دنیای اقتصاد: اقدام جواد کریمی قدوسی در افشای محتوای محرمانه جلسه کمیسیون امنیت ملی با محمدجواد ظریف و انتشار اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه که به اذعان بسیاری از حاضران در جلسه نادرست منتشر شد، همچنان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مجلسی‌ها در حاشیه جلسات علنی پارلمان به آن می‌پردازند. جدیدترین موضوع مورد جدال دراین باره به بیانیه‌ای بازمی‌گردد که تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در آن تاکید کردند: «اصرار بر افشا و انتشار مطالب به‌صورت ناقص و گزینشی گناهی نابخشودنی و خدمت به دشمنان انقلاب اسلامی است که مراجع ذی‌صلاح باید به آن رسیدگی کنند.»

هرچند دو روز پیش که این بیانیه منتشر شد در خبرهای ضد و نقیضی، از این بیانیه به‌عنوان بیانیه رسمی کمیسیون امنیت ملی مجلس یاد می‌شد؛ اما اظهارات علاءالدین بروجردی درباره این بیانیه تکلیف این موضوع را روشن کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با اشاره به اینکه بیانیه منتشرشده در خصوص اقدام کریمی قدوسی در انتشار سخنان وزیر امور خارجه، بیانیه اکثریت اعضای این کمیسیون است، در عین حال تاکید کرد که این بیانیه رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیست. او دراین باره توضیح داد که بیانیه رسمی کمیسیون مستلزم تشکیل کمیسیون است و ازآنجاکه در ایام بررسی لایحه برنامه ششم در صحن علنی هستیم، کمیسیون‌ها این روزها تشکیل جلسه نداده‌اند، این بیانیه رسمی کمیسیون به شمار نمی‌آید. بروجردی در این باره که اگر نصف به‌علاوه یک نفر از اعضای کمیسیون، بیانیه را تایید کنند، بیانیه رسمی تلقی می‌شود، توضیح داد: با این حال مستلزم است که جلسه‌ای رسمی برای تصویب بیانیه تشکیل شود که چنین امری صورت نگرفته است؛ در این صورت تایید نصف به‌علاوه یک نفر برای تصویب بیانیه حرف درستی است.

با این همه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس دیروز به انتقاد از بیانیه‌ای پرداخت که برخی نمایندگان آن را به‌عنوان بیانیه رسمی این کمیسیون معرفی کردند. براساس آنچه خبرگزاری فارس از اظهارات مجتبی ذوالنور، نماینده اصولگرای قم که دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران سخن گفته بود منتشر کرده، این نماینده مجلس، بر این باور است که بیانیه مذکور اصلا وجود خارجی نداشته؛ چراکه سازوکار لازم در آن رعایت نشده بود. این در شرایطی است که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی این بیانیه را که از سوی اکثریت اعضای کمیسیون متبوع او امضا و منتشر شده بود تایید کرد و تنها صحت رسمی بودن این بیانیه به‌عنوان بیانیه رسمی کمیسیون امنیت ملی را رد کرد. ذوالنور در میان خبرنگاران تاکید کرد: «خرج کردن نام کمیسیون امنیت ملی برای بیانیه‌ای که وجود نداشت و سازوکار لازم در آن رعایت نشده کار مناسب و اخلاقی نیست.»

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس بیانیه‌ای را با عنوان این کمیسیون در محکومیت اقدام جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در انتشار اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در بین خبرنگاران توزیع کرد. حالا در ماجرای اقدام جواد کریمی قدوسی در افشای محتوای محرمانه جلسه ۲۸ آذر کمیسیون امنیت ملی با محمدجواد ظریف و انتشار اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه، دو گروه از نمایندگان حضور دارند؛ نمایندگانی که انتشار بیانیه به نام کمیسیون امنیت ملی را غیراخلاقی می‌دانند و تعداد زیادی از اعضای این کمیسیون اقدام جواد کریمی قدوسی را خلاف شرع و عرف و نیز خلاف آیین‌نامه کمیسیون امنیت ملی اعلام می‌کنند.

شکایت از کریمی قدوسی

در همین حال دیروز محمد جواد جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس درباره شکایت نمایندگان از کریمی‌قدوسی به‌دلیل انتشار گزینشی و ناقص سخنان محرمانه وزیر امور خارجه اعلام کرد: تاکنون شکایت مصطفی کواکبیان از نماینده مشهد به‌دلیل اظهارات اخیر او درباره جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه و انتشار مسائل مطرح شده از سوی آقای ظریف در آن جلسه توسط دبیرخانه هیات نظارت واصل شده است.