دنیای اقتصاد: ساعاتی پس از انتشار اظهاراتی که یک نماینده نزدیک به جبهه پایداری در مجلس به محمدجواد ظریف منتسب کرد، وزارت امور خارجه به این خبر واکنش نشان داد. جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس، متنی را در اختیار برخی رسانه‌ها قرار داد که در آن مدعی انتشار برخی اظهارات محرمانه ظریف در جلسه مشترک روز دوشنبه شورای معاونان وزارت امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی درباره برجام شد؛ موضوعی که علاوه‌بر وزارت خارجه واکنش اعضای کمیسیون امنیت ملی را نیز برانگیخت.

نکته آنجاست که این اظهارات منتسب به ظریف عصر روز سه‌‌شنبه از سوی این نماینده مجلس در اختیار یک رسانه اصولگرا قرار گرفت اما با امتناع آن رسانه از انتشار این متن، کریمی قدوسی در حاشیه جلسه علنی دیروز پارلمان آن را در اختیار خبرنگاران پارلمانی قرار داد و در نهایت، خبرگزاری فارس این متن را منتشر کرد.این خبر در شرایطی از سوی کریمی قدوسی انتشار یافته که او در جلسه مذکور غایب بود. «ایرنا» به استناد اظهارات برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی از غیبت کریمی قدوسی در آن جلسه خبر داد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به انتشار این خبر، ضمن رد اظهارات جواد کریمی قدوسی بر غیبت این نماینده در جلسه مذکور تاکید و اعلام کرد: «نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به‌منظور بهره‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است.» براساس آنچه خبرگزاری میزان از واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش داده، قاسمی جناحی و سیاسی کردن مسائل ملی را خلاف مصالح کلی کشور و امنیت ملی برشمرد و تاکید کرد: نقل قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم برخلاف مصالح و امنیت ملی کشور است؛ حال آنکه نقل قول‌های نادرست، صددرصد خلاف اخلاق و مصالح کشور و نظام تلقی می‌شود. او با بیان اینکه نقل قول‌های منتشره وارونه جلوه دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه بوده و این ناراستی در بیان و نقل‌قول با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد، تاکید کرد: چنین اقدامی ناروا و دور از شئون اخلاقی است که تمامی ما باید به آن متخلق و پایبند باشیم.

واکنش اعضای کمیسیون

واکنش‌ها به این موضوع به وزارت خارجه محدود نماند؛ یک عضو کمیسیون امنیت ملی انتشار اظهارات منتسب به وزیرخارجه را غیرمسوولانه و غیراخلاقی عنوان کرد و گفت آنچه به نقل از محمدجواد ظریف مطرح شده کذب محض است. براساس گزارش «ایسنا» علیرضا رحیمی، نماینده تهران دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه این جلسه کاملا محرمانه بود، گفت: کمیسیون سخنگو دارد و ایشان گزارش جلسات را مطرح می‌کند و جایی برای اظهارنظر اعضا باقی نخواهد ماند.از سوی دیگر سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با «ایسنا» با امتناع از هرگونه موضعگیری درباره مطالب منتشر شده از سوی کریمی قدوسی، تنها به بیان یک جمله بسنده کرد: «پیش از این به‌عنوان سخنگوی کمیسیون گزارش جلسه را منعکس کرده‌ام.» همچنین مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص محتوای جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه گفت: ما با وزیر امور خارجه جلسه‌ای داشتیم که قرار بود محتوای جلسه را منتشر نکنیم؛ بنابراین اگر بگوییم، خلاف است. با این حال دیروز خبرگزاری مهر در گفت‌وگویی با اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس از بازبینی نوار جلسه کمیسیون امنیت ملی با ظریف خبر داد. با این همه کریمی قدوسی در واکنش به اظهارنظر برخی از افراد که به غیبت او در این جلسه کمیسیون امنیت ملی با ظریف اشاره کرده و سخنان او را خلاف واقع دانسته بودند به خبرگزاری میزان گفت: مگر قرار است تنها اطلاعات جلساتی را که در آن حضور داریم در اختیار داشته باشیم.نماینده مشهد تاکید کرد که به استناد فایل جلسات و یادداشت‌هایی که از سوی اعضای کمیسیون وجود دارد، این ماجرا را روایت کرده است. کریمی قدوسی تاکید کرد: آنچه آقای ظریف در جلسه با اعضای کمیسیون امنیت ملی مطرح کرده، محرمانه نبوده است. سری و محرمانه به سندی می‌گویند که اگر منتشر شود به امنیت کشور ضربه می‌زند. کریمی قدوسی همچنین در گفت‌وگویی با یک خبرگزاری اصولگرای دیگر یعنی خبرگزاری مهر دلیل روایت خود از جلسه وزیر خارجه با کمیسیون امنیت ملی را اینگونه بیان کرد: «این اظهارات را بازگو می‌کنم؛ زیرا اخیرا مسوولیت جزئیات مذاکرات را هم به گردن رهبر معظم انقلاب انداخته‌اند.»براساس آنچه خبرگزاری فارس از مبدا این ماجرا یعنی روایت کریمی قدوسی از اظهارات منتسب به ظریف منتشر کرد، این نماینده مشهد به نقل از وزیر امور خارجه گفت: «در موضوع برجام می‌پذیرم که اشتباه کردیم و مسوولیت آن را قبول می‌کنم. اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم. اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم. به جان کری بعد از نقض اخیر که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت، گفتم: شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است. قبلا جان کری وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.»