روایت ناطق‌نوری از وضعیت فساد در کشور

دنیای اقتصاد: علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی رهبری روز گذشته در همایش مبارزه با فساد که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور فرزندان و بستگانش در فعالیت‌های اقتصادی و استفاده از جایگاه وی، تاکید کرد: هر کسی از این دو پسرانم، از بستگان و داماد‌های من موردی دارد، می‌تواند رو کند.

به گزارش «ایرنا» او افزود: من دو پسر دارم، زمانی که رئیس مجلس بودم، اینها می‌آمدند و همیشه جلوی درب مجلس، جلویشان را می‌گرفتند؛ زیرا اینها را نمی‌شناختند، این دو حق نداشتند در کار من دخالت کنند.ناطق‌نوری در ادامه به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: برای اینکه تکلیف روشن شود باید بگویم در زمان ریاست من در مجلس، یک بار دو نفر از اطلاعات به منزل من آمدند، دیدم رویشان نمی‌شود چیزی بگویند. به آنان گفتم چیزی می‌خواهید بگویید رویتان نمی‌شود، گفتند ما یک کیس(مورد) را دستگیر کردیم آقازاده شما هم در میان آنها هستند.رئیس دفتر بازرسی رهبری افزود: آنان فکر کردند من شوخی می‌کنم گفتم چرا پیش من آمدید؟ اگر پسر من پسر بقال چهار راه مولوی بود می‌رفتید به باباش بگویید، بروید و او را بگیرید.ناطق‌نوری گفت: در آن زمان پسرم را خواستم و گفتم که آیا این طور است که اینها می‌گویند؟ پسرم گفت پدر دروغ می‌گویند، گفتم اینها اطلاعات هستند چشم و گوش ما هستند، پسرم گفت من پسر شما هستم اینها دروغ می‌گویند سپس پسرم را با چشم گریان از خانه بیرون کردم.او اظهار کرد: دو هفته بعد گفتند حاج آقا معذرت می‌خواهیم یک مورد را گرفته بودیم، خواسته سوءاستفاده کند و نام پسر شما را برده است.ناطق‌نوری ادامه داد: پسرم نزد من آمد و گفت پدر گفتم کار من نبوده چرا با من برخورد کردید؟ به او گفتم کار من سه دلیل داشت؛ نخست اینکه همگان بدانند من از شما حمایت نمی‌کنم، دوم اینکه فامیل بدانند که زمانی که به پسرم رحم نمی‌کنم به بقیه هم رحم نمی‌کنم و سوم اینکه اگر جریانی آنجا بود که خواست من را امتحان کند، بداند ناطق کیست.او افزود: آدم‌ها می‌آیند و سوء‌استفاده می‌کنند، این دلیل فساد جامعه است.

چند روز پیش فاضل لاریجانی در نامه‌ای به دادستان تهران خواستار رسیدگی همزمان به دارایی‌های نزدیکان محمود احمدی‌نژاد و دارایی‌های علی‌اکبر ناطق‌نوری و نزدیکانشان و سایر مسوولان نظام که ممکن است شبهه‌ای در دارایی‌شان وجود داشته باشد شده بود.همچنین به گزارش سایت اتاق بازرگانی، ناطق‌نوری تاکید کرد: ما در دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، مواردی را که به ایشان منتقل می‌شود، مورد بازرسی قرار می‌دهیم. این را هم بگویم که در سال‌های گذشته از نام من سوءاستفاده‌های بسیاری شده است. به‌طوری که هفته‌ای، یک یا دو گزارش به حراست رهبری ارسال می‌شود مبنی بر اینکه از اسم من استفاده شده است. من همین جا اعلام می‌کنم هر کسی مدرکی از فساد اقتصادی فرزندان یا داماد و سایر بستگان من دارد، اعلام کند. اتفاقا این عمق فساد را نشان می‌دهد که می‌توانند از نام دیگران سوءاستفاده کنند.

اختلاس برخی از بانک‌ها

به گزارش «ایسنا» او در ادامه به نامه‌ امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر و توصیه‌های ایشان در مورد شکل‌گیری حکومت اسلامی در مصر اشاره کرد و گفت: چند سال پیش در مورد موضوع مبارزه با فساد صحبت‌هایی کردم که به مذاق برخی خوش نیامد که برایم هزینه ساز شد. من در صحبت‌های خود تاکید داشتم موضوع مبارزه با فساد با تعارف و حرف حل نمی‌شود بلکه باید آسیب شناسی مشکل را انجام دهیم. وی با اشاره به یکی از ملاقات‌های خود با رهبر انقلاب گفت: من چند روز پیش به رهبری گفتم که بنده با این سابقه مدیریتی و انقلابی اگر بخواهم یکی را برای گرفتن ۱۰ میلیون وام به بانک معرفی کنم نمی‌توانم، اما چطوری یک نفر ۳۵۰ میلیارد تومان با وثیقه غیرواقعی به راحتی وام می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروز پرونده‌های تخلفات برخی از بانک‌ها در دفتر بازرسی است و ما آنها را پیگیری می‌کنیم و نتیجه آن را به رهبری گزارش می‌دهیم. به گزارش الف، ناطق‌نوری در ادامه با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره اختلاس در برخی بانک‌ها گفت: پرونده آنها پیش من است. دو، سه، پنج نفر باهم تبانی می‌کنند بعد یک ساختمان را برای دریافت وام کارشناسی می‌کنند، اگر ۱۰ میلیارد می‌ارزد با کارشناسان تبانی می‌کنند ۳۰ میلیارد و می‌گویند این زمین ۷۰۰ متر است اگر برای آن پذیره، تراکم و پروانه بگیریم و برج و باغ بسازیم ۱۴ طبقه، قیمت آن ۱۲۰ میلیارد می‌شود؛ بنابراین می‌بینید زمین ۱۰ میلیاردی می‌شود ۳۰ میلیارد تومان. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر از اظهارات خود باندبازی، تملق و تنگ‌نظری را از عوامل عمده ایجاد فساد ذکر کرد و گفت: دولت نه کشاورز خوبی است نه صنعتگر خوب و نه تاجر خوب؛ دولت می‌تواند برنامه‌ریز خوبی باشد، طرح بدهد و حمایت کند، نظارت کند و مالیات بگیرد. کشور باید با مالیات اداره شود نه با نفت، به شرطی که سلسله مراتب طی شود.

انتقاد از استخدام‌های دولت قبل

ناطق‌نوری همچنین با اشاره به استخدام‌های بی‌برنامه در اواخر دولت گذشته گفت: اواخر دولت گذشته ۵۰۰ هزار نفر در کشور استخدام شدند. الان دولت خیلی تلاش می‌کند قرض بگیرد فقط هزینه‌های جاری را بدهد و هزینه‌های عمرانی دستگاه‌ها تعطیل است. فقط حقوق‌بگیران را اضافه کردیم، یارانه را هم آوردیم و یک چوب دیگر زدیم به بار شیشه. ناطق نوری اضافه کرد: نمی‌شود هم ارزش‌ها را حفظ کنیم و روی اصول خودمان بایستیم و تن به ذلت ندهیم، هم اینها را در داخل رها کنیم و بخواهیم زنده بمانیم. همچنین به گزارش «ایسنا» ناطق‌نوری در پاسخ به حاضرانی که او را آیت‌الله خطاب می‌کردند، گفت: خواهش می‌کنم به من آیت‌الله نگویید چون گویا امروز همه چیز از جمله عنوان دکتر و آیت‌الله ارزان شده و من نگرانم اگر چند بار به من آیت‌الله بگویند و در جایی دیگر من را حجت‌الاسلام خطاب کنند، این تصور برایم ایجاد شود که آنها با من خصومتی دارند.

پاسخ ناطق نوری به فاضل لاریجانی

ناطق نوری همچنین روز گذشته نسبت به نامه اخیر فاضل لاریجانی به دستگاه قضایی واکنش نشان‌ داد. به گزارش «ایسنا» او گفت: به‌نظر می‌رسد دو علت موجب بروز چنین واکنش‌هایی می‌شود، یکی صراحت لهجه بنده در بیان دیدگاه‌ها و نظراتم و دیگری مسوولیتی که در دفتر بازرسی مقام معظم رهبری بر عهده دارم. ناطق نوری افزود: قطعا بازرسی همیشه به سود افراد نیست و در این بین برخی افراد ابراز گلایه می‌کنند که البته این ابراز نظرها مهم نیست و کسی که در جایگاه بازرسی حضور دارد نباید از این رفتارها برنجد.

تبـارشناسی فسـاد از چهـار نگـاه