قدرتمندترین افراد جهان در 2016

دنیای اقتصاد: نشریه فوربس هرسال در آستانه سال نو میلادی فهرستی از قدرتمندترین افراد جهان را معرفی می‌کند. این نشریه همچون سنت هرساله، فهرستی از قدرتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده و نوشته است:

نزدیک به ۴/ ۷ میلیارد نفر روی کره زمین زندگی می‌کنند، اما ۷۴ زن و مردی که در این فهرست معرفی شده‌اند جهان را دگرگون می‌کنند. نشریه فوربس برای تدوین فهرست قدرتمندترین افراد جهان صدها کاندیدا را از سراسر جهان در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده است و قدرت آنها را از چهار جنبه ارزیابی کرده است. جنبه نخست این است که آیا افراد زیادی تحت قدرت این کاندیداها قرار دارند. برای مثال پاپ فرانسیس که در رتبه پنجم این فهرست قرار گرفته است، رهبر معنوی بیش از یک میلیارد کاتولیک محسوب می‌شود. جنبه بعدی، ارزیابی منابع مالی تحت کنترل این کاندیداها است. فوربس به منظور سنجش منابع مالی رهبران کشورها، تولید ناخالص داخلی کشورها را در نظر گرفته است و برای مدیران عامل، دارایی‌ها و درآمدهای شرکت‌های آنها مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال بیل گیتس، ثروتمندترین فرد جهان، در این فهرست رتبه هفتم را کسب کرده است. مساله دیگری که مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که آیا کاندیداها در حوزه‌های مختلف قدرتمند هستند یا خیر. با توجه به اینکه در این فهرست تنها ۷۴ نفر حضور دارند، یعنی یک نفر در ازای هر ۱۰۰ میلیون نفر، بنابراین قدرتمند بودن فقط در یک حوزه کافی نیست. جنبه آخر، استفاده کاندیدا از قدرت خود به‌طور فعالانه است.

با توجه به جنبه‌های مورد بررسی قرار گرفته، فوربس برای چهارمین سال پیاپی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به‌عنوان قدرتمندترین فرد جهان برگزیده است. به اعتقاد این نشریه پوتین از سرزمین روسیه گرفته تا سوریه و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هرآنچه را که می‌خواسته، به دست آورده است. دونالد ترامپ،رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در جایگاه دوم فهرست قدرتمندترین افراد جهان قرار گرفته است. ترامپ از حمایت هر دو مجلس کنگره آمریکا برخوردار است و ثروت شخصی او میلیاردها دلار است. جایگاه سوم قدرتمندترین فرد جهان که قدرتمندترین زن جهان نیز خواهد بود، به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اختصاص یافته است. در این فهرست، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به‌عنوان چهارمین فرد قدرتمند جهان معرفی شده است.

در فهرست امسال، ۱۱ فرد جدید دیده می‌شود. مهم‌ترین این افراد عبارتند از: ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا که در جایگاه سیزدهم قرار گرفته است، تراویس کالانیک، مدیرعامل اوبر که در جایگاه ۶۴ قرار دارد، باب ایگر، مدیرعامل والت دیزنی که در جایگاه ۶۷ قرار گرفته است، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که جایگاه ۶۹ را به خود اختصاص داده است، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین که در جایگاه ۷۰ قرار گرفته و شلدون ادلسون، مدیرعامل لاس‌وگاس سندز که جایگاه ۷۲ را به خود اختصاص داده است.

همچنین، دو رهبر به فهرست امسال بازگشته‌اند، آنتونیو گوترش، دبیرکل جدید سازمان ملل متحد که در جایگاه ۳۶ قرار گرفته است (او در فهرست سال ۲۰۰۹ ازجمله افراد قدرتمند جهان معرفی شده بود) و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که در جایگاه ۵۶ قرار گرفته است (او در سال ۲۰۱۱ ازجمله افراد قدرتمند جهان معرفی شده بود).