دنیای اقتصاد: به دنبال انتشار سخنان منسوب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از سوی جواد کریمی‌قدوسی، نماینده اصولگرای مجلس دهم روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی این ماجرا تشکیل جلسه داد و ۱۲ نماینده اصولگرای مجلس فایل صوتی اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی استماع کردند. به گزارش «ایرنا»، محمد علی پورمختار، جواد حسینی کیا، حسینعلی حاجی دلیگانی، عباس گودرزی، ابوالفضل ابوترابی، فرهاد فلاحتی، محمد جاسمی، احد آزادی خواه، ناصر موسوی لارگانی، محمد جواد ابطحی و حسن نوروزی نمایندگانی بودند که فایل صوتی را در کمیسیون امنیت ملی مجلس استماع کرده و آن را با متن مورد ادعای جواد کریمی قدوسی تطبیق دادند. همچنین به گفته جواد کریمی قدوسی، متن فایل صوتی وزیر امور خارجه از روز شنبه تایپ شده بود که این متن در اختیار نمایندگانی که در این جلسه بودند، قرار گرفت. به دنبال آن به گزارش «ایرنا» کریمی قدوسی نماینده مشهد این متن ۵ صفحه‌ای را که به امضای نمایندگان حاضر در جلسه رسیده بود، به همراه نامه‌ای خطاب به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در اختیار خبرنگاران قرار داد. پیش از این، خبرگزاری مهر اعلام کرده بود که علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای پخش نوار اظهارات برجامی ظریف برای نمایندگان، سه شرط گذاشته است.

بر این اساس، وی خواستار آن شده بود که تنها بخشی از اظهارات ظریف که مربوط به برجام است بازپخش شود، نمایندگان بدون موبایل و دستگاه ضبط در کمیسیون حاضر شوند و هیچ خبرنگار و رسانه‌ای در این جلسه حضور نداشته باشد. دوشنبه هفته گذشته وزیر امور خارجه برای توضیح در مورد تمدید تحریم‌های آمریکا موسوم به «آیسا» در کمیسیون امنیت ملی حضور یافت و توضیحاتی را به اعضای کمیسیون در این باره ارائه کرد؛ حضوری که به‌دلیل انتشار بخش‌هایی از آن از سوی کریمی‌قدوسی با اعتراض وزارت امور خارجه و برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد. آنچه محتوای این جلسه را حساسیت‌برانگیز کرد آن بخش از سخنان ظریف بود که به ادعای کریمی‌قدوسی، به اشتباهش در اعتماد به جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا در موضوع تمدید قانون «آیسا» اعتراف کرده بود. به دنبال آن قرار شد تا روز شنبه فایل صوتی جلسه مذکوربرای خبرنگاران پخش شود اما به دلیل عدم هماهنگی کریمی قدوسی با اعضای هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی،خبرنگاران مجاز به استماع نوار اظهارات ظریف در کمیسیون امنیت ملی نشدند تا در نهایت روز گذشته متن این سخنان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. به دنبال آن کریمی قدوسی از انتشار اظهارات منتسب به ظریف در جلسه کمیسیون امنیت دفاع کردو بخشی از آنچه را که متن اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی درتاریخ ۲۹ آذر توصیف کرد از تریبون علنی مجلس منتشر کرد. به گزارش «ایسنا» او گفت: فضاسازی‌های صورت گرفته در روزهای اخیر جفا در حق همه نمایندگان است. همکاران ما این نوار را گوش دادند و با آنچه پیاده شده بود تطبیق دادند و آن را امضا کردند.کریمی قدوسی همچنین گفت: آقای ظریف در این جلسه گفتند «بر اساس توافقی که با آقای کری کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آن را اعلام کردیم که تبدیل به موضع جمهوری اسلامی ایران شد. من این را می‌پذیرم که اشتباه کردم.» آقای ظریف همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت :«بر اساس صحبتی که با آقای کری کردیم و قولی که آقای کری داد ما یک موضع علنی گرفتیم که من اشتباه کردم. ما نباید رسما بر اساس حرف او موضع می‌گرفتیم بلکه باید بر اساس همان استراتژی که تعیین کرده بودیم عمل می‌کردیم.» این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان در برابر تمام ملت مسوول هستند گفت که انتشار اظهارات منتسب به ظریف در کمیسیون امنیت را بر اساس نص صریح اختیارات نمایندگان انجام داده است.

نامه به ظریف

در کنار انتشار فایل صوتی و ارائه آن به برخی از خبرگزاری‌ها جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز گذشته در نامه‌ای به محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه، نکاتی را درباره جلسه دوشنبه هفته گذشته این کمیسیون بیان کرد. به گزارش خبرگزاری مهر در بخشی از این نامه آمده است: آقای ظریف؛ از صمیم قلب پذیرش اشتباه در این خطای راهبردی را که با تدوین استراتژی مذاکرات منهای کنگره و سنای آمریکا رخ داد، ارج می‌نهم. قطعا پذیرش این اشتباه نه اینکه شما را کوچک نمی‌کند که بر قدر شما می‌افزاید. باید این دولت در این مدت باقی مانده از دوره خدمتش، این اشتباه را توسط رئیس تیم مذاکرات می‌پذیرفت.در ادامه این نامه آمده است: اگر به این تاکید ولی امر مسلمین توجه می‌شد که به شما و آقای روحانی می‌فرمودند باید توافقی داشته باشید که آمریکا نتواند آن را نقض کند، راه آن این بود که باید با هیات‌ حاکمه آمریکا یعنی دولت آمریکا، کنگره و سنا این توافق انجام می‌شد.

اعتراض به انتشار فایل صوتی

اما انتشاراین فایل صوتی روز گذشته با اعتراض برخی از نمایندگان از جمله مصطفی کواکبیان نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس مواجه شد به گزارش «ایسنا» کواکبیان با بیان اینکه صحبت‌های ظریف تحریف شده منتشر شده است، از رئیس مجلس درخواست کرد تا پیگیری شود که چه کسی این فایل را از کمیسیون به رسانه‌ها انتقال داده است. او افزود: آقای ظریف گفته بودند در مورد آیسا من اشتباه کردم که به قول کری اعتماد کردم؛ اما این صحبت به گونه دیگری جلوه داده شد که گویا آقای ظریف می‌گوید کل برجام را اشتباه کردم و این واقعا تحریف است. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بنده خود در جلسه حضور داشتم. سه بار تاکید شد که این مباحث مربوط به کمیسیون است، حتی بنده با مزاح گفتم تیتر یک مردم سالاری نشود، همه خندیدند و قرار نبود این مسائل به بیرون کشیده شود.به دنبال این سخنان علی لاریجانی که ریاست این جلسه را بر عهده داشت، گفت: تقصیر خودتان بود که این را گفتید و دیگران استفاده کردند. کواکبیان در ادامه تاکید کرد: این مسائل باعث می‌شود که دیگر هیچ وزیری با اعضای کمیسیون مربوطه‌اش مسائل محرمانه‌ای را که نمایندگان باید در جریان باشند نگوید که مبادا بعدا به رسانه‌ها کشانده شود. همزمان بهروز نعمتی نیز روز گذشته طی تذکری در جلسه علنی نوبت عصر مجلس اظهار کرد: کریمی قدوسی به دنبال کشاندن موضوع به حاشیه است. وزیر امور خارجه کشورمان هیچ‌گاه در جلسه‌ای که مطالب آن برخلاف رویه منتشر شده است نگفت درخصوص کلیات برجام اشتباهی صورت گرفت. وی افزود: در جلسه‌ای که بنده و تعداد دیگری از نمایندگان نیز حضور داشتیم موضوع صحبت آقای ظریف به‌طور کامل استماع شد و آقای ظریف در آن جلسه درخصوص یکی از استراتژی‌های به کار گرفته از میان سه استراتژی درخصوص رفتارهای آمریکا گفتند ما اگر استراتژی شماره یک را به‌کار می‌گرفتیم بهتر بود و من در این خصوص اشتباه کردم نه اینکه در موضوع کل برجام اشتباهی صورت گرفته است. او همچنین با تاکید برمحرمانه بودن این جلسه گفت من از رئیس قوه مقننه می‌خواهم که این مسائل را مورد توجه قرار دهد چرا که انتشار این صحبت‌ها موجب بی‌اعتمادی به مجلس می‌شود.

توضیح لاریجانی

در ادامه جلسه عصر روز گذشته مجلس، به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه که به نوعی سخنان کریم قدوسی را تایید می‌کرد، گفت: وزیر امور خارجه از موضوعات مطرح شده درباره یک موضوع اعلام نظر کرد و نه تمام برجام. در همین حال روز گذشته کمال دهقانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که کریمی قدوسی باید با رعایت قوانین، اطلاعات جلسه محرمانه با ظریف را منتشر نمی‌کرد و کمیسیون امروز درباره اقدام کریمی قدوسی تصمیم‌گیری می‌کند.