دنیای اقتصاد: به‌دنبال انتشار گزارشی در روزنامه شهروند در مورد گورخوابی برخی در گورستان نصیرآباد باغستان در حومه شهریار، استاندار تهران با تاکید بر اینکه این افراد از معتادان متجاهر بودند، گفت: این قبرستان دارای نگهبان است و کنترل می‌شود. این افراد در حال حاضر جمع‌آوری شده‌اند و به کمپ شهرستان شهریار منتقل شده‌اند. به فرماندار شهریار نیز تاکید کردم که با توجه به ظرفیتی که برای شرق و غرب استان تهران برای جمع‌آوری معتادان داده شده است، نسبت به جمع‌آوری معتادان متجاهر در این شهرستان اقدام کنند. بی‌تردید با افزایش همکاری نیروی انتظامی و با توجه به سردی هوا در فصل زمستان، جمع‌آوری این افراد افزایش پیدا خواهد کرد.

استاندار تهران درباره نحوه جمع‌آوری این افراد از گورستان نصیرآباد و احیانا برخورد خشونت‌آمیز با این افراد گفت: بسیاری از این افراد از رفتن به کمپ‌ها خودداری می‌کنند. برهمین اساس ممکن است هنگام جمع‌آوری مقاومتی از سوی آنها صورت بگیرد؛ اما در مورد گورستان نصیرآباد به هیچ عنوان در جمع‌آوری آنها بحث کتک زدن تایید نمی‌شود؛ چراکه این افراد بیمار هستند و باید با آنها به شکل بیمار برخورد کنیم. امیدواریم با سیاست‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده، این مشکل مرتفع شود. روز سه‌شنبه پس ازانتشار گزارش مذکور برخی خبرها از ضرب و شتم این افراد حکایت می‌کرد.همزمان روح‌الله حسین‌زاده، دادستان عمومی و انقلاب شهریاردر گفت‌وگو با «ایسنا» ضرب و شتم کارتن خواب‌های گورستان نصیرآباد باغستان در حومه شهریار را تکذیب کرد. وی افزود: تصمیم بر این است که پس از غربالگری این افراد توسط بهزیستی، نسبت به ترک اعتیاد آنها اقدام شود. در این راستا لازم است ارگان‌های مربوطه، حمایت‌های لازم را درخصوص این افراد به‌عمل آورند.روح‌الله حسین‌زاده دادستان عمومی و انقلاب شهریار روز (سه‌شنبه) از صدور دستوری ویژه برای ساماندهی کارتن‌خواب‌های گورستان نصیرآباد باغستان در حومه شهریار به کلانتری، بهزیستی و شهرداری خبر داده بود.

انتقاد از وزیر کشور

از سوی دیگر محمدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تذکری به وزیر کشور نسبت به وضعیت گورخواب‌ها در گورستان نصیرآباد انتقاد کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد و از بیرون کردن این افراد از گورستان به‌عنوان تنها محل زندگی‌شان انتقاد کرد.روزنامه شهروند در گزارشی به وضعیت گورستانی در نصیرآباد باغستان در حومه شهریار پرداخته و اعلام کرده بود که ٥٠ زن، مرد و کودک شب‌ها در گور می‌خوابند و در هر گور یک تا چهار نفر زندگی می‌کنند.در واکنش دیگر وزیر کشور درخصوص مساله گورخواب‌ها گفت: متولی جمع‌آوری متکدیان و این نوع افراد (گورخواب‌ها) شهرداری و وزارت رفاه است و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: این نوع موارد معمولا کسانی هستند که از ترس بازداشت شدن یا برخورد به چنین اماکنی پناه می‌برند.

ساماندهی معتادان

در همین حال به گزارش تابناک، یک مقام مسوول در بهزیستی استان تهران از صدور فراخوان جمع‌آوری معتادان از سطح خیابان‌های شهرستان شهریار خبر داد و گفت: دادستان به‌صورت یک به یک معتادان گورستان نصیرآباد را مورد بازجویی قرار داده است و افرادی که دارای خانواده بوده به خانواده‌هایشان معرفی و در صورت نیاز دستور بستری آنها صادر شده است.حمیدرضا شمسی گفت: تمام افرادی که از گورستان نصیرآباد جمع‌آوری شدند، ساماندهی شده‌اند و در صورت لزوم به کمپ اخوان منتقل می‌شوند.