، افضل و ارجح شکل دهیم.

بر اساس گزارش «ایسنا» بادامچیان هم در اجلاس سراسری دبیران استان‌ها و شهرستان‌های حزب موتلفه گفت: من به دوستان اصولگرا گفته‌ام که جدول شاخص‌های انتخاب کاندیدای اصلح را تدوین کنید و نامزدهای مطرح اصولگرایی را نیز در آن قرار دهید؛ اگر فردی اصلح و افضل از نامزد موتلفه اسلامی بود من یقین دارم خود آقای میرسلیم به‌نفع او کنار می‌رود. او در ادامه با اشاره به تشکیل جبهه‌ها و تشکل‌های مختلف در جریان نیروهای انقلاب گفت: ما از همه حرکت‌هایی که برای وحدت و ائتلاف و هم‌افزایی در میان نیروهای انقلاب و اصولگرایان شکل می‌گیرد، استقبال می‌کنیم. در جریان اصولگرایی، سنتی‌هایی چون موتلفه همچنان بر معرفی کاندیدای حزبی اصرار دارد و این در شرایطی است که همه اصولگرایان از جمله موتلفه‌ای‌ها در اظهارات متعدد خود بر متحد بودن برای انتخابات ریاست جمهوری آتی نیز سخن می‌گویند. حال آنکه از سوی دیگر، هرکدام از گروه‌ها و احزاب تحت لوای اصولگرایی، معتقدند کاندیدای مورد نظر آنها احتمال موفقیت بیشتری در انتخابات آینده دارد. گواه این مدعا می‌تواند اظهارات بادامچیان باشد آنجا که گفت: «به دوستان اصولگرا گفته‌ام که جدول شاخص‌های انتخاب کاندیدای اصلح را تدوین کنید و نامزدهای مطرح اصولگرایی را نیز در آن قرار دهید؛ اگر فردی اصلح و افضل از نامزد موتلفه اسلامی بود من یقین دارم خود آقای میرسلیم به‌نفع او کنار می‌رود.»

کاندیدای زن؟

از سوی دیگر، برخی از اصولگرایان، ۵ دی ماه امسال یعنی کمتر از یک هفته پیش، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک جبهه سیاسی انقلابی تاسیس کردند. گروهی که در میان اعضای آن، نام افرادی چون یحیی آل‌اسحاق، مهدی چمران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علیرضا مرندی و مرضیه وحید دستجردی دیده می‌شود. با انتخاب مرضیه وحید دستجردی به‌عنوان سخنگوی این جبهه سیاسی، این بار شایعه نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ انتشار یافت؛ شایعه‌ای که هنوز فرد یا گروهی از اصولگرایان آن را رد یا تایید نکرده است. وحید دستجردی البته در گفت‌وگویی اعلام کرد که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اهدافی خیلی بلندتر از انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. مرضیه وحید دستجردی پس از آنکه در دی ماه سال ۹۱ از سوی محمود احمدی‌نژاد از سمت وزارت بهداشت کابینه او کنار گذاشته شد، به عرصه سیاسی بازنگشت تا آنکه هفته گذشته، در غالب جبهه‌ای سیاسی با اهدافی انتخاباتی به این عرصه باز گشت. حالا این ماجرا، نام او را در زمره یکی از نامزدهای احتمالی اصولگرایان به‌عنوان رقیب حسن روحانی جای داده است. هرچند در تاریخ پس از انقلاب اسلامی ایران تاکنون نام بانویی به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تایید نشد اما گمانه‌زنی‌ها درباره دستجردی وجود دارد. مرضیه وحید دستجردی رکورد اولین وزیر زن پس از انقلاب و سومین وزیر زن در تاریخ ایران را به خود اختصاص داده است. با همه این توصیفات، کمتر از ۵ ماه مانده به برگزاری انتخابات، هنوز اصولگرایان نامزد نهایی خود را معرفی نکرده‌اند؛ هرچند موضوع توافق اصولگرایان بر سر یک نامزد به‌صورت جدی از سوی هیچ یک از احزاب و گروه‌های این جریان مطرح نشده است.