واکنش روحانی به گورخوابی: دردناک و غیرقابل تحمل عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته به دو موضوع حکم اعدام بابک زنجانی و ماجرای گورخواب‌ها واکنش نشان داد.او در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت که در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، با اشاره به نامه روز سه‌شنبه اصغر فرهادی فیلمساز مطرح ایرانی در مورد گورخواب‌ها با تاکید بر اینکه این مساله برای دولت و مردم قابل‌تحمل نیست، گفت: برای حل چنین موضوعاتی همه باید یکپارچه شویم و از مسائل جناحی و اختلافات دست برداریم و مشکلات اساسی کشور را مدنظر قرار دهیم. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: درخصوص مشکل اجتماعی، فقر و محرومیت دولت و همه مسوول هستند و در برابر فساد همه مسوول هستیم و بزرگ‌ترین قدرت برای مقابله با فساد، نظارت عمومی است. یکی از وظایف مهم رسانه‌ها، احزاب و تشکل‌ها مقابله با فساد است. اگر می‌خواهیم به رستگاری برسیم همه باید به صحنه بیایند.

روز سه‌شنبه روزنامه شهروند در گزارشی به وضعیت گورستانی در نصیرآباد باغستان در حومه شهریار پرداخته و اعلام کرده بود که ٥٠ زن، مرد و کودک شب‌ها در گور می‌خوابند و در هر گور یک تا چهار نفر زندگی می‌کنند. به‌دنبال آن اصغر فرهادی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی از وضعیت امروز شهر و جامعه تهران و فقر حاکم بر بخش عظیمی از جامعه گلایه کرد. او در نامه‌اش نوشت: «امروز گزارش تکان‌دهنده زندگی مردان، زنان و کودکانی را که در گورهای یکی از قبرستان‌های اطراف تهران شب‌های سرد را به صبح می‌رسانند خواندم و اکنون سراسر وجودم شرم است و بغض. به بهانه این نامه به شما، قصد دارم همه آنانکه در این سرزمین و در این سی و چند سال مسوولیتی داشته و دارند را سهیم این شرمساری کنم.»به‌ دنبال این نامه روز گذشته رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنانش در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت در مورد نامه‌ای که اصغر فرهادی، کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران خطاب به او نوشته بود،‌ واکنش نشان داد و گفت: «من دیروز از یکی از هنرمندان نامه‌ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر کارتن خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند، اما قبر‌خواب را کمتر شنیده بودیم. این هنرمند در نامه نوشته بود وقتی این موضوع را دیدیم بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد.»به گزارش «ایسنا» او ادامه داد: چه کسی می‌تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده‌ای از هم‌نوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به‌خاطر بی‌پناهی به قبر پناه برده‌اند. قبلا زنده به گور می‌گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می‌کند.رئیس‌جمهور همچنین گفت: برای حل مشکلات همه باید دست به دست هم بدهیم. دولت و ملت و همه مسوول هستیم و در برابر فساد همه ما مسوولیم. بزرگ‌ترین قدرت برای مقابله با فساد نظارت عمومی است. به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی تصریح کرد: گور خوابی موجب ناراحتی و احساس مسوولیت مردم و دولت است.

انتقاد از عملکرد دستگاه‌های نظارتی

در کنار ماجرای گورخواب‌ها، حسن روحانی روز گذشته در سخنانش به پرونده بابک زنجانی و حکم اعدام او نیز پرداخت. رئیس‌جمهوری با اشاره به مساله نظارت و بازرسی در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: اساسا اگر هرگونه اختیار و قدرت در یک نظام، توام با نوعی بازرسی و نظارت نباشد، احتمال انحراف و فساد در آن بسیار زیاد است. روحانی با تاکید بر وجود دستگاه‌های نظارتی فراوان در کشور گفت: در قوه مجریه سازمان مدیریتی که امروز به سازمان برنامه و بودجه تبدیل شده و سازمان امور اداری و استخدامی جزء دستگاه‌های نظارتی در امور اداری، بودجه‌ای و مالی هستند.او همچنین از وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، دفتر بازرسی ویژه در ریاست‌جمهوری، دستگاه قضایی به همراه سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری و قوه مقننه، شورای نگهبان، به‌عنوان دستگاه‌های نظارتی یاد کرد و گفت: حال چرا با این همه دستگاه نظارتی در کشور باز هم شاهد تخلفات بزرگ هستیم. چگونه می‌شود که یک تخلف عظیم و بزرگ حدود سه میلیارد دلاری در کشور ایران در دولت قبل اتفاق بیفتد؟ اینها همه بوده‌اند،‌کدام یکی نظارتش دقیق نبوده است؟ یا قوانین و مقررات نظارتی اشکال دارد یا افرادی که مسوولیت نظارت را به عهده دارند دارای اشکال هستند.

مقصران پرونده بابک زنجانی

روحانی ادامه داد: مگر یک نفر به‌تنهایی می‌تواند سه میلیارد را به جیب بزند؟ به کجا وصل بوده و شرکای آن‌چه کسانی بوده‌اند؟ در چه رده‌ای بوده‌اند؟ چگونه نفت در اختیار وی قرار گرفته؟ چگونه صدها میلیون دلار غیر‌از نفت پول در اختیار او قرار گرفته است؟ دستگاه قضا رسیدگی کرده و به حکمی رسیده است و من در آن باره حرفی ندارم، اما سوال مردم همچنان باقی است. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: حال فردی اعدام شود، ‌پولی که در اختیار آن آقا بود چه شد؟ چه کسانی مقصر بودند و نقش داشتند؟ من از آغاز این پرونده پیشنهاد کردم به جای اینکه این فرد مستقیم در اختیار دستگاه قضا قرار گیرد، در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد تا اطلاعات این موضوع کاملا شفاف شود بعد در اختیار دستگاه قضا قرار گیرد.روحانی با بیان اینکه به هر دلیلی این نظر عملی نشد، گفت: انتظار مردم این است که ماجرا برای مردم روشن شود. مردم سوالاتی دارند. سوال مردم باید پاسخ داده شود.

باید به مردم پاسخ داده شود

او تاکید کرد: من همین جا به‌عنوان نماینده ملت ایران و به‌عنوان مسوول اجرای قانون اساسی عرض می‌کنم در پرونده‌های مهمی که میلیاردها اموال عمومی مردم حیف و میل شده است؛ باید به سوالات مردم پاسخ داده شود. اگر پاسخ داده نشود موضوعی مهم‌تر از سه و ده‌ها میلیارد دلار که از دست داده‌ایم هست و آن مساله اعتماد عمومی مردم است.

عمل قوه قضائیه باید پیشگیرانه باشد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او با اشاره به اینکه قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضائیه را پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرم می‌داند، گفت: این به آن معنا نیست که برای پیشگیری از وقوع جرم بخواهیم دستگاهی جدید و دولتی جدید ایجاد کنیم، بلکه قانون اساسی عنوان می‌کند که عمل قوه قضائیه باید پیشگیرانه باشد یعنی اگر کار رسیدگی به پرونده‌ای در قوه قضائیه سال‌ها به طول بینجامد، این باعث پیشگیری نخواهد بود.رئیس‌جمهوری تاکید کرد: مردم باید کاملا به دستگاه قضایی مطمئن باشند؛ چراکه سلامت دستگاه قضا عاملی پیشگیری‌کننده از وقوع جرم بوده و بسیار حائز اهمیت است که در دستگاه‌های قضایی و نظارتی، پیش‌داوری‌ نداشته باشیم.روحانی با اشاره به اینکه پیش‌داوری انسان را به خطا وا می‌دارد، گفت: متأسفانه در بسیاری موارد به‌خاطر مسائل حزبی، جناحی و گاهی قومیتی و حتی قیافه ظاهری افراد، دچار پیش‌داوری می‌شویم.

چرا عده‌ای در کشور حاشیه امنیتی دارند

او تصریح کرد: چرا عده‌ای در کشور حاشیه امنیتی دارند، این حاشیه امنیتی را از کجا آورده‌اند و چرا برخی خبرگزاری‌ها‌، سایت‌ها و روزنامه‌ها حاشیه امنیتی دارند و هر چه بنویسند و بگویند، فحاشی کنند و تهمت بزنند گاهی تشویق می‌شوند و اگر مربوط به دستگاه اجرایی و دولت باشد تشویق می‌شوند؟به گزارش «ایرنا» رئیس دولت یازدهم افزود: درباره دستگاه‌های دیگر جرات نمی‌کنند بنویسند، ولی زمانی که درخصوص دستگاه اجرایی و دولت می‌نویسند، مورد تشویق قرار می‌گیرند، البته به این خاطر نمی‌گویم که از دولت حمایت کنند، ‌مهم‌تر این است که از وقوع گناه خوشحال نشویم.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برخی به‌خاطر مسائل جناحی و خطی وقتی روزنامه‌ای را می‌خوانند و فحاشی و توهین را می‌بینند خوشحال می‌شوند، گفت: این یعنی چه؟ این یعنی گناه وتخلف از فرمان خداوند که خوشحال می‌شوند.

روحانی افزود: گاه برخی افراد افراطی داخل جناحی می‌گویند دروغ بد است اگر علیه جناح ما باشد، ولی اگر علیه جناح دیگری باشد خوب است، اسلام آمده است تا ما را از این ضلالت و گمراهی نجات دهد و نباید خرده‌حساب‌ها، دعواها، دشمنی‌ها و اختلافات موجب شود از عدالت فاصله بگیریم.وی ادامه داد: عدالت فوق قومیت ومذهب، جناح‌بندی سیاسی و مسائل خانوادگی و محلی است؛ بنابراین نباید پیش داوری کنیم و مسائل جناحی و سیاسی را در امور دخالت دهیم.رئیس دولت یازدهم اظهار کرد: موارد کمی سراغ داریم که معلمی یا استادی در دادن نمره جناح را در نظر گرفته است؛ ولی میزان آن قلیل است، خدا نکند به روزی برسیم که معلمی در دادن نمره نگاه فردی، حزبی و قومی داشته باشد.

توجه به حریم خصوصی افراد

او اضافه کرد: در بازرسی و بررسی‌ها باید حریم خصوصی مردم را مورد توجه قرار دهیم واگر به آن رسیدیم افشا نکنیم، ممکن است در بررسی‌ها یا شنود یا نامه‌های شخصی افراد به نکته‌ای برخورد کنیم که جزو زندگی خصوصی فرد باشد، باید از افشای آن خودداری کنیم.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برخی اساسا ذهن بیماری دارند، گفت: اسرار مردم را دنبال نکنیم، اما آنچه مربوط به مصالح جامعه و مردم است و اگر تخلفی واقع شده عادلانه و به دقت بررسی کنیم و برای ما فرقی نکند چه کسی است. برای ما تمام افراد از نظر قانون مساوی باشند.

در مقابله با فساد کمربندها را محکم ببندیم

روحانی افزود: بسیار مهم است در شرایط امروز کشور که با مساله فساد روبه‌رو هستیم برای مقابله با آن کمربندها را محکم ببندیم؛ چراکه اگر می‌خواهیم اقتصاد در کشور رشد و توسعه یابد و شاهد اجرای اقتصاد مقاومتی باشیم یکی از شرایط آن نبود فساد است. با وجود فساد، سرمایه و انسجام اجتماعی درست نمی‌شود و یکی از بزرگ‌ترین وظایف امروز، مبارزه با فساد است.

از 9 دی استفاده سیاسی نکنیم

رئیس دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ۹ دی به‌خاطر عشق ملت به امام حسین (ع) بود از آن استفاده جناحی نکنیم. حرکت بزرگ مردم برای دفاع از امام حسین(ع) و خاندان رسالت، نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و مسیر حق بود و این حرکت مربوط به این جناح و آن جناح نبود.روحانی تاکید کرد: مردم احساس کردند روز عاشورا کارهایی صورت گرفته که توهین است و کسی نمی‌تواند توهین به خاندان رسالت(ص) را تحمل کند. ملت بزرگی که عشق به خاندان رسالت دارد، چطور می‌تواند ببیند عده‌ای از هم‌نوعانشان، برادران و خواهرانشان که آسیب اجتماعی دیده‌اند و مشکلات دارند، شب‌ها به‌خاطر بی‌پناهی به قبر پناه ببرند.

منشور حقوق شهروندی

او با اشاره به ارائه منشور حقوق شهروندی در ۲۹ آذر گفت: می‌خو اهم این تاریخ ۲۹ آذر در ذهن ما بماند. من در این روز منشور حقوق شهروندی را به ملت بزرگ ایران عرضه کردم و یک هدف این بود که ملت ما در زمینه حقوق شهروندی مطالبه گر باشد و از دولت، قوه قضائیه، قوه مقننه و نیروهای امنیتی بخواهد و مطالبه کند. حق مدار بودن، حق خواه بودن و حق جو بودن یکی از وظایف ماست.

واکنش روحانی به گورخوابی: دردناک و غیرقابل تحمل