دنیای اقتصاد: محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، از اختصاص هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای ارزان‌تر شدن مسکن مهر خبر داد. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تسهیلات مسکن مهر گفت: هزار میلیارد تومان برای کمک به تاسیسات و تجهیزات مسکن مهر تخصیص داده شده بود که در جلسه گذشته هیات دولت تصویب شد تا قیمت تمام شده برای متقاضیان ارزان‌تر شود. به گزارش «ایرنا» او همچنین روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران، نرخ ارز مبادله‌ای را همچنان ۳۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: دولت روند نوسانات را واقعی نمی‌داند و کاهش خواهد یافت. امیدوارم بانک مرکزی از ابزارها استفاده و مدیریت کند. نوبخت تاکید کرد: این وضعیت بازار آزاد است و به نفع دولت نیست؛ دستاورد دولت ثبات در بازار است. حتی دولت حاضر شد بدهی خود را از طریق بازار سرمایه با سود ٢٠ تا ٢٢ درصد تامین کند و از روش بازار آزاد ارز تامین کند. او سپس افزود: کارشناسان اقتصادی بانک مرکزی معتقدند این افزایش نرخ ارز فصلی است و کاهش می‌یابد.

پرونده بابک زنجانی

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه با وجود قطعی شدن حکم بابک زنجانی چه میزان از بدهی‌های وی وصول شده است، گفت: تاکنون پولی حاصل نشده است و از ایشان تنها اموالی به جای مانده است که اگر بخواهیم بدهی ایشان را به قیمت امروز محاسبه کنیم، بیش از آن میزانی خواهد بود که مطرح شده است. نوبخت در پاسخ به اینکه اخیرا سخنگوی قوه‌قضائیه اظهار داشته که در مورد پرونده بابک زنجانی از چهار وزیر و رئیس بانک مرکزی دولت گذشته سوالاتی انجام شد و دولت یازدهم از این افراد شکایتی را مطرح نکرده است، گفت: دولت همچنان پیگیر این موضوع است و مستندات آن را به دستگاه قضایی ارائه کرده است. وی ادامه داد: باید منتظر نظر دستگاه قضایی باشیم.

ادامه موضوع حقوق‌های نامتعارف تا اردیبهشت

سخنگوی دولت درخصوص آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نامتعارف و اختلاف‌های آماری در پرونده دریافتی‌ها نیز گفت: به نظر می‌رسد این مساله تا ۲۹ اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت، اما بررسی‌ها در این زمینه تمام شده است. نوبخت در ادامه گفت: از دستگاه قضایی می‌خواهیم هر فردی جرمی مرتکب شده باشد را اطلاع‌رسانی کند و قطعا با فرد برخورد خواهد شد. اگر چه این موضوع تمام شدنی نیست. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، نوبخت گفت: اگر کسی یک ریال هم ناحق گرفت، باید برخورد شود، ولی از نظر ما موضوع روشن است. شاید عده‌ای بخواهند این ۳۹۷ نفر را در شهر بچرخانند و ۳۹۷ چوبه دار هم به پا کنند. خواهش می‌کنم این نوع مسائل را محل مناقشه اختلافات سیاسی نکنید. همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: افرادی که بیش از ۲۰ میلیون تومان دریافتی داشتند پس دادند تنها دو نفر باقی ماندند که دریافت غیرمتعارف خود را پس نداده‌اند که یکی از آنها در بازداشت به‌سر می‌برد. او همچنین گفت: کل عدد نجومی که می‌گویند ۲۳ میلیارد تومان است.

تغییر واحد پول

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نوبخت درباره تغییر واحد پول از «ریال» به «تومان» نیز گفت: واقعیت این است مردم چیزی به نام ریال نه در محاوره دارند و نه در خرید و فروششان موثر است. تحقیقا واحد پول ما تومان است. کسی نمی‌خواهد مشکلات عالم خلقت را با تغییر ریال به تومان حل کند. این برای مردم آسان‌تر است و نهایتا مجلس تصمیم خواهد گرفت. اینکه برخی می‌گویند همه راضی هستند یا نیستند، نکته جدی نیست. رئیس‌کل بانک مرکزی هم به یاد ندارم در این باره مخالفتی کرده باشد. همچنین بحث حذف سه صفر در حد مطالعه است.

بازنگری در حقوق کارکنان دولت

نوبخت در بخش دیگری ازسخنانش در مورد افزایش حقوق کارمندان بابیان اینکه افزایش ۱۰ درصدی که در بودجه اشاره شده عام و کلی است، گفت: دولت از سال گذشته حقوق افرادی را که زیر ۵/ ۱ میلیون تومان دریافتی داشتند از ۱۲ درصد تا ۲۰ درصد افزایش داد. سخنگوی دولت افزود: در سال جاری نیز دولت تصمیم دارد نحوه افزایش را بازنگری کند و تعادلی بین حقوق دریافتی بازنشستگان و شاغلان قبل از اجرای قانون خدمات کشوری داشته باشیم. برای این منظور در ردیف بودجه هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

درخواست از قوه‌قضائیه

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا نسبت به اهانت‌های حسن عباسی شکایت خواهد شد یا خیر، گفت: هتاکی‌های این فرد همیشگی است. به گزارش «ایلنا» او با بیان اینکه ایشان در همه موارد اظهارنظر فیلسوفانه دارد، افزود: ولی مدعی‌العموم می‌تواند نسبت به جرائم و بزه‌ها ورود کند. نوبخت افزود: ان شاءالله قوه‌قضائیه نسبت به این نوع اتهامات و هتاکی‌ها ورود خواهد کرد و‌ای کاش این افراد در هتاکی‌ها ادب را رعایت می‌کردند. به نظر می‌رسد قوه‌قضائیه می‌تواند به راحتی در این زمینه اقدام کند.